Ny værradar i Finnmark gir bedre varsling
Med værradaren som bygges på Rássegálvárri i Kautokeino kommune dekkes et hull i værvarslingen i Norge.
– Indre Troms og Finnmarksvidda har vært en blindsone, sier Justyna Wodziczko, avdelingsleder for Vervarslinga i Nord-Norge i Tromsø.
Bedre nedbørsvarsel
Sammen med værradarene i Hasvik på Sørøya og i Berlevåg i Varanger vil radaren på Rássegálvárri særlig bidra til bedre nedbørsvarsler i Finnmark. Det vil bli mulig å følge med på nedbøren både i nåtid og i de nærmeste 90 minuttene, noe som ikke har vært et tilbud i området så langt. 90-minuttersoversikten er i dag tilgjengelig for resten av landet på Yr.no.
– For oss som jobber med værvarsling vil den gi et bedre bilde av hva som kommer fra sør og fra øst. Det vil være nyttig for folk som kjører på E8, som kan være utfordrende værmessig. Det blir også et godt verktøy for folk som skal på tur i fjellet, sier Justyna Wodziczko.
Økt sikkerhet
Værradaren i Finnmark vil bidra til økt sikkerhet også på andre måter. Den vil sørge for bedre værdata for ambulansefly og annen flytrafikk, og den vil gi godt grunnlag for NVE til å varsle om skred- og rasfare.
På sikt kan den også lære oss mer om hva slags klima vi kan vente oss i fremtiden.
– Radaren vil indirekte bidra til å gi meteorologene bedre modeller å jobbe med. Den kan bli et viktig verktøy for å overvåke endringer i klimaet, sier Wodziczko.
Ideell beliggenhet
Den nye radaren bygges et sted der det tidligere har stått to radarer som Forsvaret har eid. Disse var planlagt revet, og Meteorologisk institutt har bistått i rivningen.
– Infrastrukturen er på plass og området er flatt og fint, forteller Kjetil Stiansen, avdelingsleder for drift av observasjonssystemer ved Meteorologisk institutt.
Et slikt radaranlegg må legges til et sted med strøm og kommunikasjon. Radaren har en rekkevidde på 240 kilometer og må ikke ligge for lavt eller i nærheten av fjell. Da vil signalene blokkeres.
På grunn av jordas krumning må det heller ikke ligge for høyt, slik at områder som ligger langt unna går under signalene som sendes ut i en rett linje.
Radaren på Finnmarksvidda blir tolvte stasjonære værradaren i Norge.
Nøkkelord
Kontakter
Pernille AmdahlKommunikasjonsrådgiverMeteorologisk institutt
Tel:41685884pernillea@met.noBilder
Om Meteorologisk institutt
Følg pressemeldinger fra Meteorologisk institutt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Meteorologisk institutt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Meteorologisk institutt
Det er 33 år siden vi har målt en så kald dag i april2.5.2024 15:26:16 CEST | Pressemelding
Nord-Norge fikk en kald start og fem stasjoner med 15 til 20 års drift fikk den kaldeste april som noen gang er registrert. Landet sett under ett ender 0,6 grader under normalen.
Elbil uten piggdekk gir bedre luftkvalitet23.4.2024 14:31:48 CEST | Pressemelding
Å bytte ut fossilbil med elbil er en del av løsningen for å få ned luftforurensning, særlig i tettbygde strøk. Men bare dersom elbileiere kjører uten piggdekk om vinteren, viser ny forskning.
Europa 2023: Flom, hetebølger og rekordstore skogbranner22.4.2024 04:00:00 CEST | Pressemelding
2023 var et av de våteste og varmeste årene som noen gang er registrert i Europa. Året var preget av rekordstore skogbranner, alvorlige marine hetebølger og store ødeleggende flommer.
Mars måned var våtest østafjells2.4.2024 16:19:14 CEST | Pressemelding
Flere stasjoner med mer enn 100 års drift har satt nedbørrekorder i mars, og en god del av nedbøren var snø. På topp troner Drangedal i Telemark med 220,2 millimeter.
Store forskjeller for sjøisen i Arktis22.3.2024 13:08:30 CET | Pressemelding
Framstredet har denne vinteren hatt mye mer sjøis enn på flere år, mens Barentshavet har vært preget av store områder med åpent hav. Nå ser forskerne på hvilken betydning rekordvarmt hav har hatt for sjøisen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom