Grappa Musikkforlag ASGrappa Musikkforlag AS

Ny singel fra Knut Buen og Sigmund Groven!

Knut Buen og Sigmund Groven slipper singelen «Bruremarsj frå Seljord» 31. juli! Dette er en av de mest kjente tradisjonelle slåttene fra Telemark, her for første gang i samspill mellom hardingfele og munnspill. På forestillingen «Somliga går med trasiga skor» - en musikalsk reise ned Telemarksvassdraget - på Notodden teater søndag, 2. august vil det bli premiere på den tilhørende musikkvideoen. Den blir samtidig tilgjengelig digitalt for alles glede! Konserten blir streamet live på Facebook klokka 18.00.

Hør «Bruremarsj frå Seljord» her: https://orcd.co/bruremarsj

"The Sound of Telemark"

Det nye albumet «The Sound of Telemark» slippes 25. september. Dette er første gang de musikalske heltene fra Telemark samarbeider på en plate! «The Sound of Telemark» er spilt inn live i maskinhallen/«høytidshallen» på Vemork, Rjukan. Releasekonserten for albumet vil bli nettopp på Vemork onsdag 30. september.

Knut og Sigmund har kjent hverandre i mange år og hatt flere konserter sammen. Plata vil innholde tradisjonsmusikk, folketoner, slåtter og egne låter. Buen har skrevet flere nye tekster, som de to har tonesatt, til det nye albumet. Den folkekjære sangeren Anne Gravir Klykken medvirker på albumet.

Knut Buen og Sigmund Groven

Buen og Groven er anerkjente musikere som har høstet mange priser og gode omtaler. Begge er utnevnt til Ridder av 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden.

Knut Buen er en av de fremste hardingfelespelemennene i Norge. Han er rosemaler, komponist, dikter og en dyktig formidler.

Sigmund Grovener en anerkjent komponist og munnspiller. Groven har en internasjonal solistkarriere som spenner fra konserter i Carnegie Hall i New York og Mozarteum i Salzburg til listeplasseringer i Sør-Korea og Hong Kong. Groven er også en særpreget komponist med en verkliste på over 350 komposisjoner.

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

En musiker på flukt går nye veier14.8.2020 12:37:57 CESTPressemelding

Cris Gera tar med utgivelsen av singelen "I Moved on" et steg nærmere den tradisjonelle popverdenen. Artisten fra Zimbabwe har en sterk historie - på grunn av musikk som kritiserte regimet i sitt hjemland måtte han rømme landet. Han bor nå i eksil i Sverige og fortsetter å jobbe med musikken sin der. 'I Moved On' er en historie om noen som går nye veier - akkurat som Cris. Hør låta her: https://promo.theorchard.com/ryWeyRoYWzvid14QbGpu Gitt ut av LIDIO - et plateselskap dedikert til å gi ut musikk for forfulgte musikere. Se mer på www.lidio.no Studio: Dalbackavägen Musik & Produktion Produsent og tekniker: Viktor Fagerlund Mix og master: Gustav Afsahi Tekst og melodi: Cris Gera Trommer: Johan Pettersson Gitar: William Nordlund Bass: Jesper Rangemo Piano: Viktor Fagerlund Vokal og mbira: Cris Gera

Bård Enerstad slipper tittelsporet fra debutalbumet14.8.2020 09:20:42 CESTPressemelding

Hør «Hvit måned» her! Multi-instrumentalisten Bård Enerstad opplevde suksess med garasjerockgruppa Cato Salsa Experience på 2000-tallet som altmuligmann på gitar, perkusjon, tangenter, theremin og vokal. Nå spiller han for første gang inn et soloalbum i en ganske annen musikkstil, og briljerer med vakre melodier innen vise-sjangeren. Bård Enerstad er vokst opp på Kongsberg og har i voksen alder bosatt seg på Nesodden med familien der han jobber som lærer. De siste årene har det vært mer akustisk musikk på spilleren, som Bert Jansch og Pentangle og utøvere av den skandinaviske visetradisjonen som Lillebjørn Nilsen og Fred Åkerstrøm. Med disse inspirasjonskildene har han laget et knippe utsøkte låter som nå endelig ser dagens lys. «Hvit måned» handler om overganger i livet der hovedpersonen gleder seg til å se folk og lysere dager etter en hvit måned. Men hvordan går denne overgangen? Mye tyder på at det fort kan bli litt mye av det gode. Resultatet er en fengende sang som drives fram av

Brødrene Iversens Orkester er ute med «Angen av jord»24.7.2020 09:30:00 CESTPressemelding

Hør singelen her! Brødrene Iversens Orkester er tilbake med sommersingelen «Angen av jord». Dette er en hyllest til den vestlandske sommeren og bløminga i Hardanger. Dagfinn Iversen skrev sangen under et besøk i den vakre bygda Ulvik. Varmen, fargene og ikke minst den fantastiske lukta inspirerte Iversen til å skrive denne vakre sommarlåten. Vokal: Dagfinn Iversen Gitar/Banjo/Lapsteel: Bjarte Aasmul Fløyte: Anders Bitustøyl Piano: Christian Øvreaas Bass: Geir Aimar Rognø Trommer: Helge Fredheim Innspelt og produsert av Bjarte Aasmul Miksa og mastra av Daniel Birkeland i Havnelageret Studio

De Musikalske Dvergene slipper ny singel24.7.2020 09:17:07 CESTPressemelding

Hør «Hjertegod» her! Fem år etter sitt forrige studioalbum er De Musikalske Dvergene endelig tilbake med den første singelen fra det kommende nye albumet. Ifølge låtskriver og vokalist bandets Helge Grønhaug er dette en lystig låt med en besk tekst, men meningen bak den er verken ondsinnet eller moraliserende. – Sangene våre skal være et klapp på skulderen, ikke et slag i trynet! Er det noe vi er dårlige på, så er det tristesse, sier han. Teksten - som verken er lettbeint eller rosenrød - er ikledd en munter melodi fremført med entusiastisk optimisme godt hjulpet av Ine Tumyr (Mighty Magnolias) på kor. «Hjertegod» er dessuten et godt eksempel på samarbeidet med Svein Hovland (produsent) og Kåre Klavenes (kreativ lyd, -miks og -mastring). Det var disse to som i sin tid fikk bandet i studio for å lage debutplaten «En klase bananer og en enkel seng». Albumet Bak neste blåne er ute 16. oktober.

Beau Rivage slipper «Sommersang»17.7.2020 09:11:59 CESTPressemelding

Hør singelen her! Beau Rivage er et band bestående av musikere med lang fartstid i norsk musikk. Deres nye singel, «Sommersang», er skrevet av Kjell-Arne Tilley. Musikkformen kan best beskrives som rivieramusikk, med en undertone av sosialrealisme. Dette er musikk som bare er der, som når bølger skyller mot land på en sandstrand en vakker sommerdag. «Sommersang» tegner et bilde av de små tingene i livet, som gleden av å se en travel humle summe forbi en sommerdag. Det er sommer og vi kan endelig realisere det som vi i en stresset hverdag ønsket at vi hadde tid til. Rett og slett det å sitte ute på trammen og nyte synet av løvetannen, svømme en tur eller seile i en åpen båt. – Noen ord formidles med ettertanke. Det å ha tid til det kjæreste i livet, det å holde en guttepjokk i hånden sin, eller drømmen om henne i sommerkjolen en vakker sommerdag. Den lyse årstiden gir oss tid til å vandre barfota rundt på stranden, glemme sorger og den vonde tanken, rett og slett bare være her, sier ban

Jan Bøhler er ute med sommerlig singel og musikkvideo3.7.2020 08:47:00 CESTPressemelding

En aldri så liten sommerhilsen fra Jan Bøhler er ute på alle plattformer i dag. Hør singelen «Sommerbildene våre» her, og se den nye musikkvideoen her! I fjor slapp endelig Jan Bøhler sitt debutalbum, Enkel Type, og førstkommende fredag henter vi ut én av låtene herifra. Om den forteller Jan: – I disse varme, gode sommerdagene når vi har tid til å la inntrykkene synke inn, opplever vi natur og verden rundt oss på en annen måte. Små ting som vi ellers raser forbi, kan gi rike opplevelser og stemninger. Det er dette «Sommerbildene våre» handler om. At når vi her til lands ikke har så mange varme sommerdager, er det desto viktigere å ha dem med oss hele året, fordi de gir oss mye å leve på av sinnsro, energi, glede og nærhet når hverdagen kommer. Med andre ord er dette en knallfin musikalsk kompanjong å ha med seg gjennom den neste tiden.