Ny status om Follobanen
- Vi har nå utbedret det ene tunnelløpet i Blixtunnelen, og kan nå friskmelde dette og åpne for trafikk. Vi har prioritert ett løp av gangen slik at vi kan kjøre tog i det ene tunnelløpet mens vi jobber med det siste, sier Lars Berge, områdedirektør i Bane NOR.
Det ble behov for å inspisere Blixtunnelen i etterkant av at et tog med 70 passasjerer ble stående fast i tunnelen mandag 22.mai.
- Vi går nå gjennom det andre tunnelløpet for å sjekke mulige om det er flere lekkasjepunkter. Vi vet ikke hvor lang tid det vil ta før vi har gått gjennom hele tunneltaket, sier Lars Berge, områdedirektør i Bane NOR.
Lekkasjer i tunnelen
Fra vi stengte torsdag ettermiddag og gjennom natten har tunnelen blitt inspisert, og vi avdekket noen flere lekkasjepunkter.
- Vi ønsker ikke at mandagens hendelse, der passasjerene ble sittende i flere timer, skal gjenta seg, derfor ble Follobanen stengt i går ettermiddag, sier Berge.
Hva skjedde på mandag?
Årsaken til togstansen på mandag er at det igjen har dryppet alkalisk vann fra tunneltaket. Det førte til at en strømkabel røk, falt ned og kom i kontakt med toget.
- Vi må kontrollere hele anlegget grunnet risiko for ny nedrivning av strømkabel, sier Lars Berge.
Hvor lang tid det tar før vi kan åpne for trafikk igjen vet vi ikke nå. Så snart vi vet mer, kommer vi med oppdatert informasjon.
Hva er alkalisk vann?
Når vannet er alkalisk har det oppstått en kjemisk reaksjon av vannet.
I Follobanetunnelen har denne reaksjonen skjedd mellom vann og tilbakefyllingsmassen som er sprøytet inn for å fylle hulrommet mellom betongelementene i taket i tunnelen.
Dette har gjort det alkalisk (basisk) (åpnes i ny fane) og etsende. Disse dryppene førte til at strømkabelen røk mandag 22. mai, falt ned og kom i kontakt med toget.
Det er ikke store mengder vann som drypper fra taket i tunnelen, men dersom det treffer de riktige stedene, kan det svekke punkter som gjør at oppheng eller kabler i taket svekkes.
Nøkkelord
Kontakter
Døgnåpen pressevakt
For alle typer spørsmål, ikke minst for hendelser i togtrafikken der pressevaktene uttaler seg på relativt kort varsel.
Bilder
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom