Ny regjering svekker elbilambisjonene og Norges viktigste klimasatsing

Norsk elbilforening er svært kritisk til at ny regjering ikke klarer forplikte seg til 2025 målet om at alle nye biler skal være utslippsfrie. Regjeringen glemmer varebilene, introduserer biodrivstoff i målet og skyver på tidsfristen. Dette må rettes opp umiddelbart.
Norsk elbilforening mener det er uholdbart at regjeringen ikke forplikter seg til 2025-målet. Foto: Norsk elbilforening

– Det er fullstendig uholdbart at regjeringen ikke klarer å forplikte seg til klimamålet som Stortinget enstemmig har vedtatt: Alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslipp i 2025. Regjeringserklæringen forsøker å svekke Stortingets mål. Dette går ikke Jonas, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Målet fra Stortinget lyder:

“I 2025 skal alle nye personbiler og lette varebiler være nullutslippskjøretøy.”

I regjeringserklæringen står det derimot:

“Gjøre det attraktivt å velge lav- og nullutslippskjøretøy med mål om at 100 prosent av nye personbiler er fossilfrie innen utgangen av 2025. Bidra til at nullutslippskjøretøy opprettholder sin konkurransefordel mot bensin- og dieselkjøretøy”

Hva er problemet for hvordan 2025-målet formuleres regjeringserklæringen:

• omtaler såkalte “lavutslippsbiler”. Dette inkluderer biler på fossilt drivstoff
  • ordet “fossilfrie” brukes istedenfor “nullutslippskjøretøy”. Det inkluderer biler som kan gå på biodrivstoff. Biodrivstoff har begrenset ressurstilgang og har allerede mange mulige bruksområde, og derfor har Norge til nå hatt som strategi å elektrifisere nybilsalget
  • målet skal nås innen “utgangen” av 2025 istedenfor “i 2025”
  • og de dropper varebiler i 2025-målet.

– Det er dårlig stil å svekke klimamål når tidsfristen nærmer seg. Her gjelder det å tro på verdens beste elbilsatsing i en tid da elbilene slår salgsrekorder i hele Norge, sier Bu.

Toppmoms i løpet av stortingsperioden

– Vi registrerer at innfasing av moms skal innfases i løpet av stortingsperioden for biler over 600.000 kroner. Vi minner om at det viktigste nå er å sørge for at 2025-målet blir nådd, og ikke utvannes. Man må ha is i magen. En sakte innfasing av moms må gjøres på en måte som når målet, og det er helt uaktuelt å skli på 2025-målet, sier Christina Bu.

Vi har 14 lokalforeninger og over 95.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.