Ny utgivelse fra Henning Kraggerud og Arctic Philharmonic

Tchaikovsky: Serenade, Violin Concerto. Kraggerud: Ragnarok / The sun’s daughter - Arctic Philharmonic / Christian Kluxen

Lytt til albumet her!

Til og med etter Ragnarok – verdens undergang i norrøn mytologi – skal solen føde en datter og verden igjen bli varm. En ny generasjon æser og mennesker skal oppstå, og undergangen er dermed også starten på en ny tid.

Den internasjonalt bejublede fiolinvirtuosen, kunstneriske lederen og komponisten Henning Kraggerud har til dette albumet komponert et verk som tar for seg nettopp dette temaet; Ragnarok/The Sun´s daughter.

– Ragnarok og Solens Datter" skildrer Norrøn Mytologi´s Armageddon og mulige fortsettelse.I Booklet-historien har jeg kost meg og skrevet om "Tschaikowsky and the End of the World" Jeg putter min komposisjon sammen med Tsjaikovskij´s Fiolinkonsert og Serenade; Verdens første atombombesprengning ble ved en feil akkompagnert av Serenaden som blandet seg fra en sivil radiokanal inn i nedtellingen til den dypt hemmelige Trinitysprengningen noen uker før Hiroshima og Nagasaki. På denne CDen knyttes alle tre verker sammen på en overraskende måte og er World Premiere recording av mitt stykke over Ragnarok...som forøvrig ikke har skjedd ennå, forteller Kraggerud.

For det er Tsjaikovsky det handler mest om på dette rykende ferske albumet fra Arktisk Filharmoni. Hans fantastiske Fiolinkonsert i D-dur, med Kraggerud som solist – og den vakre Serenaden Tsjaikovsky skrev i årene mens han ventet på at noen i det hele tatt ville spille fiolinkonserten offentlig.

På dette albumet får Arktisk Filharmoni virkelig vist sine styrker, ikke bare som svært gode musikere og kunstneriske ledere, men også demonstrert allsidigheten i måten orkesterorganisasjonen er bygget opp.

Med ett ensemble i Bodø og ett i Tromsø som begge spiller ukentlige konserter i hver sin by – og som samles 8-10 ganger i året for å utgjøre et symfoniorkester – får organisasjonen til fulle synliggjort hvor avgjørende fleksibilitet og nytenkende organisering er.

Her får du først høre kammerorkesteret fra polarbyen Tromsø, hvor Henning Kraggerud er kunstnerisk leder, spille Tsjaikovskys Serenade.

Så kommer hans egen komposisjon Ragnarok/The Sun´s daughter spilt av det samme ensemblet, før det store symfoniorkesteret – med musikerne fra begge byer – går sammen med sjefdirigent Christian Kluxen og spiller Tsjaikovskys Fiolinkonsert i D-dur, Op. 35. Med Kraggerud som solist.