Human-Etisk Forbund

Ny rekord for humanistisk konfirmasjon?

10 300 ungdommer har allerede meldt seg på. En måned før fristen.
Det er over en måned igjen til påmeldingsfristen går ut for humanistisk konfirmasjon i 2020 - og så langt er godt over 10 000 ungdommer påmeldt.

Rekordmange humanistiske konfirmanter i 2019

I 2019 ble til sammen 12 348 ungdommer konfirmert av Human-Etisk Forbund. Det tilsvarer 19,7 % av alle 15-åringer i Norge.
- Antall ungdommer som velger humanistisk konfirmasjon øker for hvert år. Både i fjor og året før har vært rekordår, noe vi er svært glade for, sier generalsekretær Trond Enger. Over 900 kurs i 2020

Humanistisk konfirmasjon innebærer et kurs i livssyn og etikk, der ungdommer reflekterer og diskuterer sammen i grupper. Kursene er tilgjengelige over hele landet, og i løpet av 2020 skal det holdes over 900 kurs i Norge, som avsluttes med en høytidelig seremoni.

- Kursene våre tar opp temaer som kritisk tenkning, humanisme og menneskerettigheter. Det er herlig å se at så mange unge ønsker å bruke tiden sin på å diskutere og undre seg over store spørsmål i livet, sier Enger.

Høy kvalitet på kurs og seremonier

Seremonisjef i Human-Etisk Forbund, Tale Pleym, mener den høye oppslutningen er et resultat av godt omdømme for humanistiske kurs og seremonier:

- Jeg tror at grunnen til at flere velger Humanistisk konfirmasjon er fordi konfirmanter og deres familier er fornøyde med det vi tilbyr. Folk snakker varmt om tilbudet vårt. Våre frivillige gjør en fantastisk innsats over hele landet, og vi hadde ikke hatt så stor oppslutning om vårt konfirmasjonstilbud ikke var av god kvalitet.

I dag er friheten til å velge konfirmasjonstilbud godt forankret i Norge.

- Konfirmasjon er for mange ungdommer et av de første betydelige verdivalgene. Derfor er vi glade for å kunne tilby et kurs i livssyn og etikk som stadig flere unge opplever at å stå inne for, sier Enger.

Humanistisk konfirmasjon vektlegger bekreftelsen av egne meninger og verdier. Samtidig er konfirmasjonskurset en mulighet til å få saker belyst fra flere sider.

- Humanistiske konfirmasjonskurs er en plattform hvor refleksjon rundt unges tanker og ideer står i fokus. Det er rom for å både være enige og uenige om livets store spørsmål. Våre kursledere legger til rette for meningsfulle diskusjoner med kritisk tenkning som rettesnor.

Fylkesvis oversikt

Antall påmeldte konfirmanter i hvert enkelt fylke per 23.08:

Agder: 362

Human-Etisk Forbund
Brugata 19

+47 23 15 60 00http://www.human.no

Human-Etisk Forbund er et humanistisk livssynssamfunn med over 94.000 medlemmer. Forbundet jobber for en sekulær stat og et mangfoldig samfunn basert på respekt for menneskerettighetene.