Ny undersøkelse: Bedrifter vil flytte IT-tjenestene hjem

Stadig flere norske bedrifter ønsker å insource IT-tjenestene internt, ifølge årets kundetilfredshetsundersøkelse gjennomført av Whitelane Research og PA Consulting. Til sammen er over 2150 IT-kontrakter evaluert.
Clint Sookermany, partner i PA Consulting

– Flere og flere bedrifter ønsker nå å flytte IT-tjenestene tilbake til egen virksomhet. Trenden startet for et par år siden, og har fortsatt i år. Koronapandemien viste oss hvor sårbar man kan være med IT-systemer langt hjemmefra, og krigen i Ukraina forsterker dette bildet. Dessuten ser vi en ny trend med deglobalisering og «homesourcing» av tjenestene, sier Clint Sookermany, partner i PA Consulting.

PA Consulting har i samarbeid med forskningsorganisasjonen Whitelane Research utarbeidet en kundetilfredshetsundersøkelse basert på ­­­over 2150 IT-kontrakter som er inngått av over 400 bedrifter.

Et av de viktigste funnene i årets undersøkelse er at norske bedrifter i større grad vil ta tilbake flere IT-oppgaver fremover. Hele 19 prosent av de norske bedriftene svarer at de vil «insource» mindre av IT-tjenestene enn tidligere. Kun 16 prosent sier at de vil outsource mer, mot 25 prosent året før.

– Bedriftene nevner bedre kvalitet og evne til å snu seg kjappere rundt etter markedets behov som de viktigste årsakene til å flytte IT-tjenestene hjem. I tillegg trekkes det frem mer stabile IT-team og et behov for å bygge bedriftens egne immaterielle rettigheter, sier Sookermany.

Indiske TCS på topp

Undersøkelsen har rangert de ulike selskapene etter kundetilfredshet innenfor kategoriene tjenesteleverandører og skyleverandører. Innen kategorien tjenesteleverandører er det også i år det indiske selskapet Tata Consultancy Services (TCS) som rangeres høyest, foran Cognizant og Accenture.

– Nok en gang troner TCS på toppen. De har en imponerende seiersrekke og kundene er svært fornøyd med dem. TietoEvry har fortsatt en vei å gå for å komme opp i tetsjiktet. Et lite lyspunkt er at de økte litt i kundetilfredshet sammenliknet med i fjor. Det blir spennende å se om den nye organiseringen av virksomheten etter hvert vil bidra til at de klarer å forbedre seg ytterligere, sier Sookermany.

Microsoft Azure og Microsoft Office 365

Innen kategorien skytjenester er selskapene rangert i to ulike underkategorier, infrastruktur som en tjeneste (IaaS) og software som en tjeneste (SaaS). Innen infrastrukturkategorien er det Microsoft Azure som vinner foran Amazon Web Services (AWS). I kategorien software topper Microsoft Office 365 med Salesforce på andreplass.

Om PA Consulting
PA Consulting er et globalt management consulting-selskap med 4000 ansatte. PA Consulting har bistått som strategisk rådgiver på mer enn 750 kontrakter for over 650 klinter. I Norden er 50 konsulenter dedikert til rådgivning knyttet til strategisk bruk av sourcing.

For mer informasjon, kontakt Clint Sookermany, clint.sookermany@paconsulting.com, mobil 95261278

Resultater fra kundetilfredshetsundersøkelse i regi av PA Consulting og Whitelane Research:

Tjenesteleverandører, Norge

TCS

Cognizant

Accenture

Infosys

Wipro

Sopra Steria

Orange Business Services

DXC Technology

ATEA

CGI

Capgemini

TietoEVRY

Skyleverandører, Norge. Infrastruktur som en tjeneste, (IaaS)

Microsoft Azure

Amazon Web Services (AWS)

Google Cloud Platform

Skyleverandører, Norge. Software som en tjeneste, (SaaS)

Microsoft Office 365

Salesforce.com

Microsoft Dynamics 365

ServiceNow

Workday

Oracle

SAP

Clint Sookermany, partner i PA Consulting

Om PA Consulting Group

PA Consulting Group

Følg pressemeldinger fra PA Consulting Group

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra PA Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra PA Consulting Group