Ny stengeløsning for AMS fra Kredinor - enklere for strømkunder med betalingsproblemer

Gjennom den egenutviklede betalingsløsningen Betal nå lanserer Kredinor en stengeløsning for AMS som gjør det enklere og raskere å få gjenåpnet strømmen hvis den er stengt på grunn av manglende betaling. -Tidligere kunne stenging og åpning av strøm ta flere dager. Nå kan prosessen gjennomføres på få minutter, sier Håkon Olaussen i Kredinor.
Håkon Olaussen fra Kredinor forteller at løsningen for AMS og Betal nå gjør det enklere og raskere å få gjenåpnet strømmen hvis den er stengt på grunn av manglende betaling. Foto: Thomas Brun/NTB

Håkon Olaussen leder forretningsutvikling Energi, i Kredinor. Den nye stengeløsningen er utviklet for å sikre at sluttkunden ivaretas på en god måte når stenging blir nødvendig. -Rask og automatisert gjenåpning vil ha stor og positiv betydning for sluttkunden, understreker Olaussen.

Oppfølging i flere omganger

Før strømmen stenges vil sluttkunden få oppfølging i flere omganger. Ved fortsatt uteblitt betaling vil stengeordre sendes. Samtidig vil en SMS sendes til sluttkunden. Denne SMS-en erstatter den fysiske stengeordren, hvor montør tidligere måtte ut på anlegget for å fysisk varsle og stenge strømmen. SMS-en inneholder korrekt saldo og nødvendig betalingsinformasjon, og link til Betal nå som gir rask og sikker betaling – og kan stoppe videre stengeprosess.

Prosess etter stenging

Hvis kravet ikke blir betalt etter å ha mottatt stengeordre vil sluttkunden få stengt sin AMS-måler og tilgangen til strøm. Ved utført stenging sendes omgående ny sms til kunden med oppdatert relevant betalingsinformasjon og direkte link til Betal nå. Kunden kan klikke på linken og utføre betalingen via kort eller vipps, uavhengig av hvor vedkommende måtte befinne seg.

Gjenåpning - rask, enkel og uten kvittering

Ved utført betaling vil løsningen sikre rask gjenåpning fra nettselskapet. Nettselskapet vil motta betalingsmelding så snart sluttkunden har utført betalingen. Dette medfører at sluttkunden slipper å sende kvittering for å dokumentere sin betaling. I tillegg til å effektivisere prosessen, vil dette redusere støy, irritasjon og forsinkelser for både nettselskapet og sluttkunden.

Når nettselskapet har iverksatt gjenåpning sendes det automatisk ut en ny SMS til kunden. SMS-en inneholder informasjon om at strømanlegget nå er gjenåpnet, og en presisering av at siste del av gjenåpningen må utføres av kunden selv ved at de trykker på en knapp i sitt eget sikringsskap.

- Dette er vinn vinn. Vi gjør det enklere for både nettselskap og kunde, avslutter Håkon Olaussen i Kredinor.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Ny stengeløsning for AMS fra KredinorVideokanal

Kredinor er et av de største inkassoselskap i Norge målt i omsetning og det største målt i antall mottatte saker. Vi er i dag markedsleder på løsninger innenfor kundeservice, betalingsoppfølging og inkasso til bransjene energi og telecom - og i sterk vekst innen bransjene bank/finans, handel, parkering og offentlig sektor. I tillegg til inkasso tilbyr vi løsninger i hele verdikjeden fra fakturering, reskontro og purringer, til overvåk av langtidssaker og kjøp av porteføljer. Kredinor utvikler løpende nye digitale løsninger og automatiserer prosesser gjennom robotisering. Betalingsløsningen Betal nå ble lansert i 2017 og er i sterk vekst som betalingskanal blant sluttkundene. Kredinor har 514 ansatte og er lokalisert på ti steder i hele Norge. I tillegg har vi ett kontor i Ballerup utenfor København i Danmark med 43 ansatte og ett kontor i Stockholm, Sverige med 23 ansatte. Les mer på kredinor.no.