Ny seriestruktur toppfotball kvinner vedtatt

Forbundstinget har talt - fra neste sesong spisses Toppserien og 1. divisjon.

- Vi ønsker at norsk kvinnefotball skal være blant de beste også i fremtiden. Og da er det nødvendig å ta i bruk kraftige virkemidler. Vi vil ha konkurransedyktige klubber på høyeste nivå internasjonalt. Toppserien skal være en arena for utvikling av internasjonale spillere. Det skal være reel konkurranse i flere kamper, og vi skal løfte Toppserien og 1. divisjon som kommersielle produkter, sier fotballpresident Terje Svendsen.

Forbundstinget vedtok lørdag ny seriestruktur for toppfotball kvinner med 186 mot 40 stemmer, etter en lang og god debatt. Ordningen innebærer i hovedsak at Toppserien og 1. divisjon kvinner reduseres fra 12 til 10 lag.

Les det vedtatte forslaget i sin helhet her

Sesongen vil også avsluttes med sluttspill. De fire beste toppserielagene møtes i Mesterskapsligaen, lag 5-10 møtes i Kvalifiseringsligaen sammen med de to beste lagene fra 1. divisjon, og lag 3-10 i 1. divisjon spiller mot hverandre i Opprykksligaen. Se forslaget for flere detaljer rundt dette.

Den nye seriestrukturen innføres fra sesongen 2020.

Forbundsstyret gjorde noen endringer på sitt opprinnelige forslag, primært angående detaljene rundt sluttspillet.

- Med disse endringene har vi spisset konkurransen og kvaliteten på konkurransen enda mer enn det som ligger i det opprinnelige forslaget, sier Svendsen.

Toppfotballen i Norges stoppes i første omgang til 15. april12.3.2020 13:01:52 CETPressemelding

All toppfotballaktivitet stoppes i første omgang til 15. april 2020. Dette innebærer at alle planlagte kamper i Toppserien, Eliteserien, 1. divisjon kvinner, OBOS-ligaen, PostNord-ligaen, Norsk Tipping-ligaen, NM-kamper og treningskamper utsettes til etter 15. april. Treningskamper vil ikke bli spilt fra og med 13. mars. Offisielle kamper vil tidligst starte opp igjen første helgen i mai (topp og bredde). Norges Fotballforbund er i tett dialog med myndighetene og vil sammen med Toppfotball Kvinner, Norsk Toppfotball og Divisjonsforeningen følge utviklingen tett fremover. Ytterligere tiltak og utsettelser kan ikke utelukkes under gjeldende situasjon. Målet er fortsatt at både serier og norgesmesterskap skal gjennomføres. Hvordan må en komme tilbake til senere. Fotballen er en viktig samfunnsaktør og er sitt ansvar bevisst. Hensynet til liv og helse er altoverskyggende. For ytterligere informasjon, kontakt: Toppfotball Kvinner: Hege Jørgensen, tlf 988 72 835 Norsk Toppfotball: Leif Øverl

Invitasjon til pressetreff med president og generalsekretær25.2.2020 13:47:37 CETPressemelding

Norges Fotballforbund inviterer til pressetreff med fotballpresident Terje Svendsen og generalsekretær Pål Bjerketvedt. Agenda er saker som har vært oppe til behandling i forbundsstyret. Tid: Onsdag 26. februar kl 13.00 Sted: Colosseum, Ullevaal Stadion Agenda: Fotballtinget 2020 Forslag til NFFs strategiplan 2020-2023 Pressetreffet holdes i etterkant av onsdagens lunsjmøte om forebygging og håndtering av vold og trusler i fotballen, som foregår fra kl 11-13. Her vil blant andre fotballpresident Terje Svendsen, idrettspresident Berit Kjøll og politiinspektør Rune Solberg Swahn holde innlegg.

Invitasjon til lunsjmøte om forebygging og håndtering av vold og trusler i fotballen20.2.2020 16:25:13 CETPressemelding

Fotballen skal være et trygt og godt sted å være. Det er utgangspunktet for arbeidet med forebygging og håndtering av episoder med vold. Etter flere saker i media om voldsutfordringene i fotballen erkjenner NFF at vi ikke har vært godt nok kjent med omfanget, og ikke bevisst nok på forholdet mellom selvdømmeordningen og rettssamfunnets rolle, samt ulikheten i saksbehandling og sanksjoner i kretsene. Høsten 2019 igangsatte derfor NFF et arbeid for å kartlegge omfanget, vurdere fotballens behandling av saker og hvordan vi kan styrke arbeidet med forebyggende tiltak. NFF inviterer klubber, kretser, særforbund og media til et lunsjmøte der vi presenterer dette arbeidet. Vi har også invitert andre viktige aktører til å dele sine erfaringer og tanker rundt håndtering og forebygging av voldshendelser. Dato: Onsdag 26. februar Sted: Colosseum, Ullevaal Stadion (Sognsveien 75 J) 11.00 Enkel lunsj: Servering av baguetter/wraps, drikke og kaffe 11.30 Presentasjon av NFFs arbeid for å håndtere og