Ny undersøkelse: Dette er sommerklassikeren nordmenn elsker
«Heile væla er berre jordbær» sang Alf Prøysen, og nå som den norske jordbærsesongen er i gang er det bare å finne frem fløte og sukker. Jordbær nytes nemlig aller helst med fløte, det viser tall fra en undersøkelse utført av Opinion.

Kampen om å være de norske jordbærenes foretrukne make er beinhard. Valgmulighetene er mange og både iskrem, vaniljesaus og melk kjemper om jordbærenes gunst. Likevel er det ingen tvil om at det er den klassiske varianten jordbær og fløte som hører sammen, skal vi tro nordmenn flest.
På oppdrag fra Q-Meieriene fant analysesebyrået Opinion ut at 45 % av Norges befolkning aller helst bruker fløte på ferske jordbær. Iskrem og vaniljesaus er også populært, mens 11 % sier at de foretrekker jordbær med melk.
— Barndommens somre bestod av lange solfylte dager der vi fråtset i jordbær med fløte. Det var kanskje ikke nøyaktig slik det var, men det er heldigvis slik jeg husker det, forteller Q-sjef Bent Myrdahl som børster støv av gamle barndomsminner.
Smaksopplevelsen som har gått i generasjoner gir en følelse av ekte matglede, og akkurat nå nytes friske bær med fløte rundt om i de tusen hjem.
Myrdahl forteller at Q-Meieriene merket et tydelig hopp i fløtesalget nærmest samtidig som de norske jordbærene kom i butikk.
— Vi vet at forbrukerne elsker norske jordbær med fløte på. Fløtesalget tok seg opp i slutten av juni og vi forventer en økning utover sommeren, sier Myrdahl og legger til at Q-Meieriene har god vekst i denne kategorien.
Frys ned fløterestene
De aller fleste bruker fløterestene enten i varme eller kalde matretter, men det kommer også frem at en av fem (19 %) kaster flørterestene.
Undersøkelsen viser i tillegg at 15 % fryser ned fløten til senere bruk – et genialt matreddertips ifølge produktsjef Anne Merete Samnøen.
— Det er oppløftende å se at folk vet hva de bør gjøre. Jeg bruker å fryse fløterester i isbitposer, og siden bruke fløteterninger i sauser, vafler og bakst, sier Samnøen.
Hun forklarer at riktig oppbevaring av fløte- og meieriprodukter er viktig i sommervarmen.
—Ved riktig behandling kan fløten holde seg godt over datostemplingen. Mitt råd er å se, lukte og smake før du eventuelt kaster. Husk at best før ikke betyr dårlig etter, avslutter den sommerglade produktsjefen.
Topp 5 alternativer til jordbær:
- Fløte (45 %)
- Iskrem (37 %)
- Vaniljesaus (28%)
- Melk (11 %)
- Krem (9 %)
Om undersøkelsen:
Undersøkelsen er utført av Opinion på vegne av Q-Meieriene. Undersøkelsen ble foretatt i tidsrommet 30.06 til 07.07 med 1019 respondenter.
Hovedfunn:
- Fløte (45%) dernest iskrem (37%) og vaniljesaus (30%) er det nordmenn i størst grad foretrekker å spise sammen med ferske jordbær. 13 % spiser jordbær uten tilbehør og 9 % sier at de foretrekker krem, som kjent er laget av fløte.
- De aller fleste bruker fløterestene enten i varme (50 %) eller kalde retter (28%). 19 % kaster restene, mens 15 % sier at de fryser ned fløten til senere bruk.
- Flest bruker kremfløte til å lage krem (70 %) og som ingredienser i kaker/desserter (66 %). 44 % bruker kremfløte til å helle over bær.
- Flest bruker luktesansen (74 %) når de skal vurdere om fløten er dårlig. Men det er også mange som benytter smakssansen (46 %). En av tre (32 %)
Nøkkelord
Kontakter
Bent MyrdahlQ-sjefen
Tel:90174573bent.myrdahl@kavli.noBilder


Om Q-Meieriene
I Q-Meieriene er forbruker sjefen! Sammen med forbruker skaper vi de beste smaksopplevelsene og de smarteste løsningene. Q-Meieriene eies av Kavlifondet, som deler ut midler til allmennyttige formål innenfor forskning, kultur og humanitært arbeid.
Følg saker fra Q-Meieriene
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Q-Meieriene på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Q-Meieriene
Christian fikk Q til å endre Skyr®-begeret14.12.2020 07:30:00 CET | Pressemelding
Ser du forskjellen? Christian utfordret Q-Meieriene til å gjøre Skyr®-emballasjen mer klimasmart. Nå endres det velkjente Skyr®-designet.
Innovasjon fra Q vekker oppsikt i utlandet23.10.2020 10:45:31 CEST | Pressemelding
Den forbrukerdrevne innovasjonen Skyr® Luftig blir rangert som et av de mest innovative produktene i Europa når Nielsen’s BASES lanserer sin liste over topp 25 gjennombruddsinnovasjoner i 2020: – Utrolig stas, sier Q-sjef Bent Myrdahl.
Digital matredder-suksess16.10.2020 10:29:48 CEST | Pressemelding
I år ble Norges største matredderdag, Q Matredderdagen, avholdt digitalt. Mens det var tomt i salen fulgte flere tusen publikummere med fra stue, jobb og skole.
Kjendiskokk fikk matredderpris25.9.2020 08:00:00 CEST | Pressemelding
Kokk, restauranteier og programleder - Christer Rødseth er et forbilde for mange. Denne uken ble han tildelt Q-Meierienes matredderpris for sitt engasjement i kampen mot matsvinn gjennom NRK-programmet Matsjokket.
Nyhetsslipp: Q-Meieriene tar Skyr® til nye høyder14.9.2020 13:15:32 CEST | Pressemelding
Helt siden lanseringen i 2009 har Skyr® tatt andeler i et tøft yoghurt-marked. Nå skal den islandske yoghurten forsyne seg av dessert-bordet.
Vinner av matredderpris lager pizza av det andre vil kaste4.9.2020 10:57:35 CEST | Pressemelding
Ingrid Spord, toppseriespiller og gründer bak matredderbedriften «MER ENN», mottok denne uken Q-Meierienes matredderpris for sitt arbeid med å redde grønnsaker fra en skjebne som avfall.
Får drahjelp fra uventet hold: Gründer, Siri Abrahamsen, blir heiet frem av melkedrikkerne.31.8.2020 09:33:39 CEST | Pressemelding
På melkekartongen i høst deler Q-Meieriene historier fra gründere og virksomheter sitt møte med en krevende korona-hverdag. Sammen med melkedrikkerne har Q-sjefen valgt ut fire kandidater som har fått en plass på Q-melken.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom