Ny toppsjef i Gjensidigestiftelsen

Ingrid Riddervold Lorange er ansatt som ny administrerende direktør i Gjensidigestiftelsen. Hun overtar etter Unn Dehlen som går av med pensjon i 2021.

Ingrid Riddervold Lorange (51) blir ny administrerende direktør i Gjensidigestiftelsen

Ingrid Riddervold Lorange er utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen BI og kommer fra stillingen som administrerende direktør i det statlige foretaket Siva. Før hun kom til Siva høsten 2018, hadde hun hatt en rekke lederstillinger i Telenorkonsernet gjennom over 20 år. I tillegg har hun bred styreerfaring.

- Jeg er svært glad for å få denne muligheten, og oppgavene til Gjensidigestiftelsen har mange likhetstrekk med det jeg har holdt på med de siste årene, sier Ingrid Riddervold Lorange. Å lede en virksomhet med samfunnsutviklende formål og midler til å skape en bedre fremtid, appellerer sterkt til meg, sier hun. Rollen til Gjensidigestiftelsen både som samfunnsaktør og som majoritetseier i Norges største forsikringsselskap, blir kanskje enda viktigere i kjølvannet av Koronakrisen. Det er inspirerende å skulle få være med å legge til rette for at flest mulig får leve gode liv i et trygt samfunn, legger hun til.

Styreleder i Gjensidigestiftelsen, Trine Riis Groven, er meget tilfreds med ansettelsen. - Å skulle lede Norges største finansstiftelse krever både gode lederegenskaper og evnen til å ivareta mange hensyn og oppgaver. Stiftelsen har et bredt samfunnsoppdrag med støtte til frivillighet, eierskap i Gjensidige Forsikring ASA og betydelige investeringer, sier Riis Groven. Med ansettelsen av Ingrid Riddervold Lorange er vi sikret en god etterfølger etter Unn Dehlen, som har ledet stiftelsen siden opprettelsen i 2007.

Gjensidigestiftelsen bidrar årlig med nær 250 millioner kroner til tiltak for å skape gode liv i et trygt samfunn, og er i tillegg majoritetseier i Gjensidige Forsikring.

Ingrid Riddervold Lorange tiltrer senest 1. september.

Gir 54 millioner for å styrke den frivillige redningstjenesten10.1.2021 11:45:44 CET | Pressemelding

6 av 10 vil ikke bruke hjertestarter ved gjenoppliving16.10.2020 05:00:00 CEST | Pressemelding