Norske kulturhus

Ny regelendring: Flere av landets kulturhus vurderer å stenge ned

Reduksjonen av publikumskapasiteten vil ha dramatiske konsekvenser for landets profesjonelle scener, teater og konsert- og kulturhus dersom de blir stående, sier Nina Hodneland, daglig leder for interesseorganisasjonen Norske kulturhus.
Desinfisering av seter før publikumsinnslipp. Foto: Bølgen Kulturhus i Larvik.

Fredag 19. februar la regjeringen frem nye retningslinjer for arrangementer. Dette innebar at kravet om fastmonterte seter ble byttet ut med tilviste plasser. Samtidig ble publikumskapasiteten på innendørs arrangementer redusert fra 200 til 100 personer. Innskrenkningen trer i kraft fra midnatt tirsdag 23. februar.

-Som interesseorganisasjon opplever vi at de nye retningslinjene har vekket sterke reaksjoner fra våre 131 medlemshus. Flere av medlemmene melder nå at det hadde vært bedre om de rett og slett var helt stengt ned. Det er positivt at regjeringen innfører begrepet faste tilviste plasser, men reduksjonen av publikumskapasiteten vil ha dramatiske konsekvenser for landets profesjonelle scener, teater og konsert- og kulturhus dersom de blir stående, sier Nina Hodneland, daglig leder for Norske kulturhus.

Vanskelige vilkår – dette gjør det bare verre
Et av kulturhusene som nå vil merke konsekvensene av den nye innstramningen, er Dampsaga Kulturhus i Steinkjer. Svein Bjørge, arrangementsansvarlig ved Dampsaga sier regelendringen skaper stor uforutsigbarhet for hele kultursektoren:

- Først kom anbefalingen fra FHI om å ta bort regelen med fastmonterte seter, og vi fikk signaler om at regjeringen var positive til det. Så kommer dette svaret, og de gjør bare alt mye verre ved å halvere antall publikummere i kulturhusene. - Det er typisk. Vi er ikke store og sterke nok, for dette handler også om politikk, det har vi sett før. Kulturen blir det enkle offerlammet.

Avgjørelsen oppfattes å ikke være basert på faglige smittevernråd
Det er en selvfølge at kulturhusene, som alle andre aktører i samfunnet, skal følge de smittevernrådene som til enhver tid ligger til grunn fra Helsedirektoratet. Vi vet imidlertid at Helsedirektoratet og FHI i utgangspunktet gav råd om å opprettholde 200 publikum som svar på sitt oppdrag. (Svar på covid-19 oppdrag fra HOD nr. 312 – Fornyet vurdering av fastmonterte seter.)

Er de nye retningslinjene for innendørs arrangementer basert på faglige smittevernråd, eller er det et resultat av en politisk tautrekking mellom departementene?

- Så lenge pandemien har vart har kulturhusene klart å levere trygge publikumsmøter med svært gode rutiner på smittevern. Få smittetilfeller har blitt sporet tilbake til konsert – og kulturhusene. Det virker vanskelig å forsvare at denne regelendringen er med å redusere smittetrykket på et nasjonalt nivå, sier Nina Hodneland.

Desinfisering av seter før publikumsinnslipp. Foto: Bølgen Kulturhus i Larvik.

Om Norske kulturhus

Norske kulturhus
c/o Sentralen Pb. 183 Sentrum

93 44 14 71https://www.kulturhus.no

Norske kulturhus ble stiftet i 1997 og er kulturhusenes egen interesseorganisasjon. Med 130 medlemmer i ryggen arbeider vi daglig for levende kultur der folk bor – fordi kultur bidrar til bedre levekår og visker ut ulikheter.

Følg pressemeldinger fra Norske kulturhus

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norske kulturhus på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norske kulturhus

Stoler i tomme luften og ordninger som ikke treffer målet!7.5.2020 09:37:07 CEST | Kronikk

For noen dager siden la Parken Kulturhus i Ålesund ut slagkraftige bilder av sitt nye kunstverk. Bildene viste en installasjon laget av kunstneren Christoffer Svendsen – et verk som nærmest kunne vært laget av Jeff Koons. Et titalls ubrukte stoler hengende i løse luften – frigjort fra alt det som heter gravitasjon. Kunstverket symboliserte nedstengte og tomme kulturhus uten sin viktigste deltaker- publikum.