Bird

Ny teknologi til Norge: Amerikanske romfartsingeniører står bak

Mikromobilitetsselskapet Bird har tatt helt ny batteriteknologi for elsparkesykler til Norge. Som eneste aktør er deres nye kjøretøy utstyrt med IP68-sertifiserte batterier. Det gir økt sikkerhet og lengre levetid for elsparkesyklene i norske byer.

Folk får oppleve romfartsteknologi

Det amerikanske selskapet har vært i Norge siden 2020 og har tidligere romfartsingeniører på laget. De har utviklet et nytt batteri som gir økt trygghet for både by, brukere og befolkningen.

–Som det eneste elsparkesykkel-selskapet i Norge, har våre kjøretøy IP68-sertifiserte batterier. Batteriene er utstyrt for norske forhold og krevende vær. IP68-klassifiseringen betyr blant annet at hvis vann kommer inn i battericellene, vil batteriene ha mye større beskyttelsesgrad og levetid, sier Jonas Lefebure, Norgessjef i Bird.

IP68-sertifiseringen er et globalt klassifiseringssystem for batteriers egenskaper, og stammer fra den internasjonale standarden IEC60529, som refererer til alle typer elektroniske produkter.

Sertifiseringen refererer til beskyttelsesnivået mot siving av faste gjenstander (for eksempel støv) og den andre til beskyttelse mot sivende vann (og andre væsker.

Utvikler fra A til Å

Teamet bak de nye IP68-sertifiserte batteriene utvikler kjøretøy og teknologi selv, i motsetning til å kjøpe sparkesyklene fra en ekstern leverandør.

–Vi følger hele prosessen fra A til Å. Alt som designes, bygges og testes, gjøres av våre folk. I tillegg jobber vi etter standardene som brukes på biler. Det er svært strenge krav og fører til et bedre sluttprodukt for brukerne, forklarer Jonas Lefebure.

Nytt teknisk system varsler viktige feil

Bird har også utviklet det som kalles BMS (Battery Management System). Målet er å redusere feil og bidra til å holde førerne og fotgjengerne trygge.

–BMS måler forholdene og ytelsen til batteriene i sanntid. Ved å designe en innebygget fuktighetssensor i kjøretøyene, deaktiveres batteriene ved det minste tegn på vanninntrenging. På samme måte måler sensorer batteritemperatur, spenning og strøm. Det er avgjørende for både sikkerheten og kjøretøyenes levetid, sier Jonas Lefebure.

Diagnostikken kjøres 20 ganger per sekund, og varsler systemet om eventuelle feil.

Bird er et amerikansk selskap, grunnlagt i 2017 som den første tilbyderen av delte elsparkesykler. Nå, over seks år senere, er selskapet i 25 land og har mikromobilitet-tilbud i 360 forskjellige byer. I Norge er Bird i ti byer, blant annet Oslo, Bergen, Trondheim og Ålesund.

Jonas Lefebure i Bird.
Jonas Lefebure i Bird.

Om Bird

Bird
Bryggegata 6

Følg pressemeldinger fra Bird

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bird på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bird