Ny undersøkelse: Mange polske arbeidsinnvandrere settes i korona-skvis

Koronasituasjonen har synliggjort at store deler av norsk arbeidsliv er avhengig av utenlandsk arbeidskraft. Men hva med polske arbeidere som sitter i karantene i hjemlandet uten dagpenger? Ny undersøkelse presenteres og diskuteres på Fafo Østforum-webinar 23. april.

Fellesforbundet har gjennomført en undersøkelse blant sine polske medlemmer.

Undersøkelsen viser at mange har det vanskelig nå. Utenlandsk arbeidskraft er i en sårbar situasjon, både fordi de ofte har løs tilknytning til arbeidsplassen og fordi mange har problemer med å skaffe seg god nok informasjon.

Bygg og verft er viktige bransjer for arbeidsinnvandrere, hvor mange er innleide eller pendler mellom Norge og hjemlandet.

Spørsmålet er også hvordan arbeidsgiverne ivaretar sårt tiltrengt arbeidskraft fra utlandet i denne situasjonen.

Torsdag 23. april arrangerer Fafo Østforum et webinar hvor funnene fra undersøkelsen presenteres og diskuteres. Sendingen varer fra 14.00 til 14.45 og alle interesserte kan følge sendingen direkte eller se i opptak.

På programmet er:

• Line Eldring, leder i samfunnspolitisk avdeling i Fellesforbundet, presenterer på dette webinaret resultatene fra undersøkelsen blant de polske medlemmene.
  • Knut E. Sunde, direktør i bransje- og industripolitisk avdeling i Norsk Industri, kommenterer.
  • Lise Antonsen Fjalestad, fagkoordinator i NAV Kontaktsenter internasjonalt, vil kommentere NAVs regelverk for dagpenger til utlandet.

Webinaret ledes av Anne Mette Ødegård, prosjektleder for Fafo Østforum.

Fafo Østforum

er en forskningsstøttet møteplass med oppdatert kunnskap om arbeidsinnvandring. Forumet har siden 2004 vært en møteplass for partene i arbeidslivet, bedrifter og myndigheter.

Forumet byr på løpende kunnskapsformidling og legger til rette for debatt om arbeidskraftmobilitet og virkninger i det norske arbeidsmarkedet. Hovedaktiviteter er nyhetstjeneste og seminarer.

Sendingen starter 23. april klokka 14.00 og varer til 14.45.
Videokanal

Om undersøkelsen: Line Eldring, Fellesforbundet (line.eldring@fellesforbundet.no / 976 07 512 )

Om arrangementet, Anne Mette Ødegård (amo@fafo.no / 906 51 311)

Forskningsstiftelsen Fafo er et av Norges største samfunnsvitenskapelige forskningsmiljøer. Fafo ble etablert i 1982 og har til formål å utvikle kunnskap om deltakelse, levekår, demokrati, utvikling og verdiskapning. Basert på høye forskningsetiske og metodiske standarder er ønsket å bidra til samfunnsmessig fornyelse. Med et historisk utgangspunkt i norsk fagbevegelse er Fafos aktivitet basert på å levere kritisk og handlingsorientert forskning om arbeidsliv og velferdspolitikk til sentrale beslutningstakere og beslutningsprosesser.
www.fafo.no

Følg saker fra Fafo

Siste saker fra Fafo

Brexit Breakfast 22. November: Virkninger av Brexit for arbeidsmarkedsregulering og arbeidstakerrettigheter i Europa, inkludert Norge8.11.2019 10:35:04 CETPresseinvitasjon

Professor Paul Marginson fra University of Warwick/Fafo holder foredraget: «Opening a hole in Europe's regulatory floor? Brexit and employment relations». Jon Erik Dølvik, Fafo, gir bakgrunnsinformasjon om britisk politikks relevans for norsk arbeidslivspolitikk. Panelsamtale med Peggy Hessen Følsvik, nestleder i LO og Nina Melsom, arbeidslivsdirektør i NHO, om den mulige effekten av Brexit på europeisk og norsk arbeidslivspolitikk.