Q-Meieriene

Ny undersøkelse: Dette er sommerklassikeren nordmenn elsker

Del

«Heile væla er berre jordbær» sang Alf Prøysen, og nå som den norske jordbærsesongen er i gang er det bare å finne frem fløte og sukker. Jordbær nytes nemlig aller helst med fløte, det viser tall fra en undersøkelse utført av Opinion.

Kampen om å være de norske jordbærenes foretrukne make er beinhard. Valgmulighetene er mange og både iskrem, vaniljesaus og melk kjemper om jordbærenes gunst. Likevel er det ingen tvil om at det er den klassiske varianten jordbær og fløte som hører sammen, skal vi tro nordmenn flest.

På oppdrag fra Q-Meieriene fant analysesebyrået Opinion ut at 45 % av Norges befolkning aller helst bruker fløte på ferske jordbær. Iskrem og vaniljesaus er også populært, mens 11 % sier at de foretrekker jordbær med melk.

— Barndommens somre bestod av lange solfylte dager der vi fråtset i jordbær med fløte. Det var kanskje ikke nøyaktig slik det var, men det er heldigvis slik jeg husker det, forteller Q-sjef Bent Myrdahl som børster støv av gamle barndomsminner.

Smaksopplevelsen som har gått i generasjoner gir en følelse av ekte matglede, og akkurat nå nytes friske bær med fløte rundt om i de tusen hjem.

Myrdahl forteller at Q-Meieriene merket et tydelig hopp i fløtesalget nærmest samtidig som de norske jordbærene kom i butikk.

— Vi vet at forbrukerne elsker norske jordbær med fløte på. Fløtesalget tok seg opp i slutten av juni og vi forventer en økning utover sommeren, sier Myrdahl og legger til at Q-Meieriene har god vekst i denne kategorien. 

Frys ned fløterestene
De aller fleste bruker fløterestene enten i varme eller kalde matretter, men det kommer også frem at en av fem (19 %) kaster flørterestene.

Undersøkelsen viser i tillegg at 15 % fryser ned fløten til senere bruk – et genialt matreddertips ifølge produktsjef Anne Merete Samnøen.

— Det er oppløftende å se at folk vet hva de bør gjøre. Jeg bruker å fryse fløterester i isbitposer, og siden bruke fløteterninger i sauser, vafler og bakst, sier Samnøen.  

Hun forklarer at riktig oppbevaring av fløte- og meieriprodukter er viktig i sommervarmen.

—Ved riktig behandling kan fløten holde seg godt over datostemplingen. Mitt råd er å se, lukte og smake før du eventuelt kaster. Husk at best før ikke betyr dårlig etter, avslutter den sommerglade produktsjefen.

Topp 5 alternativer til jordbær:

  1. Fløte (45 %)
  2. Iskrem (37 %)
  3. Vaniljesaus (28%)
  4. Melk (11 %)
  5. Krem (9 %)

Om undersøkelsen:

Undersøkelsen er utført av Opinion på vegne av Q-Meieriene. Undersøkelsen ble foretatt i tidsrommet 30.06 til 07.07 med 1019 respondenter.

Hovedfunn:
  • Fløte (45%) dernest iskrem (37%) og vaniljesaus (30%) er det nordmenn i størst grad foretrekker å spise sammen med ferske jordbær. 13 % spiser jordbær uten tilbehør og 9 % sier at de foretrekker krem, som kjent er laget av fløte.
  • De aller fleste bruker fløterestene enten i varme (50 %) eller kalde retter (28%). 19 % kaster restene, mens 15 % sier at de fryser ned fløten til senere bruk.
  • Flest bruker kremfløte til å lage krem (70 %) og som ingredienser i kaker/desserter (66 %). 44 % bruker kremfløte til å helle over bær.
  • Flest bruker luktesansen (74 %) når de skal vurdere om fløten er dårlig. Men det er også mange som benytter smakssansen (46 %). En av tre (32 %)

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Norske jordbær og Q Kremfløte
Norske jordbær og Q Kremfløte
Last ned bilde

Om Q-Meieriene

Q-Meieriene
Q-Meieriene
Sandbrekkveien
5224 Nesttun

+47 55 10 00 00http://www.q-meieriene.no

I Q-Meieriene er forbruker sjefen! Sammen med forbruker skaper vi de beste smaksopplevelsene og de smarteste løsningene. Q-Meieriene eies av Kavlifondet, som deler ut midler til allmennyttige formål innenfor forskning, kultur og humanitært arbeid.

Følg saker fra Q-Meieriene

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Q-Meieriene på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Q-Meieriene

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom