Nybilsalget i februar: Under 50 prosent elbilandel
Det viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Elbilandelen i februar 2021 var også betydelig lavere enn landsgjennomsnittet for 2020 på 54,3 prosent.
- Disse tallene burde bekymre flere enn meg. Skal vi være i rute til å nå målet om kun salg av nye elbiler i 2025, må vi opp på nivået vi var på i høst. Da var elbilandelen på over 60 prosent flere måneder på rad, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Sammenlignet med februar 2020 har elbilandelen i nybilsalget falt med 2,2 prosentpoeng. Da var andelen ladbare hybrider på 18,5 prosent. I februar 2021 var den på 31,6 prosent.
- Det er ingen grunn til at Norge skal bremse elbilsatsingen til fordel for ladbare hybrider. Dette viser tydelig at regjeringen burde ha skjerpet miljøkravene for ladbare hybrider slik de opprinnelig foreslo i Statsbudsjettet for 2021, mener Bu.
Regjeringen foreslo en økning i engangsavgiften for ladbare hybrider, som senere ble forhandlet bort. Elbiler endte opp med å bli alene om å få en avgiftsøkning, gjennom trafikkforsikringsavgiften.
Mange ladbare hybrider betaler ikke engangsavgift. Norsk elbilforening mener det er avgjørende at avgiftspolitikken innrettes slik at elbiler igjen kan øke sin markedsandel.
Ladbar hybrid knuser elbiler i leasingmarkedet
I leasing- og firmabilmarkedet er elbilandelen i februar på beskjedne 29,3 prosent for elbiler, mens den for ladbare hybrider er på hele 44,1 prosent.
- Skal vi lykkes med å nå 2025-målet må også næringslivet gå over til nullutsIippsbiler og regjeringen må slutte å gjøre det enklere å velge ladbare hybrider framfor elbiler, poengterer Bu.
Leasing- og firmabilmarkedet utgjør om lag halvparten av personbilmarkedet og mesteparten av varebilmarkedet i Norge.
- Vi mener det er viktig at regjeringen tar tak i at de fleste fossile biler i realiteten betaler under halv moms når de leases. I tillegg har ladbare hybrider svært lav eller ingen engangsavgift. Resultatet er at elbiler konkurrerer dårlig i leasing- og firmabilmarkedet.
- Tiden for rause skatterabatter på forurensende biler bør være forbi. Nå er det viktig at regjeringen viser alvor med målet om kun salg av utslippsfrie biler i 2025. Målet må følges opp med konkret politikk, sier Christina Bu.
10 på topp mest solgte biler i februar 2021 (fordelt på drivstoff)
1. Audi e-tron (elektrisitet): 592
2. Toyota RAV4 (ladbar hybrid): 581
3. Volvo XC60 (ladbar hybrid): 513
4. Peugeot e-2008 (elektrisitet): 433
5. Polestar Polestar 2 (elektrisitet): 422
6. Volvo XC40 (elektrisitet): 408
7. Nissan Leaf (elektrisitet): 394
8. Tesla Model 3 (elektrisitet): 334
9. Hyundai Kona electric (elektrisitet): 332
10. Volvo XC40 (ladbar hybrid): 269
Fylkesoversikt etter gammel fylkesstruktur, februar 2021:
|
Antall biler |
Elbiler |
Elbilandel |
Akershus |
1 630 |
843 |
51,7 % |
Aust-Agder |
177 |
74 |
41,8 % |
Buskerud |
716 |
256 |
35,8 % |
Finnmark |
68 |
15 |
22,1 % |
Hedmark |
307 |
131 |
42,7 % |
Hordaland |
1 028 |
590 |
57,4 % |
Møre og Romsdal |
468 |
188 |
40,2 % |
Nordland |
257 |
94 |
36,6 % |
Oppland |
252 |
86 |
34,1 % |
Oslo |
1 333 |
715 |
53,6 % |
Rogaland |
979 |
510 |
52,1 % |
Sogn og Fjordane |
198 |
70 |
35,4 % |
Telemark |
409 |
176 |
43,0 % |
Troms |
277 |
99 |
35,7 % |
Trøndelag |
895 |
473 |
52,8 % |
Vest-Agder |
473 |
187 |
39,5 % |
Vestfold |
488 |
229 |
46,9 % |
Østfold |
731 |
338 |
46,2 % |
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken
Nøkkelord
Kontakter
Christina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noLina StøenKommunikasjonsrådgiver
Tel:99091203lina@elbil.noBilder
Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø.
Vi har 14 lokalforeninger og over 85.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Mer rekkeviddeangst tross økt rekkevidde12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Spørreundersøkelsen Elbilisten 2025 viser at det er flere elbilister med rekkeviddeangst nå enn tidligere.
Folk syns rekkevidde er aller viktigst27.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Av alt som er viktig ved kjøp av elbil, regnes rekkevidde som det viktigste, viser resultater fra undersøkelsen Elbilisten 2025.
Ny milepæl: Snittrekkevidde på over 500 km22.8.2025 07:30:47 CEST | Pressemelding
Elbilene som ble solgt i Norge første halvår 2025 har i snitt en rekkevidde på hele 500 kilometer. Dette er en økning på over 300 km på 10 år.
Spiker i kista for elbiler i kollektivfeltet?14.8.2025 07:56:22 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har nå sendt sin endelige anbefaling til regelendringer i kollektivfeltet. I forslaget sier vegvesenet nei til elbiler, ja til elvarebiler og tja til elektriske lastebiler. Elbilforeningen sender nå brev til samferdselsministeren der de krever endringer før endelig vedtak fattes.
Nå er det knapt kommuner igjen i Norge uten hurtiglader!4.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er kun 14 av 357 kommuner som nå ikke har en hurtiglader. I 2017 stod 300 kommuner uten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom