Ny singel fra by:Larm-bekreftede Selma French!

Selma Frenchs spennende solodebut fortsetter med singelen «Around» fra hennes kommende debutalbum som soloartist. Denne uka ble årets demoartister på by:Larm bekreftet, og Selma er ikke overraskende en av de utvalgte.

Selma French - "Around"

Lytt her

«Låta handler om å gå i gamle vaner, prøve på nytt og gjøre samme feil igjen. «Around» er den eldste låta på albumet og ble til mens jeg studerte på musikkhøyskolen. Det var en slags gjenoppdagelse av gitaren og den første sangen jeg lagde på lang tid. En ny start eller fortsettelse av det gamle.» - Selma French

Selma er sanger, felespiller, gitarist og låtskriver og tross i at hun ikke har gitt ut noe under eget navn før, er låtskriveruniverset hennes allerede rikt. I det Spellemann-nominerte visejazzpopbandet Masåva har hun nærmet seg det humoristiske, vonde og bittersøte i unge menneskers liv, mens hun i det Spellemann-vinnende bandet Morgonrode er en sentral del av samtidens åpne folkemusikkscene. På toppen - eller siden - av det hele må det nevnes at hun er en guffent bra sjangeroverskridende felespiller og sanger som dukker opp i stadig nye sammenhenger, live og på plate - Frøkedal, Avant Folk, Daniela Reyes, IbouCissokho, The Switch, Konradsen, Kristian Kristensen, Siv Jakobsen, for å nevne noe.

Selmas strummende akustiske gitar og hypnotiske stemme komplementeres av svært sentrale musikere i den nye norske jazzmusikkscenen: Anja Lauvdal på synther, Christian Winther på elgitar og Andreas Winther på trommer. Disse musikerne er både karakteristisk til stede og uegoistisk lyttende, og det ender opp med å bli et vakkert og naturalistisk øyeblikksbilde av dem.

Konserter:

10.juni: Kampen Bistro, Oslo

07-08 juli: Trænafestivalen

18.-23. juli: Moldejazz

15.-17. september: by:Larm

Selma French: vokal, akkustisk gitar

Anja Lauvdal: synth, wurlitzer

Christian Winther: el-gitar

Andreas Winther: trommer

Singelrelease: 22.04.2022
Artist: Selma French
Tittel: Around
ISRC: NOFGG2208010
Plateselskap: Grappa

Selma French. Foto: Frode Fjerdingstad
Cover: Selma French - "Around". Design: Espen Friberg.

Ny låt fra Johanna Demker13.5.2022 10:43:51 CEST | Pressemelding

Alle disse dagene som kom og gikk... Etter seks album, tre barn og en parallell yrkeskarriere, er Johanna Demker klar med ny musikk og slipper første singel fra sitt kommende album. Lytt til DAYS her Midt i livet er det en lykke å kunne se fremover, med en berikende innsikt fra dagene som har vært. Disse gir en avstemming av kart og terreng som hjelper til å navigere i dagene som kommer. Låta «Days» åpner som en sommermorgen. Det er lyst og friskt i lufta. Johannas myke vokal starter historien umiddelbart i denne melodiske, lune og ettertenksomme låta. Christer Knutsen dropper her pianoet til fordel for banjoen som har blitt en ledetråd gjennom hele sangen. Tommy Kristiansen skaper nydelige stemninger med gitaren, mens Erland Dahlen på trommer og Endre Hareide Hallre på bass, stødig rammer inn produksjonen og driver den fremover. Jared Tyler beriker helheten med sin utenomjordiske vokal. Du er på vei, du er tilstede og tilfreds, fornøyd med det som akkurat er erfart, og med en pirrende

Hans Fredrik Jacobsen slipper sin 5. soloplate!12.5.2022 08:00:00 CEST | Pressemelding

Den innflytelsesrike og allsidige folkemusikeren Hans Fredrik Jacobsen er kjent for sin beherskelse av mange instrumenter, blant annet fløyter av ulike typer, gitar, saksofon, torader, sekkepipe og oud. Når multi-instrumentalisten nå skal gi ut sin 5. soloplate har han konsentrert seg kun om ett instrument, et av de enkleste og et som alle kan lage selv, nemlig seljefløyte. Vel, strengt tatt så dreier det seg om sju stykker med forskjellig lengde, og dermed i ulike tonearter, for å skape en viss variasjon. Hans Fredrik har så klart spikket alle fløytene selv!