Ny singel fra Frida Ånneviks kommende album

«Du må tru på vår» er Fridas egen norske tolkning av det som kanskje er den viktigste vår-låta for henne hvert år. Foto: Anne Valeur

Frida Ånnevik har covret låta hun selv hører på hvert år når snøfall på snøfall i mars gjør henne motløs.

I dag er «Du må tru på vår» ute; den tredje singelen fra Ånnevik sitt kommende album, som er en samling av sanger som står henne selv nær og som hun har tolket på sin egen måte. Denne låta ble opprinnelig laget og skrevet av nylig avdøde Michael Legrand og Jacques Demy for filmen «The Young Girls of Rochefort». Senere fikk den engelsk tekst av Marilyn og Alan Bergman og ble til «You Must Believe In Spring».

Mange har et forhold til Bill Evans' tidløse pianoversjon, men det er likevel teksten Ånnevik har hengt seg opp i:

– Hver vår de siste åra har jeg hørt på, og sunget på denne i mars og april når det ene snøfallet etter det andre tar fra meg trua på å få se grus og gras igjen. Kraften i våren treffer meg hardere og hardere for hvert år som går, jo eldre jeg blir, jo mer fantastisk er det at det faktisk blir vår.

Hør «Du må tru på vår» her!

For de oppmerksomme gjemte Ånnevik «Du må tru på vår» som et skjult spor på Flyge Fra.

– Men mange har funnet den og krevd at den må finnes som et eget spor, så nå er den her. Og det er Andreas Stensland Løwe som spiller den sammen med meg.

«Du må tru på vår» følger opp de forrige singlene «Elv» og «Søtten år», som også er en del av dette prosjektet. Sistnevnte ble kort tid etter slippet 18. januar spillelistet på NRK P1, og har vært der siden.

Artwork for "Du må tru på vår"

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Berit Opheim og Tore Brunborg er ute med stjernespekket plate18.10.2019 15:12:17 CESTPressemelding

Den fantastiske gjengen kjente og kjære musikarar, med Brunborg og Opheim i spissen, har teke utgangspunkt i ulike folketonar og slåttar frå mellom anna Voss, Sogn og Hardanger, og serverer desse i nye arrangement og med nykomponerte tema. Hør albumet her! «Det er ei stor glede å presentere denne musikken som er gamal, kortreist musikk som etter vårt syn framleis står seg og talar til folk i dag» skriv Berit Opheim i omslagsteksten. «Uttrykket i Hildo er ei blanding av musikkuttrykk frå alle dei fem musikarane. Dette er vår måte å ”ha vit pao eige tarv” - og arv.» «Hildo» var namnet på kyrkjeklokka som ljoma over Vossevangen frå tårnet på Vangskyrkja i gamle dagar. Det finst fleire segn og folketonar til ære for klokka, som var kjend for sin uvanlege fine og sterke klang. På albumet vert både balladar, bånsullar, stev, barnesongar, salmar og slåttar tolka og omforma i hendene på musikantar som går «Hildo» sjølv ein høg gong når det kjem til klang og styrke. Utgangspunktet for denne inn

Susanne Lundeng er ute med singelen "Det å ei"18.10.2019 11:37:08 CESTPressemelding

På nyåret 2020 er Susanne Lundeng klar med nytt album med sin trio (Nils-Olav Johansen, gitar og Erik Nylander, trommer) som gis ut på plateselskapet Heilo/Grappa. 18. oktober slipper hun singelen «Det å ei» fra dette albumet og følger opp sin varmt mottatte debut som sangtekstforfatter i tillegg til å lage melodiøse og løse melodier med nordlandsk felekraft i seg. Med smaken og klangen av ord på sin særegne måte formidler «Det å ei» tankene rundt det å ikke eie andres tid, å være tilstede i egen ro og la livet få leve. Hør singelen her! Susanne Lundeng Lundeng har med forankring i nordnorsk folkemusikk utviklet seg til en særpreget komponist, arrangør og musikalsk fritenker, og har blant annet høstet en Spellemannpris i folkemusikk for sin utgivelse av nordlandsslåtter og er en av Norges mest meritterte folkemusikere. Musikken blir omtalt som drivende melankolsk, nedtonet, sår og stormfull. Susanne Lundeng trio spiller disse stedene i høst: 22. oktober – Meieriet, Leknes 23. oktober –