Skatteetaten

Ny undersøkelse: Det må bli raskt og enkelt å sjekke om en leverandør er seriøs

Del
Nærmere 7 av 10 vil gjerne bruke ekstra tid for å sjekke om en leverandør er seriøs og bidrar til fellesskapet. Men de mener bakgrunnssjekken må være rask og enkel.
Skattedirektør Hans Christian Holte mener det må bli enklere for privatpersoner å sjekke om en virksomhet er seriøs eller ikke.
Skattedirektør Hans Christian Holte mener det må bli enklere for privatpersoner å sjekke om en virksomhet er seriøs eller ikke.

Nordmenn kjøper varer og tjenester i stort omfang, men ikke alle tilbydere er like seriøse. Når privatpersoner og firma ikke betaler skatter og avgifter som reglene tilsier, går fellesskapet glipp av store summer.  

Vil gjerne gjøre bakgrunnssjekk

I dag har forbrukere få muligheter til å gjøre en seriøsitetssjekk av en mulig leverandør. Men flertallet ønsker å gjøre en slik bakgrunnssjekk hvis de hadde fått muligheten. Det viser en undersøkelse fra Opinion, på bestilling fra Samarbeid mot svart økonomi (SMSØ).

  •  8 av 10 svarer at det er viktig at de vi handler fra driver hvitt
  • Et flertall, nærmere 7 av 10, svarer at de vil bruke litt ekstra tid på å sjekke at leverandørene handler hvitt.
    • Folk i Oslo-området og Nord-Norge er villig til å bruke mest tid. De som bor på Sørlandet utmerker seg i motsatt retning.
  • En leverandørsjekk på en oppussingsjobb til 50 000 kroner synes de fleste bør gå fort:
    • 32 prosent synes det skal ta under fem minutter
    • Over halvparten synes det skal ta under 10 minutter
    • Én av fem er villig til å bruke mer enn en halvtime.

Bør settes i stand til å velge bort useriøse

Mange forbrukere ønsker seg en slik seriøsitetssjekk som gir en god oversikt samtidig som den er rask og effektiv. Det stiller store krav til utforming, brukervennlighet og om du umiddelbart kan stole på svarene du får.

- Undersøkelsen viser at de fleste er villige til å investere litt tid i å sjekke at de handler hvitt, og at det må lages en ordning som er enkel å bruke og forstå dersom den skal være til nytte for flertallet av forbrukerne, sier skattedirektør Hans Christian Holte.

Regjeringen peker i Forbrukermeldingen på eBevis-ordningen som et mulig verktøy for privatpersoner. eBevis er en tjeneste som gjør det enkelt å utveksle sanntidsinformasjon mellom norske leverandører og det offentlige. Her får innkjøper tilgang til firmaattest, informasjon om konkurs og regnskap og informasjon om en leverandør skylder skatter og avgifter – alt samlet i en portal og tilgjengelig digitalt.

- Både forbrukere og næringsliv etterspør oppdatert informasjon. Her bør alle gode krefter gå sammen for å lage noe som faktisk gjør det mulig for forbrukerne å velge bort useriøse leverandører. Det kan bidra til å redusere arbeidslivskriminalitet, sier Holte.

Kontakter

Bilder

Skattedirektør Hans Christian Holte mener det må bli enklere for privatpersoner å sjekke om en virksomhet er seriøs eller ikke.
Skattedirektør Hans Christian Holte mener det må bli enklere for privatpersoner å sjekke om en virksomhet er seriøs eller ikke.
Last ned bilde

Dokumenter

Om Skatteetaten

Skatteetaten
Skatteetaten
Fredrik Selmers vei 4
0663 Oslo

800 80 000http://www.skatteetaten.no

I Skatteetaten jobber vel 7000 ansatte mot samme mål; å sikre finansieringen av velferdssamfunnet. Skatteetaten er underlagt Finansdepartementet, og har ansvaret for et oppdatert folkeregister og at skatter og avgifter blir fastsatt og innbetalt på riktig måte.

Følg pressemeldinger fra Skatteetaten

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Skatteetaten på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Skatteetaten

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye