Ny undersøkelse om ungdoms spisevaner avslører klasseskiller

Tirsdag 28. august lanserte opplysningskontorene for landbruket Norges største undersøkelse om ungdoms matvaner.
Dropper frokost og matpakke
Undersøkelsen viser blant annet at ungdom av foreldre med lav utdannelse dropper frokost i større grad enn de med foreldre med høyere utdannelse.
Ungdommene som dropper frokost har også sjeldnere med seg matpakke på skolen sammenliknet med dem som spiser frokost.
Isteden handler de oftere i butikk, kiosk og gatekjøkken utenfor skolen.
–Å spise frokost er utrolig viktig. Det gir et godt grunnlag for resten av dagen, forteller prosjektleder for prosjektet Sunn ungdomsmat Silje Thoresen Tandberg.
- Parallelt er det viktig at unge får med seg nok mat i matpakken, undersøkelsen avdekker at matpakken ofte er litt liten. Dette er en av grunnene til at Opplysningskontorene i landbruket og Norges sjømatråd lanserer en helårskampanje som fokuserer på hva ungdom mener selv er sunn mat og hvordan de mener man bør spise og som er laget på ungdommens egne premisser, sier Silje Thoresen Tandberg.
Velger bort fisk, frukt og grønt
Til tross for at de fleste ungdommer vet hva som er sunt og usunt, er etterlevelsen en utfordring. Mange unge dropper fisk, frukt og grønt til fordel for energibarer og usunn butikkmat. Verst stilt er guttene, viser den nye undersøkelsen.
–Det er utrolig viktig at unge får i seg sunn mat, det er det viktigste virkemidlet for bekjemping av livsstilssykdommer.
- Vi kjemper om oppmerksomheten med store internasjonale merkevarer og kampen om den oppmerksomheten til unge har aldri vært større. Vi mener det er på høy tid at vi snakker med – og ikke til ungdommen, sier Thoresen Tandberg.
Utfordrer handelen
Ungdom som handler i butikk tar oftere usunne valg som boller, skolebrød, kjeks og kaker. Elever på ungdomsskoler i Oslo handler oftere i butikk enn andre elever i landet.
Silje Thoresen Tandberg etterlyser mer samarbeid med handelen for å gjøre det lettere for ungdommen å få sunne spisevaner.
–Det er utrolig viktig at vi samarbeider med handelen. Flere butikker lar rett og slett ikke ungdommer komme inn i butikken i skoletiden. Det fører til at de heller går til kiosker og gatekjøkken der tilbudet av sunn mat er svært begrenset. Samtidig ser vi jo det at usunn mat er vesentlig billigere enn sunne alternativer. Det er på høy tid at vi -sammen med handelen finner en løsning.
Ta kontakt for å få tilsendt hovedfunn fra undersøkelsen.
Nøkkelord
Kontakter
For mer informasjon kontakt:
Prosjektleder Sunn ungdomsmat
Silje Thoresen Tandberg
Tlf.: 901 75 311
E-post: silje.thoresen.tandberg@frukt.no
Bilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Økologisk melk skyter fart – opp 20 prosent i første halvår4.9.2025 05:13:00 CEST | Pressemelding
Økologisk hvit søtmelk er på full fart inn i norske kjøleskap. I første halvår 2025 økte salget med hele 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser ferske forbrukstall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Kvarg skyter fart – opp 43 prosent29.8.2025 07:59:19 CEST | Pressemelding
Kvarg er årets store overraskelse i meieridisken. Salget økte med hele 43 prosent i første halvår 2025, viser ferske volumtall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Oppgangen drives av nordmenns appetitt på proteinrike og allsidige meieriprodukter.
Yoghurt, helmelk og smør løfter meierisalget27.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn kjøpte merkbart mer yoghurt, helmelk og smør i første halvår 2025. Målt i volum økte yoghurt med nær åtte prosent, helmelk med 4,8 prosent og smør med 4,9 prosent, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Når melk og brød blir kontroversielt – hva gjør kostholdsdebatten med ungdom?11.8.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
En ny landsrepresentativ undersøkelse blant ungdom avslører hvordan råd, trender og påvirkning skaper forvirring om mat og helse. Funnene slippes for første gang under Arendalsuka – etterfulgt av debatt med politikere, fagpersoner og influensere.
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom