Ny styreleder i Egmont

Merete Eldrup går inn som styreleder i Egmont. Lars-Johan Jarnheimer trer ut av styret etter 12 år. Norske Rebekka Glasser Herlofsen går samtidig inn som nytt styremedlem.
Ny styreleder i Egmont blir Merete Eldrup (59). Foto: Klaus Rudbæk.

Merete Eldrup (59) blir ny styreleder i Egmont, hvor hun tiltrådte i 2020. Merete Eldrup har bred bakgrunn fra styrearbeid, mastergrad i økonomi og har blant annet vært direktør i JP/Politikens Hus og administrerende direktør i TV 2 Danmark.

­– Jeg ser frem til oppgaven som styreleder i Egmont. Gjennom mine mange år i mediebransjen har jeg kjent selskapet som et veldrevet, internasjonalt mediekonsern med nordiske røtter. De siste årene har jeg som nestleder fulgt nøye med på utviklingen av Egmonts ambisiøse vekststrategi, som spenner over en rekke forretningsområder. Jeg setter pris på Egmonts doble formål som næringsdrivende fond: Å utvikle moderne medier og også støtte barn og unge med vanskelige levekår, sier Merete Eldrup.

Lars-Johan Jarnheimer (63) har vært styreleder i Egmont i en årrekke. I løpet av denne tiden har Egmont har økt omsetningen betydelig gjennom investeringer i innhold og vekst innen TV-streaming, dataspillselskaper, digitale byråer og e-handel. Han trer nå ut av styret etter 12 år som følge av ansiennitetsbestemmelser.

– Jeg vil takke Lars-Johan Jarnheimer for hans store innsats for Egmont, som under hans ledelse har utviklet seg betydelig til nå å være Nordens største mediekonsern, sier Merete Eldrup.

– En avgjørende del av Egmonts fremgangsrike transformasjon er basert på de sterke verdiene og kulturen som er forankret blant alle ansatte. Egmont er noe unikt i sin kombinasjon av kommersiell og allmennyttig virksomhet. For meg har arbeidet derfor vært som å åpne en god bok med store forventninger og lukke den igjen beriket og med stor glede, sier Lars-Johan Jarnheimer.

Rebekka Glasser Herlofsen (52) trer inn i styret i Egmont. Hun er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole i Bergen og har yrkeserfaring fra bank- og industrisektoren, blant annet som CFO i Norwegian Energi Company, Torvald Klaveness Group og Wallenius Willhelmsen. Rebekka Glasser Herlofsen er medlem av en rekke styrer i Norden.

– Rebekka Glasser Herlofsen har bred yrkes- og styreerfaring, og som nordmann er hun knyttet til et av Egmonts store mediemarkeder. Vi er glade for at Rebekka har takket ja til å tre inn i Egmonts styre, sier Merete Eldrup, styreleder i Egmont.

Per Bank, administrerende direktør i Salling Group, er utnevnt til nestleder i Egmont.

Med ovennevnte endringer består Egmonts styre av følgende: Styreleder Merete Eldrup, nestleder Per Bank, Martin Enderle, Christian Wegner, Josh Bottomley, Rebekka Glasser Herlofsen og de ansattes representanter: Anna von Lowzow, Peder Høggild og Jesper Lyders Andersen.

Pressekontakt:

Jesper Eising
Pressesjef
jesper.eising@egmont.com

Ny styreleder i Egmont blir Merete Eldrup (59). Foto: Klaus Rudbæk.
Nytt styremedlem i Egmont blir Rebekka Glasser Herolfsen. Foto: Pressebilde.
Avtroppende styreleder i Egmont, Lars-Johan Jarnheimer. Foto: Klaus Rudbæk.

Om Egmont

Egmont er et ledende nordisk mediekonsern med fokus på historiefortelling, journalistikk og teknologi. Vi skaper innhold på tvers av medier som film, TV, kino, dataspill, magasiner, bøker, undervisning, e-handel og byråer. Vi står bak Story House Egmont, TV 2, Nordisk Film, Cappelen Damm og Lindhardt & Ringhof. Egmont er et fond som hvert år deler ut rundt 100 millioner DKK til utsatte barn og unge. We bring stories to life.