Ny undersøkelse fra Medietilsynet: Ungdom utsettes for digital blotting
For første gang har Medietilsynet tall på hvor mange 13 – 18-åringer som mottar nakenbilder og hvor de kommer fra. 42 prosent svarer at de har mottatt et nakenbilde, og 40 prosent av dem som har fått et slikt bilde, fikk det fra en ukjent på nettet. Andelen som har mottatt nakenbilder øker med alder, og er høyest blant jentene.
– Det er ikke lov å sende et nakenbilde til noen som ikke har bedt om det. Medietilsynet mener det er viktig at digital blotting fra ukjente anmeldes, slik at politiet kan etterforske disse sakene, sier Velsand.
Foreldre tror ikke deres barn mottar nakenbilder
Medietilsynets undersøkelse viser også at rundt halvparten (46 prosent) av de unge er blitt bedt om å sende eller dele et nakenbilde av seg selv. Av disse fikk 40 prosent spørsmålet fra en ukjent på nett.
Kun tolv prosent av de spurte har delt nakenbilder av seg selv. Dette tallet har holdt seg stabilt siden 2016, viser Medietilsynets undersøkelser.
– Det er en myte at «alle» barn og unge deler nakenbilder av seg selv. Det er viktig at barn og unge vet at det å dele nakenbilder slett ikke er noe «alle andre» gjør, og at de tidlig lærer hvordan de best kan håndtere slike situasjoner, sier Velsand.
Bare fem prosent av foreldre med barn i aldersgruppen 13–17 år har svart ja på spørsmål om deres barn har mottatt nakenbilder fra andre, ifølge tall fra Medietilsynet.
– Dette viser at de fleste foreldre ikke er klar over at mange barn utsettes for digital blotting. Det er viktig at foreldre snakker med barna sine om deling av nakenbilder. Medietilsynet har laget konkrete råd til en slik samtale, som vi håper kan være til hjelp, sier Velsand.
Noen tilbys penger eller gaver for å dele nakenbilder
Av dem som har sendt eller delt et nakenbilde av seg selv, har 13 prosent fått betalt for det, viser Barn og medier 2020.
Kripos jobber med å bekjempe internettrelaterte overgrep mot barn og unge, og får en del tips om personer som tilbyr penger for nakenbilder av mindreårige. – I noen tilfeller tilbys unge en ganske stor pengesum. Det fører til at noen fristes til å sende nakenbilder til personer de ikke kjenner, sier politioverbetjent Hanne Andreassen i Kripos.
Ifølge Kripos brukes nettet for å komme i kontakt med barn i de store overgrepssakene.
– De som ber om nakenbilder, tar gjerne kontakt med veldig mange barn. Det gjør det spesielt viktig å få stoppet disse personene. Vi oppfordrer unge til å rapportere inn uønskede henvendelser til det spillet eller sosiale mediet de bruker, eller oss i politiet, sier Andreassen.
Medietilsynet ønsker nasjonal strategi for å styrke innsatsen
Medietilsynet mener det bør gjøres mer for å stoppe ukjente som sender nakenbilder til eller ber om slike bilder fra unge, og at disse sakene må anmeldes og prioriteres av politiet.
– I tillegg er det behov for mer informasjon både til barn og foreldre. Skal vi få gjort noe med disse utfordringene, må samarbeidet mellom ulike myndighetsaktører styrkes. Medietilsynet har derfor foreslått å etablere en nasjonal strategi på barn og medier-feltet, sier Velsand.
Barn og medier 2020 om ungdom og deling av nakenbilder
- 42 prosent av 13 – 18-åringer har fått tilsendt nakenbilder av andre. Andelen øker med alder og er høyest blant jentene. Av dem som har fått tilsendt nakenbilder, fikk 40 prosent bildene fra en ukjent på nettet.
- 46 prosent av 13 – 18-åringene er blitt spurt om å sende eller dele et nakenbilde av seg selv. Andelen er størst blant de de eldste barna, og større blant jentene enn blant guttene. 42 prosent av dem som ble spurt om å sende eller dele et nakenbilde, ble spurt av en ukjent på nettet.
- 12 prosent har sendt eller delt et nakenbilde av seg selv – et tall som har holdt seg relativt stabilt de siste fire årene. I 2018 svarte 13 prosent av 13-18-åringene at de i løpet av det siste året hadde sendt nakenbilde av seg selv, mens tallet var ni prosent i 2016. (NB: 2016-undersøkelsen hadde kun respondenter opp til 16 år).
- 13 prosent av dem som har delt et nakenbilde av seg selv, har fått betalt for det. Flere gutter enn jenter oppgir å ha fått betalt i form av penger eller gaver (22 prosent gutter mot seks prosent jenter av dem som har delt).
- Kun fem prosent av foreldre med barn i aldersgruppen 13-17 år har svart ja på spørsmål om deres barn har mottatt nakenbilder fra andre, viser et spørsmål stilt til foreldre i anledning Barn og medier 2020.
Om Barn og medier 2020
- Cirka 3400 barn og unge i alderen 9 – 18 år har deltatt i Barn og medier 2020.
- Spørsmålene om erfaringer med seksuelle kommentarer, nakenbilder og porno på nett i løpet av det siste året er kun stilt til aldersgruppen 13 – 18 år (cirka 2000 respondenter).
- Respondentene har svart på undersøkelsen via et nettbasert spørreskjema i en skoletime. Barn og unge på 51 skoler over hele landet har deltatt.
- Feltperiode: desember 2019 til januar 2020.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noKristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom