Ny VD på Hövding

Ny VD på Hövding

Sofia Svensson har utsetts till ny VD för innovationsbolaget Hövding. Efter drygt tio år på posten som VD lämnar Fredrik Carling uppdraget och under första halvåret 2022 tillträder Sofia Svensson.

- Vi gläder oss till att välkomna Sofia och ser fram emot att hon med sina erfarenheter och kompetens kommer att utveckla Hövding vidare i en ny expansiv fas. Vi är positionerade för att leverera en ökad tillväxt och en stärkt lönsamhet. Styrelsen vill samtidigt tacka Fredrik för hans mångåriga insatser och hans bidrag till Hövdings utveckling, säger Fredrik Arp.

Sofia Svensson är 43 år och civilingenjör i kemiteknik/technology management från Lunds universitet och med studier inom Industrial Management vid University of Cincinnati. Hon har mångårig bakgrund inom Midway Holding och har även varit VD och koncernchef för Lammhult Design Group. Hennes senaste position är som Head of Strategic Business Development på Stena Metall AB. Sofia har också flera års erfarenhet som managementkonsult, bland annat inom PwC.

- Jag ser verkligen fram emot att leda Hövdings fortsatta utveckling både gällande tillväxt och lönsamhet. Hövding har en stark position i Skandinavien, vilket är en god plattform för fortsatt geografisk expansion, säger Sofia Svensson

För ytterligare information var vänlig och kontakta:
Hövdings styrelseordförande Fredrik Arp
Telefon +46 708 20 70 00

Sofia Svensson
Telefon +46 727 32 32 39

Hövding Sverige AB (publ)
Bergsgatan 33
040 – 236868

Hövding Sverige AB (publ) är sedan 2015 noterat på Nasdaq First North Growth Market.
Västra Hamnen Corporate Finance AB är Hövdings Certified Adviser.
Epost: ca@vhcorp.se Tel: 040 – 200 250

Denna information är sådan som Hövding Sverige AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

Winners Announced in the Seventh Annual Stevie® Awards for Great Employers8.8.2022 15:00:00 CEST | Press release

Top Winners Include IBM and Tata Consultancy Services FAIRFAX, Va., Aug. 08, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Winners in the 2022 (seventh annual) Stevie® Awards for Great Employers, an international competition, were announced today. The awards recognize the world’s best employers and the human resources professionals, teams, achievements, and HR-related products and suppliers who help to create and drive great places to work. Among the organizations with the most Stevie-winning nominations are IBM, worldwide (27 Gold, Silver, and Bronze wins), Tata Consultancy Services, worldwide (23), Enerjisa Enerji, Turkey (21), Bank of America, USA (18), Cathay United Bank, Taiwan (10), Globe Telecom, Inc., Philippines (10), MİGROS, Turkey (10), Abu Dhabi Customs, United Arab Emirates (8), DHL Global Forwarding, Germany (8), Sabanci Holding, Turkey (8), İGA (İstanbul Grand Airport), Turkey (7), Megaphone, Australia (7), and NEQSOL HOLDING, Azerbaijan (7). Visit www.StevieAwards.com/HR for a full list of

J.M. Huber Corporation Signs Agreement to Acquire the Biolchim Group From NB Renaissance, Chequers Capital and Management Team8.8.2022 15:00:00 CEST | Press release

ATLANTA, Aug. 08, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- J.M. Huber Corporation (Huber)—a global, family-owned specialty engineered materials manufacturing company—announced today that it has signed a binding agreement to acquire full control of the Biolchim Group from NB Renaissance, Chequers Capital and the Biolchim Group management team. The Biolchim Group, managed and headed by Galileo Quattro SARL, has its main operating base in Italy and is a leading producer and distributor of a full range of specialty plant nutrition and biostimulants. Closing of the sale, anticipated to occur by the end of 2022, is subject to customary closing conditions including the foreign direct investment approval in Italy. All the companies in the Biolchim Group—including Biolchim S.p.A, Cifo, Ilsa S.p.A, Matécsa Kft, and West Coast Marine-Bio Processing Corp.—are within the scope of the purchase. The Biolchim Group operates eight production plants globally and its products—biostimulants, trace elements, and water sol