Ny singel fra Gjermund Larsen Trio!

Gjermund Larsen Trio kurerer høstmørket! Fra venstre: Gjermund Larsen, Andreas Utnem, Sondre Meisfjord

November-mørket senker seg, men Gjermund Larsen Trio presenterer kuren!

«Novemberdans», komponert av Gjermund Larsen, inviterer til å danse bort novembernatta eller rett og slett legge seg ned og la seg forføre av trioens særegne, intense samspill. Denne etterlengtede singelen varmer opp til nytt album som kommer i 2020.

Sjekk ut låta her: https://orcd.co/novemberdans

Tidligere i november kom singelen «Kveldvals»: https://orcd.co/kveldsvals

Konserter:

31.okt: Stavanger konserthus

1.nov: Kulturkirken Skåre, Haugesund

5.nov. Hilmarfestivalen, Steinkjer

25.-29. nov: Turné i fengsler på Østlandet

10.-16.jan: Tyskland

25.jan: Glogerfestspillene, Kongsberg

Gjermund Larsen er uten tvil en av de mest kjente og kjære folkemusikerne i Norge. Med sin intense og sensitive feletone forfører han et bredt publikum langt utover folkemusikk-«boblen». Trioen er styrket av Sondre Meisfjord på kontrabass og Andreas Utnem på flygel. Sammen har de vunnet over Norge, resten av Norden og Tyskland i over 10 år. Det første albumet i 2008 vant spellemannsprisen i kategorien folkemusikk, de ble nominert igjen i 2010 og 2016, da Gjermund Larsen også mottok TONOs komponistpris, under utdelingen spilte de også på den nasjonale TV-sendingen. I 2015 fikk de «the German phonographic critics award» for albumet «Reise». Gjermund Larsen ble også nominert til Grammy Awards i kategorien «In Folk Style» med de anerkjente Trondheimsolistene.

Gjermund Larsen gar gitt ut 7 album i eget navn og med trioen sin. Ved siden av dette har han bidratt på godt over 80 album i alle mulige sjangre. Han er en ettertraktet komponist og solist og opptrer i alle mulige samarbeid, blant annet har han opptrådt med orkester, samtidsmusikk og jazz (Christian Wallumrød Ensemble, Matthias Eick).

Frøydis Bergheim Ruud

froydis@grappa.no

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Leif Ove Andsnes og Bergen Filharmoniske Orkester hyller Ketil Hvoslef med nytt album6.12.2019 09:36:16 CETPressemelding

Leif Ove Andsnes og Bergen Filharmoniske Orkester hyller den mest særpregede norske orkesterkomponisten i moderne tid med et storslått album på tampen av året Ketil Hvoslef fyller 80. Det er en vital jubilant som møter publikum på denne utgivelsen med tre store orkesterverk – der klaverkonserten inntar en helt spesiell plass. https://grappa.no/no/albums/simax-classics/ketil-hvoslef-piano-concerto-·-ein-traumspiel-·-barabbas/ Albumet Piano Concerto · Ein Traumspiel · Barabbas er tilgjengelig her. Det er ikke tilfeldig at kanskje tidenes fremste norske utøver Leif Ove Andsnes er solist i klaverkonserten, eller at dirigentfenomenet Eivind Gullberg Jensen bestilte ‘Ein Traumspiel’ fra nettopp Ketil Hvoslef. Hvoslef har en helt sentral posisjon i det norske musikkliv i dag, og ble i 2018 utnevnt til Ridder av 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs orden for sin innsats for norsk samtidsmusikk. Klaverkonsert · Ein Traumspiel · Barabbas – opera uten sangere Om Andsnes som solist sier kom

Åse Kleveland er ute med ny singel6.12.2019 08:15:00 CETPressemelding

Grappa Musikkforlag presenterer nå en ny vise med tekst av Alf Prøysen, fremført og tonesatt av Åse Kleveland. «Det lyser i Skjebergsmia», diktet som ligger til grunn for Åses sang, har aldri har vært tonesatt før, og skiller seg fra mye av Prøysens diktning. Den er ute nå. Hør «Det lyser i Skjebergsmia» her! Åse Kleveland debuterte som plateartist som 16-åring, og den første singelen «Dovre-slow» hadde norsk tekst av Prøysen. I de etterfølgende årene ble Åse kjent med Alf, og de samarbeidet gjennom sekstitallet i flere prosjekter. Åse understreket sterkt at hun var artist og musiker, ikke låtskriver. Eneste unntak fra dette var de to melodier hun komponerte til «De rette trinn» og «Skaff meg en synder» som ble spilt inn i 1973. – Det skulle vært tre, for jeg hadde blitt så betatt av et langt og annerledes dikt - «Det lyser i Skjebergsmia». Jeg syntes visse stykker ble bra, men fikk ikke helt dreis på det. Refrenget til den nye visa lå der uferdig i skuffen i over 50 år, men da jeg ble

Etterlengtet album fra Olav Luksengård Mjelva og Trondheim Jazz Orchestra2.12.2019 12:03:27 CETPressemelding

Jazzvokalisten, bandlederen og komponisten Sofia Jernberg møtte Olav Luksengård Mjelva i 2009 og ble umiddelbart grepet av hardingfeletradisjonen og folkemusikken. Slik startet et langstrakt og utfordrende prosjekt. Jazznytt kaller albumet: «en stille eksplosjon av feelgood-musisering, der man nærmest kan høre smilet om munnen på utøverne mens de tramper de asymmetriske rytmene». Hør albumet her! Med seg på laget har de renommerte og allsidige Trondheim Jazz Orchestra. Prosjektet tar utgangspunkt i å forstørre detaljrikdommen i solohardingfelespillet- som tradisjonelt sett har vært den vanligste måten å bruke hardingfela på. Det store ensemblet fungerer som et forstørrelsesglass hvor de leter etter detaljene, for så å blande, kaste det rundt og evaluere. Med Olav og hardingfela i sentrum. I tillegg til Trondheim Jazz Orchestra har de Alexander Zethson og Lene Grenager på laget, hvor de sistnevnte har arrangert flere låter. De resterende låtene er arrangert av Sofia selv. Albumet ble sp

Hanne Boel er ute med «Child of Paradise»29.11.2019 14:31:42 CETPressemelding

Andre singel fra Hanne Boel sitt kommende album er ute i dag på Sundance Music. Hør «Child of Paradise» her! Enkelte opplevelser kan aldri vaskes bort, undertrykkes eller gå usett. På sin nye singel ser den danske legenden tilbake på en hendelse som endret livet hennes for alltid. Teksten ble skrevet for noen år siden i Malindi i Kenya, der en båt full av flyktninger sank rett ved hotellet der hun og familien hennes bodde. Få overlevde, og med denne sangen har derfor Hanne som formål å spre julens budskap om veldedighet og medmenneskelighet, og om en Jesus-skikkelse som kom til jorda kun for å bli nektet asyl - akkurat som barna i båten som sank. «Child of Paradise» er med andre ord en gripende låt som fylles av hennes dynamiske og mektige vokal, og er en sterk smakebit fra plata Between Dark and Daylight, som er ute 24. januar. Den følger førstesingel «Paint Me a Picture», som kom ut tidligere i høst. For promo og andre spørsmål i Norge, kontakt Nicolay Woldsdal:

Tora Augestad sitt nye album er ute nå29.11.2019 09:57:48 CETPressemelding

Tora Augestad fyller 40 år i desember, og feirer med å slippe sitt nye album Dialogues på Grappa Musikkforlag i dag. Hør Dialogues her! I vår vant Tora Augestad sammen med Oslofilharmonien Spellemannprisen i kategorien Klassisk for albumet Portraying Passion. På hennes nyeste utgivelse Dialogues går Augestad helt ned i format, og presenterer et dobbeltalbum hvor hver låt er en duett sammen med musikere hun har arbeidet med gjennom de siste 20 årene. Platen beskriver et spesielt kunstnerskap; Augestad er kjent som en sjangersjonglør og grensesprenger som tar hvert musikalske landskap hun beveger seg inn i på alvor. Duoformatet er intimt og sangene av Henry Purcell via Schubert, Jan Eggum og Kari Bremnes, til nyskrevne låter av Mathias Eick og Trygve Seim, har et neddempet preg. Dialogues følger et døgn og forsøker å transcendere sjangre. Klassiske perler glir sømløst over i evergreens fra «The American Songbook» til nyere sanger av Geirr Tveitt og John Cage. Nok en gang er dette et unik

Tora Augestad er ute med ny singel22.11.2019 16:05:10 CETPressemelding

Tora Augestad sin nye singel «Gåte ved gåte» er ute i dag på Grappa Musikkforlag. I vår vant Tora Augestad sammen med Oslofilharmonien Spellemannprisen i kategorien Klassisk for albumet Portraying Passion. På hennes kommende plate, Dialogues, går Augestad helt ned i format, og presenterer et dobbeltalbum hvor hver låt er en duett sammen med musikere hun har arbeidet med gjennom de siste 20 årene. Albumet er ute om én uke, men allerede nå kan du høre smakebiten og Kari Bremnes-coveren «Gåte ved gåte». – «Gåte ved gåte» er én av hennes sterkeste låter, og har alltid fascinert meg. I denne versjonen har Erlend Skomsvoll og jeg forsøkt å gjenfortelle låten uten å miste dens nerve. Hør den her!