Ny redningsskøyte skal sikre Skagerrak

I værharde Skagerrak kan det stå om minutter, og av og til sekunder. Nå får Farsund en topp moderne redningsskøyte til nærmere 50 millioner kroner som skal bidra til at ingen skal drukne. I dag ble RS 173 «Erling Skjalgsson» døpt i Stavanger.
Feirer ny redningsskøyte: F.v. ordfører i Farsund Arnt Abrahamsen , gudmor og ordfører i Stavanger Kari Nessa Nordtun, donator Knut Rafto, generalsekretær Rikke Lind i Redningsselskapet og president Jon Rysst i Redningsselskapet.

Det var en festdag i Stavanger da RS 173 «Erling Skjalgsson» ble døpt torsdag formiddag. Gudmor var ordfører i Stavanger, Kari Nessa Nordtun.

Hoved-donatoren bak den nye redningsskøyta er Stavanger-bosatte Knut Rafto gjennom selskapet KNR Invest AS. I tillegg har et stort lokalt engasjement og giverglede i Farsund og nærliggende kommuner sørget for at sørlandsbyen nå får en helt ny redningsskøyte som skal operere i havområdene mellom Egersund i vest og Flekkerøya i øst.

– Dette er en stor dag for oss i Redningsselskapet, men også for alle i Farsund. De har nå fått en topp moderne redningsskøyte som blir en viktig ressurs når minuttene, og av og til sekundene, teller.  Skøyta vil fortsette å trygge både de som har yrket sitt til sjøs og de som bruker sjøen på fritiden, sier generalsekretær i Redningsselskapet, Rikke Lind.

RS 173 «Erling Skjalgsson» er en skøyte i Ulstein-klassen, og har en rekkevidde på hele 400 nautiske mil, samt slepekraft på 12 tonn. I tillegg går den mer enn ti knop raskere enn forgjengeren. Skøyta er bygget hos Swede Ship Marine, og prisen er nærmere 50 millioner kroner.

– Behov for en stor, rask og kraftig redningsskøyte

Historisk sett har det gjennom årene vært store forlis med blant annet sjarkfiskere og turister i området skøyta nå stasjoneres. Så sent som 1. oktober i år ble to fisketurister reddet i en dramatisk redningsaksjon utenfor Farsund. Turistene klamret seg til et sjømerke i fem meter høye bølger før en redningsmann fra redningsskøyta «Skomvær III» gikk i sjøen for å hjelpe de to fiskerne. Hendelsen endte heldigvis godt.

– Det er behov for en stor, rask og kraftig redningsskøyte i Skagerrak. Ved å stasjonere RS 173 «Erling Skjalgsson» i Farsund utnytter vi denne redningsskøytas kapasitet på beste måte, sier Rikke Lind.

– Setter pris på tryggheten

Det er Knut Rafto gjennom selskapet KNR Invest AS som er hoved-donatoren bak den nye skøyta. Rafto er tidligere forretningsmann og har hatt et nært forhold til sjøen og havet i hele sitt liv. Han er opprinnelig bergenser, men har de siste 50 årene bodd i Stavanger.

– Jeg er glad for å kunne bidra til å trygge kysten ytterligere. Jeg har selv hatt mye glede av å ferdes i det våte element, og setter pris på tryggheten som redningsskøytene og Redningsselskapet til enhver tid kan bistå med. Sjøen betyr mye for mange, og god beredskap i distriktene er viktig. Det er en stor dag for meg å endelig se RS 173 «Erling Skjalgsson» på vannet, sier Rafto.

I tillegg til Rafto har Farsund kommune donert 500 000 kroner til den nye redningsskøyta. Også de nærliggende kommunene Lyngdal, Kvinesdal og Flekkefjord har bidratt med 50 000 kroner hver, i tillegg til flere lokale givere og foreninger.

– Vi er glade for å kunne bidra til en ny redningsskøyte som skal være med å sikre Skagerrak, og vi ser frem til at skøyta kommer til byen vår, sier ordfører i Farsund, Arnt Abrahamsen.

• Klasse: Ulstein
  • Slepekraft: 12 tonn
  • Toppfart: 38 knop
  • Skrog: Aluminium, vil tåle 6,5 G
  • Skroglengde: 22 meter
  • Største bredde: 6,26 meter
  • Dypgang: 1,2 meter
  • Framdrift: Rolls-Royce Vannjet
  • Motorer: To MTU hver på 1 660 hk, totalt 3 600 hk
  • Brannkapasitet: 4000 liter vann i minuttet

Andre fartøy i Ulstein-klassen: RS 158 «Idar Ulstein» (2015), RS 168 «Hans Herman Horn» (2018) og RS 169 «Odd Fellow III» (2019).

Stavanger-ordfører Kari Nessa Nordtun døper den nye redningsskøyta, som får navnet RS 173 «Erling SkjalgssonB.
Fargefyrverkeri da den nye redningsskøyta RS 173 «Erling Skjalgsson» ble døpt i Stavanger torsdag.
Den nye redningsskøyta som skal stasjoneres i Farsund, fikk navnet RS 173 «Erling Skjalgsson».
RS 173 «Erling Skjalgsson» i fart.
F.v. ordfører i Farsund Arnt Abrahamsen, donator Knut Rafto og gudmor og Stavanger-ordfører Kari Nessa Nordtun.

Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 53 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er ofte de første på stedet når uhellet er ute.