Nybilsalget: Elbilandelen holder seg stabil i juni

I juni holder elbilandelen seg stabil på 43,9 prosent, sammenlignet med mai.
Salgstallene for elbil viser at vi fortsatt har et godt stykke igjen før vi er i mål med elbilpolitikken, sier Petter Haugneland, nestleder i Norske elbilforening (foto: Norsk elbilforening).

Så langt i år er andelen elbiler i nybilsalget på 48,1 prosent. Det er en liten nedgang fra første kvartal, som var første gangen elbiler passerte 50 prosent markedsandel gjennom et helt kvartal.

I andre kvartal har andelen gått ned, og drar totalen for første halvår ned under 50 prosent.

- Vi burde ha kommet oss godt over 50 prosent markedsandel for å være i rute til 2025-målet der alle nye biler skal være nullutslipp. Salgstallene for elbil viser at vi fortsatt har et godt stykke igjen før vi er i mål med elbilpolitikken, sier Petter Haugneland, nestleder i Norske elbilforening.

Høyt salg av ladbare hybridbiler fortsetter

Til tross for nedgangen i totalsalget av biler på 25,5 prosent ble det solgt flere ladbare hybridbiler i juni 2020 sammenlignet med juni 2019.

- Ladbare hybridbiler fortsetter å gå mot strømmen med økte salgstall. I stedet for å diskutere utfasing av elbilfordelene bør vi heller diskutere hvordan miljøkravet til ladbare hybridbiler bør skjerpes. Elbiler må fortsette veksten om Norge skal fortsette den gode trenden med reduksjon i utslippene fra veitrafikken, mener Petter Haugneland.

Nylig ble det kjent at Høyres programkomite jobber med et forslag om å trappe ned elbilfordelene fra 2022.

Norsk elbilforening har over 75.000 medlemmer. Dette er i hovedsak privatpersoner, men vi har også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.