Norsk elbilforening

Nybilsalget i mars: 56 prosent valgte elbil

Del

Elbilandelen i nybilsalget stiger fra 47,5 prosentpoeng i februar.

Skal vi nå 2025-målet, er det viktig at elbilpolitikken virker på samme måte både i privatmarkedet og næringsmarkedet (foto: Norsk elbilforening).
Skal vi nå 2025-målet, er det viktig at elbilpolitikken virker på samme måte både i privatmarkedet og næringsmarkedet (foto: Norsk elbilforening).

Med en elbilandel på 52,8 prosent så langt i år, ligger elbilsalget så vidt over 1. kvartal i 2020, hvor andelen var på 50,5 prosent. Det er lavere enn snittet for 2020 totalt, som var på 54,3 prosent.

 Elbilsalget har tatt seg opp i mars, og det er positivt, for det er langt fram til Stortingets mål om 100 prosent utslippsfritt nybilsalg, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening.

Hun trekker frem et viktig poeng som skjuler seg i tallene for det totale nybilsalget.

– Ser vi på tallene for elbiler kjøpt av privatpersoner, og ikke næringsmarkedet, er andelen i 1. kvartal på hele 73,1 prosent. Det er veldig bra, folket velger elbiler og elbilpolitikken virker.

I næringsmarkedet derimot, er elbilandelen for personbiler i 1. kvartal bare på 33,6 prosent, og det trekker ned den totale elbilandelen i nybilsalget. Leasing- og firmabilmarkedet utgjør om lag halvparten av personbilmarkedet.

 For at Norge skal nå sine klimamål, må målet om hundre prosent elbilsalg i 2025 nås. Derfor har politikerne bestemt at velger du elbil, får du avgiftsfritak. Mindre forståelig er det at biler med utslipp som leases, også slipper unna en del avgifter, sier Bu.

Derfor mener hun at skal vi nå 2025-målet, er det viktig at elbilpolitikken virker på samme måte både i privatmarkedet og næringsmarkedet.

 Leasingbiler betaler i praksis bare om lag halv moms. Det er en uforståelig skattelette for forurensende bensin- og dieselbiler. Regjeringen må tette skattehullet i leasingmarkedet, om vi skal nå Norges klimamål og sikre størst mulig tilgang på elbiler i bruktbilmarkedet.

Elbilandel i nybilsalget for personbiler per fylke (gammel fylkesinndeling):

Fylke (gammel inndeling)

Elbilandel mars 2021

Akershus

55,7 %

Aust-Agder

47,8 %

Buskerud

51,5 %

Finnmark

28,1 %

Hedmark

50,8 %

Hordaland

72,3 %

Møre og Romsdal

49,5 %

Nordland

44,5 %

Oppland

46,3 %

Oslo

64,1 %

Rogaland

58,5 %

Sogn og Fjordane

35,0 %

Telemark

47,2 %

Troms

39,9 %

Trøndelag

56,3 %

Vest-Agder

52,1 %

Vestfold

59,3 %

Østfold

52,7 %

Kilde på alle tall: Opplysningsrådet for veitrafikken

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Skal vi nå 2025-målet, er det viktig at elbilpolitikken virker på samme måte både i privatmarkedet og næringsmarkedet (foto: Norsk elbilforening).
Skal vi nå 2025-målet, er det viktig at elbilpolitikken virker på samme måte både i privatmarkedet og næringsmarkedet (foto: Norsk elbilforening).
Last ned bilde
Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening (foto: Norsk elbilforening).
Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening (foto: Norsk elbilforening).
Last ned bilde

Lenker

Om Norsk elbilforening

Norsk elbilforening
Norsk elbilforening
Møllergata 16
0179 Oslo

90 70 45 45 (kl. 9-15)https://elbil.no

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø.

Vi har 14 lokalforeninger og over 85.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.

Følg saker fra Norsk elbilforening

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Norsk elbilforening

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom