Ny regjering: – Ikke glem helsefrivilligheten

Stiftelsen Dam gratulerer den nye regjeringen, men har en tydelig oppfordring for de neste fire åra.
Generalsekretær i Stiftelsen Dam, Hans Christian Lillehagen, gratulerer den nye regjeringen, men kommer også med en tydelig oppfordring. Foto: Hege Bjørnsdatter Braaten/Stiftelsen Dam

Stiftelsen Dam er en av Norsk Tippings overskuddsmottakere, og er derfor særlig opptatt av at Norge skal ha en ansvarlig spillpolitikk som setter hensynet til risiko- og problemspillere først.

Glad for streng spillpolitikk

Derfor er stiftelsen godt fornøyd med at den nye regjeringsplattformen viderefører en ansvarlig pengespillpolitikk.

– Det er godt å se at enerettsmodellen står fast og at regjeringen uttrykkelig ønsker å jobbe for en pengespillpolitikk som holder utenlandske aktører utenfor, og dermed verner om sårbare spillere. Det er viktig både for spillavhengige og for frivilligheten som mottar penger fra spilloverskuddet, sier generalsekretær i Stiftelsen Dam, Hans Christian Lillehagen.

– Frivillighet er mer en idrett og kultur

Samtidig merker han seg at regjeringsplattformen i liten grad har anerkjent helsefrivilligheten og bidraget helsefrivilligheten har stått for i pandemien.

– Det er flott at regjeringen ønsker å satse på både idretten og kulturlivet, men frivillighet er mer enn idrett og kultur. Kanskje særlig gjennom pandemien har dette blitt synlig med det enorme og tidvis livsviktige bidraget fra helsefrivilligheten. Organisasjonene har stått for en betydelig del av samfunnets helseberedskap. Det håper vi regjeringen anerkjenner og vil støtte de neste fire åra, sier Lillehagen.

Gleder seg til samarbeid

Han understreker at stiftelsen gleder seg til å samarbeide med både regjeringen og det nye Stortinget den kommende perioden.

– Jeg vil benytte sjansen til å gratulere regjeringen med innsettelsen, og jeg gleder meg til et fruktbart samarbeid i årene som kommer – både med regjeringen og det nye Stortinget, sier Lillehagen.