Fri Flyt

Ny skibok viser fram nordnorske kystfjell

Den nye guideboken «Toppturer rundt Harstad» er etterlengtet blant skifolket. Endelig får noen av de flotteste fjellområdene i Norge en egen bok, skrevet av harstadværingen Christian Dramsdahl.
Forfatter Christian Dramsdahl

Lyngsalpene og Lofoten er viden kjent, også langt utenfor landegrensene, som skiområder i verdensklasse. Midt imellom disse områdene finner vi fjell som er like gode, eller enda bedre. Nå får skifolk med engasjement for topptur og randonee endelig en skiguide for Harstad-regionen, forfattet av lokalkjente Christian Dramsdahl.

– Her får du hele spekteret fra krevende brattkjøring til snille, enkle og korte turer, og alt er kystnære fjell. Jeg syns det betyr mye å se havet, sier forfatter Christian Dramsdahl, som har utforsket fjellene rundt hjembyen Harstad siden han var liten.

Området han tar for seg strekker seg fra Møysalen i Vesterålen til Andørja. «Toppturer rundt Harstad» har turbeskrivelser for hele 83 fjell, 224 ulike ruter for nedkjøringer, og en håndfull fjellskiturer.

– Veldig mange av fjellene har flere gode alternativer til nedkjøring enn folk gjerne tror. Ofte hører man at et fjell er «kjedelig», men det er nesten alltid bare hvis man går den vanligste veien opp og ned. Det fins nesten alltid flere muligheter, med variasjoner i både bratthet, himmelretning, type kjøring og dermed også skredrisiko.

Her finner du noen turer du kan rusle til nærmest fra Harstad sentrum, til fantastiske spisse pinakler i Møysalen. Boken omfatter disse hver region med eget kapittel: Kvæfjord/ Sortland, Tjeldsund, Grytøya, Rolla, Andørja, Tjeldøya, Evenes/ Skånland og Møysalen.

Boken har også ruter for fjellskifolk og inneholder noen klassiske lengre turer på fjellet i regionen. Den har også tips til overnattingssteder som DNT-hytter. Det er en bok som passer for ulike typer fjellfolk.

Boken er utgitt på Fri Flyt forlag, som er Norges ledende på denne typen skiguider.

– Christian er en meget entusiastisk og kunnskapsrik turbokforfatter, og at det har moro å bidra til at alt arbeidet har resultert i en flott bok. Vi vet av erfaring at slike en slik guidebok vil øke ferdselen i et område og gjøre at mange oppdager nye turmål. For tilreisende blir det mye lettere å planlegge en tur. På litt sikt tror vi «Toppturer rundt Harstad» kan bidra til å skape flere arbeidsplasser tilknyttet skiturisme, sier redaktør Erlend Sande.

Den er full av nyttig informasjon som kan bidra til å holde deg trygg på fjellet. Hver tur er beskrevet med ruteinntegninger på oversiktsbilde og kart, høydemeter, info om tilkomst og utstyrsbehov. Hver rute er har fått en såkalt terrengklassifisering etter metoden som kalles KAST (klassifisering av skredterreng). Dette er et verktøy som vil hjelpe leserne å velge turer etter forhold og ferdigheter.

Skimiljøet i Harstad samles til slippfest for boka på Nordic Pub i Harstad førstkommende lørdag 14. desember klokken 18.00.

Samme dag har forfatteren også signering på Norli Amfi Kanebogen mellom klokken 13 og 15.

Christian Dramsdahl, forfatter, 97 52 65 43, cdramsdahl@gmail.com
Erlend Sande, ansvarlig redaktør i Fri Flyt, 90 62 20 99 , erlend@friflyt.no
Adam Tumidajewicz, forlagssekretær, 97 65 40 25, adam@friflyt.no

Forfatter Christian Dramsdahl
Omslaget for Toppturer rundt Harstad

Om Fri Flyt

Fri Flyt
Postboks 4767, Nydalen

22 04 46 00http://www.friflyt.no

Toppturer rundt Harstad er en ny skiguidebok fra Fri Flyt forlag.

Fri Flyt er norges ledende blad om ski- og frikjøring startet i 1998. Fri Flyt AS gir også bladene Terrengsykkel, Landevei, Klatring, UTEmagasinet såvel som bøker og kart.