Ny singel fra Brødrene Iversens Orkester og Helge Jordal

Den nye singelen til Brødrene Iversens Orkester og Helge Jordal er en Tom Waits-cover som er godkjent av Waits selv! Foto: Brødrene Iversens Orkester

Våren 2019 fyller Brødrene Iversens Orkester ti år, og dette feires med nytt album, video og ikke minst singel som er ute i dag.

Brødrene Iversens Orkester slipper i 2019 nytt album, fem år etter debuten og ti år etter oppstarten. Denne gangen tar de med seg kjente og kjære gjester som ofte entrer scenen når de de spiller hver torsdag i Dyvekes Vinkjeller i Hollendergaten i Bergen sentrum.

Første singel fra albumet er «Her i gaten vår» med Bergens stolthet og fast gjest med brødrene; her er nemlig Helge Jordal hedersgjest og frontfigur.

Helge har oversatt Tom Waits' «In the Neighbourhood» til norsk. Denne låten har på et vis blitt varemerket til Hollendergatens musikkscene. Opprinnelig gjorde Jordal sangen i forbindelse med en julekonsert for Frelsesarmeens rusomsorg, men den har i fortsettelsen blitt et glansnummer sammen med Brødrene Iversen i Hollendergaten.

Ekstra stas er det at Waits selv har godkjent oversettelsen. Hør «Her i gaten vår» her!

Gaten er også åsted for Helge og brødrenes nydelige musikkvideo til «Her i gaten vår». Låten og videoen har blitt en hyllest til Bergens gater og byens mangfold, noe man aldri opplever på sterile kjøpesentre. Veldig kjekt er det også at byens kjære ordfører Marthe Mjøs Persen deltar i den nye musikkvideoen sammen med Brødrene, Jordal og andre av byens befolkning. Her vises en sprell levende gate i Bergen sentrum.

Brødrene Iversens Orkester består av vokalist Dagfinn Iversen, gitarist Bjarte Aasmul, keyboardist Christian Øveraas, trommis Helge Fredheim og bassist Geir Rognø. De har base i Dyvekes Vinkjeller i Hollendergaten i Bergen sentrum, der de opptrer hver torsdag.

Artwork for «Her i gaten vår»

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Sigmund Groven er ute med albumet "Songs for Harmonica"20.9.2019 10:53:31 CESTPressemelding

Fra munnspillets store ambassadør og mester Sigmund Groven kommer et album med melodiøs musikk skrevet av Kristian Lindeman. I samspill med Grovens nære medarbeider gjennom over 30 år, Ivar Anton Waagaard, presenterer de vakre melodier med raffinert harmonisering. Groven fremfører de drømmende melodiene med en inderlighet og letthet som har skapt hans internasjonale karriere. Munnspillet og pianoet omfavner hverandre på en måte som bare 30 år med samarbeid kan fremkalle. Albumet lanseres med en konsert på Nasjonalbiblioteket 28. september, Sigmund Groven reiser så videre til London 1. oktober og turné i Sør-Korea 20.-27. oktober. Albumet kan høres her! Sigmund Groven I følge med munnspillet sitt har Sigmund Groven gjort stor internasjonale karriere. Hans solistkarriere spenner fra listeplasseringer i Sør-Korea til prestisjefylte solistoppdrag i New Yorks Carnegie Hall, konserthusene i Tokyo og Hong Kong, og Mozarteum i Salzburg, samt med orkestre som Academy of St.Martin-in-the-Fields,

Popol Ace er ute med Silently Loud20.9.2019 10:20:47 CESTPressemelding

I januar 2003 ble en gammel drøm til virkelighet. Da ble Popol Ace invitert til å spille to konserter med KORK på Rockefeller i Oslo, samt i Drammen Teater. I dag kan du oppleve dette igjen med albumet Silently Loud. Silently Loud ble opprinnelig utgitt som en dobbel DVD i 2004, men er nå trykket på både vinyl og CD, 15 år etter konsertene fant sted. Dermed kan publikum snart få oppleve de musikalske høydepunktene fra denne spennende produksjonen til en av de mest originale og stilskapende norske popgruppene gjennom tidene. Det symfoniske potensialet i bandets komposisjoner hadde ligget som en urealisert drøm i mange år, men her er beviset på at av og til blir drømmer til virkelighet. Båret frem av Pete Knutsens nydelige arrangementer, med Frode Thingnæs som dirigent, og Popol Ace sin vakre musikk, kan publikum glede seg over denne legendariske konserten i fysiske utgaver. Popol Ace er et Spellemannvinnende prog-rock-band som gav ut fire album mellom 1972-1978. På Silently Loud består

Jan Bøhler er ute med singel20.9.2019 09:21:53 CESTPressemelding

I dag er Jan Bøhler ute med sin nye singel, hvor har slår et slag for østkantsdialekten med «Innmari vårs». Denne høsten skjer det endelig. Jan Bøhler slipper sitt debutalbum, og du får høre den aller første singelen i dag. Sammen med den slipper han også en splitter ny musikkvideo. Dette er en låt som viser Jans brennende engasjement for folkesjela og språket på østkanten i Oslo, med et fengende soft rock-lydbilde som bakteppe. Hør «Innmari vårs» her og se musikkvideoen her! På «Innmari vårs» husker Jan tilbake til oppveksten, da det ble sagt at østkantspråket var slang og stygt, og at man ikke ble tatt på alvor om man snakket sånn. Han mener imidlertid at det har mange særtrekk som bidrar til å gi farge og liv til dagligspråket, f. eks. negativ forsterkning. – Jeg hører på langt hold når noen snakker ekte østkant-dialekt. Her sier vi ikke «meget bra» som i normalspråket, men finner på stadig nye varianter som dødsbra, dritbra, sinnssjukt bra, grisebra, grusomt bra, osv. Ungdommen, ua

Åge Sten Nilsen er ute med andre singel fra kommende album13.9.2019 14:52:01 CESTPressemelding

«Ghost On The Wall» er andre smakebit fra NRK Stjernekamp-aktuelle Åge Sten Nilsen sitt femte soloalbum Crossing The Rubicon, som viser at Åge for alvor har fått smaken for country i forkant av helgens utgave av programmet. Førstkommende lørdag er det countryen som får styre skuta på tv-skjermer landet over under ukens utgave av NRKs Stjernekamp. Dette er en sjanger som uten tvil har satt sine spor hos Åge den siste tiden, og dette er derfor et perfekt tidspunkt å slippe «Ghost On The Wall» til fansen. For ham er denne låta en hyllest til kvinnen. Hør den her! – «Ghost On The Wall» handler om musikere som meg som aldri er hjemme, og den samvittighetskvalen vi får av å bare være et spøkelse på veggen. Dette er derfor en låt til alle kvinnene som holder fortet når vi ikke kan det. Denne singelen følger «Baby Don't Be Leave», som nå også har fått en helt bisarr musikkvideo som du kan sjekke ut ved å trykke her! Albumet Crossing The Rubicon slippes på Grappa Musikkforlag 25. oktober.

Frida Ånnevik sitt nye album er ute nå13.9.2019 09:53:22 CESTPressemelding

"Resultatet er like sterkt som det er fint" - Aftenposten, terningkast 5. "Enkel engelsk sanglyrikk gjort til stor norsk poesi" - VG, terningkast 5. "Frida Ånnevik synger coverlåter, og oppnår målet med sånt: Å få det til å høres ut som et helt eget, personlig album" - Dagsavisen, terningkast 5. I dag er Frida Ånnevik ute med et album med tekster oversatt til norsk, fra artister som Joni Mitchell og Spice Girls! Andre sanger er ett av hennes mest ambisiøse prosjekter til nå. Med fire utgivelser bak seg har Frida høstet lovord og gode kritikker, og ikke minst gjort seg fortjent til tre Spellemannpriser. Etter søsterplate-prosjektet Her bor / Flyge fra i 2016 og 2017, hadde hun behov for å gruble litt før hun gjøv løs på nytt soloalbum med helt nye låter. Ved å gjendikte og synge andres sanger opplever hun etter eget utsagn at hun får utviklet seg videre og samtidig hvile litt i noen andres melodier. – Andre sanger er et plateprosjekt som har blitt til over flere år. Det er en coverplate

Jon Fosse i popsang-format12.9.2019 22:37:47 CESTPressemelding

Den unike norske musikeren, komponisten og produsenten Sandra Kolstad slapp på forsommeren sitt femte kritikerroste album, det svært åpenhjertige og velproduserte «Burning Love». 13. september kommer «Elv på himmelen», der hun har tonesatt dikt av en av Norges største nålevende forfattere, Jon Fosse, og invitert med seg en imponerende liste av vokalister, fra Sivert Høyem (første gang på norsk), Ane Brun, Tuva Syvertsen, Ingrid Olava og Thea Hjelmeland, til Ragnar Hovland , Gjertrud Jynge og Frank Kjosås.