Nybil for elbilfolket, diesel-eierne kjøper bruktbil

- Forklaringen kan ligge i hva slags bil folk planlegger å kjøpe. Blant elbileierne skal flertallet også ha elbil ved neste bilkjøp. Her skjer det rask utvikling i rekkevidde og ladefart, noe som er viktige egenskaper for folk når de velger elbil, sier Ingunn Handagard, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Hele 57 prosent av elbileierne svarer at de vil ha elbil også som neste bil. Tilvarende er det kun 21 prosent av dagens bensin- og dieselbileiere som er sikre på at det blir elbil neste gang, og flertallet i denne gruppen ser altså for seg en bruktbil.
- For dårlig tilgang til lading og rekkevidden på elbilene som i dag er å få kjøpt brukt kan være med å påvirke bilvalget. Vi ser også at en større gruppe blant dagens eiere av hybrid- og tradisjonelle biler er usikre på om det blir elbil neste gang. Dagens elbileiere er mye tryggere på at de også skal ha elbil ved neste bilkjøp sier Handagard.
Fra diesel via hybrid til elbil?
Blant de som svarer at de ikke skal ha elbil som neste bil, er det jevnt mellom andelen som ønsker dieselbil og ladbare hybrider.
- Det tyder på at egenskapene til de ladbare hybridene nå er godt i tråd med det folk ønsker med tanke på rekkevidde, trekkraft og liknende, sier Handagard.
Totalt sier om lag en av tre at de ser for seg en nyere bruktbil (opp til 3 år) som neste bil, mens 21 prosent går for en litt eldre bruktbil (mer enn 3 år).
- For mange av dagens elbileiere var elbilkjøpet første gang de kjøpte helt ny bil. Det kan ha gitt mersmak. Når dagens elbileiere skal bytte biler, vil vi nok se at det blir større tilgang på brukte elbiler og elektrisk kan bli et alternativ for flere, sier Handagard.
Bakgrunn
På vegne av NAF har TNS Kantar utført en landsrepresentativ undersøkelse om folks holdninger til elbil og hvilken type biler de ser for seg å kjøpe. Undersøkelsen er utført i perioden 4.-14. februar, og 1032 personer har svar. Tall i prosent.
Total | Diesel og bensinbil | Elbil | Hybrid og ladbar hybrid | ||
Vurder følgende påstand: Jeg vil at min neste bil skal være en elbil | Svært uenig | 11 | 14 | 4 | 4 |
Uenig | 12 | 15 | 3 | 10 | |
Verken eller | 28 | 30 | 14 | 39 | |
Enig | 22 | 21 | 22 | 25 | |
Svært enig | 21 | 16 | 56 | 17 | |
Vet ikke | 6 | 5 | 1 | 3 |
Total | Diesel og bensinbil | Elbil | Hybrid og ladbar hybrid | ||
Neste gang du skal kjøpe bil, hvilken av disse er det mest sannsynlig at du velger? Velg det som passer best | Ny bil | 33 | 31 | 52 | 53 |
Brukt bil, opptil tre år gammel | 34 | 36 | 29 | 29 | |
Brukt bil, tre år eller eldre | 21 | 24 | 9 | 4 | |
Vet ikke | 13 | 8 | 10 | 13 |
Besvart av 601 respondenter, som har svart svært uenig/uenig/verken eller/vet ikke på spørsmål om elbil som neste bil:
Hvilken type bil er det mest sannsynlig at du velger neste gang du skal kjøpe bil? | Dieselbil | 25 |
Bensinbil | 16 | |
Ikke ladbar hybridbil | 6 | |
Ladbar hybridbil | 24 | |
Hydrogenbil | 1 | |
Kommer ikke til å erstatte bilen jeg har i dag | 4 | |
Vet ikke | 25 |
Kontakter
Ingunn HandagardSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Statsbudsjettet 2026: – Mer bompenger, større veiforfall15.10.2025 11:31:18 CEST | Pressemelding
Hverken fylkesveiene, rassikring, byene eller nye store nye veiprosjekter blir prioritert i statsbudsjettet for 2026. – Her er det ingen store ambisjoner hverken for å fjerne forfallet på veinettet eller sette i gang store prosjekter. Samtidig skal det igjen settes ny bompengerekord de neste årene, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Elbilmoms: – Avgiftsjokk for bilistene15.10.2025 10:10:38 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag om å øke momsen på elbiler vil bety avgiftssjokk for bilkjøperne. – De bilene som det selges mest av, kan over natta bli 50 000 kroner dyrere, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. I tillegg vil det bli dyrere med bensin- og dieselbiler.
Trenger 62 milliarder til rassikring av fylkesveiene – fikk én milliard i fjor13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mer enn fem hundre steder langs fylkesveiene har betydelig rasfare. I fylker som Vestland, Møre og Romsdal og Troms vil rassikring koste milliarder av kroner. – Det er et utømmelig behov for penger til rassikring og vedlikehold av fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: Kollektivkrisen kan bli en ond spiral10.10.2025 09:10:17 CEST | Pressemelding
Det kan bli dyrere billetter og kutt i kollektivtilbudet i mange fylker. – Det kan bety at flere må bytte fra kollektivtransport til bil, advarer NAF.
NAF om MC-ulykkene: – Verste sesong på flere år9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
En av fire som omkommer eller blir hardt skadd på norske veier kjører motorsykkel. – Motorsyklister må ta større ansvar for egen sikkerhet, sier leder for NAF MC, Jan Harry Svendsen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom