Ny undersøkelse fra Medietilsynet viser kjønnsforskjeller: Gutter har spillkonsoll og jenter har smartklokke
– Det er interessant at det er kjønnsforskjeller på dette området. Forskjellene mellom gutter og jenter er særlig tydelig når det kommer til utstyr for dataspill, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Foreldre med barn mellom ett og 17 år har svart på Medietilsynets undersøkelse. Undersøkelsen viser blant annet at seks av ti gutter mellom fem og åtte år har en spillkonsoll som kan kobles til TV, mot fire av ti jenter på samme alder. Fra barna er ni år og oppover øker kjønnsforskjellene. Ni av ti gutter mellom ni og 17 år har en spillkonsoll, mot seks av ti jevnaldrende jenter.
– Vi vet fra barn og medier-undersøkelsen at det er flere gutter enn jenter som spiller dataspill. Det kan være flere grunner til at flere gutter enn jenter spiller dataspill, men ulik tilgang på utstyr kan også ha noe å si, sier Velsand.
Også når det gjelder VR-briller er det kjønnsforskjeller. Det kommer særlig frem blant 13-14 åringene og 15-16 åringene, hvor rundt 20 prosent av guttene har tilgang på VR-briller mot henholdsvis åtte og tre prosent av jentene.
Flere jenter har smartklokke
Foreldreundersøkelsen 2020 viser at smartklokker, eller klokker man kan ringe med, er noe vanligere blant jenter enn gutter. 20 prosent av jentene i alderen fem til åtte år har en klokke de kan ringe med, mens 15 prosent av guttene har det samme. Andelen barn som har smartklokke er høyest når barna er små (fem til åtte år), ifølge foreldrene.
– Det ser ut til at foreldre opplever at behovet for å gi barn en klokke som de kan ringes på er størst når det nærmer seg skolestart eller i løpet av de første årene på barneskolen. Våre tall viser likevel at det ikke er veldig utbredt med slike klokker. Men foreldrene oppgir at det er flere jenter enn gutter i alle aldersgrupper som har tilgang til en slik klokke, sier Velsand.
– Foreldre bør ikke stole blindt på smartklokkene, og små barn blir ikke nødvendigvis trygge av å ha en klokke foreldrene kan nå dem på. Klare avtaler om hvor barna kan være og når de skal hjem er fortsatt viktig. I tillegg må foreldre sette seg godt inn i avtalevilkår og sikkerhetsinnstillingene for disse klokkene, sier Velsand.
Det er første gang Medietilsynet spør om barns tilgang til VR-briller og smartklokker/klokker man kan ringe med i årets undersøkelse.
Om undersøkelsen:
Foreldreundersøkelsen 2020 er gjennomført av Sentio Research Norge på oppdrag fra Medietilsynet. Undersøkelsen er rettet mot foreldre med barn i alderen ett til 17 år. 2023 foreldre har svart på undersøkelsen på nett og det er lik fordeling av gutteforeldre og jenteforeldre i undersøkelsen. Hele undersøkelsen vil bli gjort tilgjengelig i løpet av høsten.
Nøkkelord
Kontakter
Kristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder
Dokumenter
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Norsk tapar terreng i mediekvardagen til barn og unge22.11.2024 08:52:22 CET | Pressemelding
Engelsk er det språket flest barn og unge bruker mest når dei er på sosiale medium, eller når dei ser på film og seriar. Det viser nye tal frå Medietilsynet.
Amedia-aviser fikk ikke medhold i klagesaker15.11.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Medieklagenemnda opprettholder Medietilsynets vedtak om produksjonstilskudd til fem Amedia-aviser. De fem avisene klaget på beregningen av brukerinntekter og hvordan en overgangsregel i ordningen skulle brukes ved fordeling av tilskudd.
Medietilsynet endrer aldergrense på kinofilm14.11.2024 11:03:22 CET | Pressemelding
Aldersgrensen på kinofilmen Red One er endret fra 9 til 12 år etter at Medietilsynet har ført tilsyn med filmen. Filmen, som hadde premiere 8. november, har fra i dag aldergrense 12 år.
Ibelinprisen skal fremme inkludering i dataspill12.11.2024 10:06:20 CET | Pressemelding
Medietilsynet etablerer en pris for å løfte fram unge rollemodeller som bidrar til en trygg, inkluderende og tilgjengelig dataspillkultur. Prisen får navn etter Mats “Ibelin” Steen.
Store kjønnsforskjeller i ungdommers dataspill-vaner12.11.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
En større andel gutter enn jenter spiller dataspill daglig, og flere gutter enn jenter opplever spillingen som sosial. Det viser Medietilsynets undersøkelse “Barn og medier 2024”.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom