Plantasjen

Ny rapport: Slik skiller norske plantetrender seg fra nabolandene

Del

Stiklinger er aller størst i Norge, viser nye tall. Hvordan plantetrendene varierer mellom grenselandene byr på flere overraskende funn.

PLANTEGLAD NASJON: Nordmenn utmerker seg ved å være svært glad i å syssle med planter. Nordmenn er både på topp når det kommer til å ta stiklinger og til å gjøre hagearbeid på vinteren, sammenlignet med landene vi grenser til. Foto: Plantasjen
PLANTEGLAD NASJON: Nordmenn utmerker seg ved å være svært glad i å syssle med planter. Nordmenn er både på topp når det kommer til å ta stiklinger og til å gjøre hagearbeid på vinteren, sammenlignet med landene vi grenser til. Foto: Plantasjen

Den årlige rapporten «Plantetrender» fra Plantasjen er snart klar for publisering, og i den forbindelse avsløres noen av de største forskjellene og likhetene mellom grensenaboenes plantetrender. 

– I år har vi også satt forskjellene og likhetene mellom Norge, Sverige og Finland under lupen. Det er ikke voldsomme forskjeller mellom de tre landene som grenser til hverandre, men det er noen morsomme funn som skiller seg ut, forteller markedssjef i Plantasjen, Vibeke Næss.

Stiklinger er mest populært blant nordmenn
En av fjorårets største trender fortsetter inn i det nye året. Rapporten viser at nordmenn er på topp når det gjelder stiklinger. Ifølge rapporten har nesten ni av 10 nordmenn gitt bort, byttet eller solgt stikling det siste året. Norge skiller seg også ut med at flere nordmenn selger stiklinger sammenlignet med Sverige og Finland.

– Stiklinger er en vedvarende trend som er her for å bli. Flere har fått øynene opp for plantenes positive effekt på oss mennesker de siste årene, både som følge av pandemien og som en naturlig reaksjon på vår hektiske hverdag. Mange opplever nok at det er avslappende og givende å ta vare på planter og få de til å vokse fram. Stiklinger er jo spesielt egnet for å skape den mestringsfølelsen, forteller Næss.

I Norge og Finland er monstera den mest populære planten å ta stiklinger av. Blant svenskene er det fjorårets store trendplante, praktspraglen, som topper listen.

Hagen står høyt i kurs hos nordmenn – sommer som vinter
At nordmenn har stor lidenskap for hagen sin kommer også tydelig frem i rapporten. 

– Nordmenn er til forskjell fra sine finske og svenske venner mer opptatt av å sammenligne hagene og balkongene sine med andres. Det indikerer at mange ser på hagen sin som et statussymbol, noe som er enda mer aktuelt nå etter all innsatsen vi har lagt ned i hagene våre under pandemien, sier Næss.

I Norge sammenligner litt under halvparten uteområdet sitt med andres, mens bare én av fire finner og tre av 10 svensker er opptatt av andres hage. Flere nordmenn oppgir også at de gjør hagearbeid om vinteren.

– Skal man få den fineste hagen, kan man ikke hvile på laurbærene. Da må man ta i et tak uansett årstid, sier Næss i en fleipende tone, før hun legger til at hagearbeidet begrenses naturlig om vinteren når hagen ligger snødekt.

– Nordmenn er nok flink til å benytte mulighetene som åpner seg til å pusse litt i hagen. Folk passer på at mengden snø ikke skader buskene sine, man rydder og steller hagen så fort sjansen byr seg og mange pynter uteområdene sine med planter som tåler kulde, forteller Næss.

Dyrker selv for en utfordring
Trenden med å dyrke spiselige planter står sterkt i alle landene, men årsaken til at nordmenn, finner og svensker dyrker selv varierer. I Finland dyrker tre av fem egen mat fordi det føles sunt å spise egendyrket. I Sverige og Norge er hovedgrunnen at det oppleves som morsomt og utfordrende.

Grønt på ulike arenaer er også viktig. Flere nordmenn enn svensker og finner er fornøyd med mengden grønne planter på arbeidsplassen eller skolen. 45 prosent av finnene mener det er for lite grønt å finne på hverdagens oppholdssteder, mens kun 30 prosent av nordmenn mener det samme.

Dette er resultatene:

  • Stiklingtrenden er størst i Norge. 87 prosent av respondentene i Norge har gitt bort, byttet eller solgt stikling. I Sverige er tallet 80 prosent og i Finland 67 prosent. Monstera er den mest populære planten å ta stiklinger av i Norge og Finland. I Sverige er praktspragle den mest populære.
  • Flere selger stiklinger i Norge (26 prosent) enn i Sverige (19 prosent) og Finland (12 prosent).
  • I Norge sammenligner folk hagene og balkongene sine med andres mer enn i Finland og Sverige. 44 prosent av de spurte i Norge gjør det, sammenlignet med 27 prosent i Finland. I Sverige er andelen 34 prosent.
  • Andelen som dyrker spiselige planter er lik på tvers av landene, men årsakene varierer. I Finland gjør 57 prosent det fordi det føles sunt å spise det man har dyrket selv. I Sverige og Norge er hovedgrunnen at det er morsomt og utfordrende.
  • Norge er landet hvor flest folk gjør hagearbeid om vinteren. Andeleni Norge er 21 prosent, mens den er 13 prosent i Sverige og 11 prosent i Finland.
  • Flere i Finland mener det er for lite grønt på arbeidsplassen eller i skolen (45 prosent) sammenlignet med Sverige (39 prosent) og Norge (31 prosent).
  • Gjenbruk av regnvann i hagen er mer vanlig i Finland (32 prosent) og Sverige (31 prosent) enn i Norge (17 prosent).
  • Den viktigste funksjonen til juletreet varierer mellom landene. Nordmenn (21 prosent) and svensker (19 prosent) synes treets utseende er det viktigste, mens finnene (23 prosent) synes at det viktigste er at treet ikke drysser for mye.
  • I Finland er det mindre vanlig å pynte andre trær eller planter enn det tradisjonelle juletreet til jul. Bare 3 prosent pynter et sedertre og 7 prosent pynter en einerbusk, sammenlignet med Norge hvor 14 prosent pynter et sedertre og 18 prosent en einerbusk. Hele 30 prosent av alle de finske respondentene pynter hverken tre eller planter til jul. I Norge er den andelen bare 12 prosent.

Siden 2012 har Plantasjen årlig gitt ut rapporten Plantetrender. Rapporten er basert på en forbrukerundersøkelse om planter og hage, og intervjuer med en rekke eksperter innenfor de nevnte områdene. Dette er et sammendrag av hovedfunnene i de tre landene som rapporten blir gjennomført i. Tallene er innhentet av HUI Research på oppdrag fra Plantasjen. Rapporten er basert på en forbrukerundersøkelse med et representativt utvalg på 1983 respondenter fra Norge, 2017 respondenter fra Sverige og 1053 respondenter fra Finland.

Nøkkelord

Kontakter

For mer informasjon, vennligst kontakt: Martine Bakkeng, pressekontakt, på e-post: martine@trigger.no

Bilder

PLANTEGLAD NASJON: Nordmenn utmerker seg ved å være svært glad i å syssle med planter. Nordmenn er både på topp når det kommer til å ta stiklinger og til å gjøre hagearbeid på vinteren, sammenlignet med landene vi grenser til. Foto: Plantasjen
PLANTEGLAD NASJON: Nordmenn utmerker seg ved å være svært glad i å syssle med planter. Nordmenn er både på topp når det kommer til å ta stiklinger og til å gjøre hagearbeid på vinteren, sammenlignet med landene vi grenser til. Foto: Plantasjen
Last ned bilde
STIKLINGER ER TOPP: Ifølge rapporten har nesten ni av 10 nordmenn gitt bort, byttet eller solgt stikling det siste året. Foto: Plantasjen
STIKLINGER ER TOPP: Ifølge rapporten har nesten ni av 10 nordmenn gitt bort, byttet eller solgt stikling det siste året. Foto: Plantasjen
Last ned bilde

Om Plantasjen

Plantasjen
Plantasjen
Trondheimsveien 40
2013 Skjetten

+47 468 89 861http://www.plantasjen.no/

Plantasjen er det ledende varemerket for planter i Norden. Med våre 136 butikker i ulike formater og et voksende antall mindre butikker nærmere befolkningen i Norge, Sverige og Finland fortsetter vi å jobbe for målet vårt: å berike folks liv med planter. I Norge har Plantasjen 79 butikker fra Tromsø i nord til Mandal i sør.

Følg pressemeldinger fra Plantasjen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Plantasjen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Plantasjen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom