Ny rekord for Demensaksjonen

6,6 millioner ble samlet inn under Demensaksjonen i 2019. Aldri før har så mye kommet inn og givergleden vært så stor.
Mina Gerhardsen, generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen takker alle som har bidratt til rekord for demensasjonen 2019

Takket være små og store bøssebærere og sjenerøse givere i hele landet, kan Nasjonalforeningen for folkehelsen gi demensforskning et skikkelig løft, og bidra til å komme et skritt nærmere å knekke demenskoden.

- At frivilligheten og givergleden er stor, har vi virkelig fått bevist i år. Bøssebærere har gått fra dør til dør, det har blitt stekt vafler, holdt konserter, spilt fotballkamper og lagt ned stor frivillig innsats landet rundt. Hver og en kan ta litt av æren for årets rekord, sier generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen, Mina Gerhardsen.

- Ekstra gøy er det at skoleungdom over hele landet har gått med bøsser, og samlet inn en million! Det er imponerende.

Demens er en stor utfordring, og ettersom vi lever lenger og blir flere eldre kreves det er stor innsats for å møte denne utfordringen. Bare forskning kan stoppe demens.

Demensaksjonen

• Nasjonalforeningen for folkehelsens årlige landsomfattende innsamlingsaksjon.
  • Inntektene går til demensforskning og lokal aktivitet.
  • Midlene går til forskning som skal bidra til mer kunnskap om årsaker, forebygging og behandling.
  • Siden 2001 har Nasjonalforeningen for folkehelsens givere bidratt med over 145 millioner kroner til demensforskning.

Demens

• Demens er en dødelig hjernesykdom.
  • I dag har anslagsvis 77 000 mennesker i Norge demens, og antallet vil trolig dobles fram mot 2040.
  • Det finnes i dag ingen kur mot demens.
  • For å finne medisiner og behandling, trengs forskning.
  • Nasjonalforeningen for folkehelsen er interesseorganisasjon for personer med demens og deres pårørende, og finansierer demensforskning gjennom innsamlete midler.
  • På verdensbasis lever nesten 50 millioner med demens, et tall som vil øke til mer enn 130 millioner fram mot 2050.

Pressekontakt: Kommunikasjonsrådgiver Kirsti Ellefsen, mobil: 92433277,  epost: kiel@nasjonalforeningen.no

Bilder