Ny unik ullguide – dyrevennlig ull

Dyrevernalliansen lanserer i dag en ny guide som skal hjelpe forbrukere til å velge ull fra sauer som har hatt et bedre liv!

Den nye ullguiden skal gjøre det enklere og sikrere å velge dyrevennlig ull. I den nye guiden vil merkevarer enten få grønt, gult eller rødt lys.

For at en merkevare skal få grønt lys i ullguiden, krever Dyrevernalliansen nå at merket benytter en merkeordning til 100% av ullen sin. Merkeordningen må for ny ull innebære forbud mot mulesing, en vanlig praksis som betyr at bonden skjærer to kjøttstykker av baken på sauene sine. Den må også innebære noen konkrete krav til dyrevelferden, utover forbudet.

Dyrevernalliansens kommunikasjonsleder Live Kleveland, er glad og stolt over den guiden, som er helt unik i Norge og verden.

– Ullindustrien omfatter millioner av sauer over hele verden. Ved å ta et bevisst valg som forbruker kan du bidra til å stoppe lidelse, sier hun.

Så langt har bare noen titalls merkevarer har fått grønt lys i ullguiden. Nå håper Kleveland at de nye kravene bidra til at flere selskaper tar grep, slik at de også kan komme på grønn liste.

– Frem til nå har det vært veldig vanskelig for forbrukere å navigere seg frem til dyrevennlig ull. I tillegg til dyrevelferd stiller vi også krav om sporing i leverandørkjeden. Grunnen er at ull selges på store auksjoner, og leverandørkjeden også kan være lang mellom bondegård og ferdig klesplagg. Det er vanskelig å følge ullen, og lett både å lure og å bli lurt.

Link til guiden https://dyrevern.no/velg-dyrevennlig/klaer/

Dyrevernalliansen ble grunnlagt i 2001 og er en nasjonal organisasjon for dyrevern i Norge. Dyrevernalliansen hjelper dyrene som trenger det aller mest, i intensivt landbruk, fiskeoppdrett, pelsindustrien og dyreforsøk.