Ny rapport om samvær etter omsorgsovertakelse

Rapporten viser at det er stor variasjon i samværshyppighet og i hvilke måter samvær praktiseres på.
Den gir et mer mangfoldig bilde av samværspraksis enn det som kommer fram i medieomtalen av de norske barnevernssakene i Den europeiske menneskerettsdomstol: Mange samværsordninger fungerer godt for barn, foreldre og fosterforeldre.
En omsorgsovertakelse betyr at barnet flyttes fra foreldrene, og samværsordninger handler om hvor ofte og på hvilke måter barn og foreldre kan være sammen etter at barnevernstjenesten overtar omsorgen.
Tre funn i rapporten:
- Majoriteten av foreldrene følte seg i liten grad hørt av barnevernet.
- Fosterforeldrene erfarte at de i liten grad ble hørt når samværsplanen skulle utformes.
- Bare noen få barn følte at de hadde noen å snakke med i etterkant av samværet.
Flere funn:
- De samværsordningene som fungerer godt kjennetegnes av fleksibilitet, inkludering, medvirkning og gjensidig respekt.
- Både fosterforeldre og foreldre gir uttrykk for ønske om mer veiledning og oppfølging.
- Barn og fosterforeldre er gjennomgående mer fornøyde med samværet slik det er. Flertall av foreldrene ønsker utvidelse av samværet.
- Hensynet til barns kulturelle tilknytning og identitet vektlegges og ivaretas i varierende grad, og det er behov for oftere bruk av tolk.
Forskerne presenterer tre overordnede anbefalinger:
- Det bør utredes hvordan barnevernet kan legge til rette for fleksible samværsordninger.
- Det bør settes av tilstrekkelig med tid til veiledning og oppfølging av alle involverte.
- Barnevernstjenesten bør pålegges å evaluere samværene jevnlig og systematisk, og alle involverte må få anledning til å medvirke.
Hovedrapporten "Samvær i praksis" kan leses i sin helhet her (skriftserien.oslomet.no).
Forskerne i prosjektet: Elisabeth Gording Stang, Gunn-Astrid Baugerud, Elisabeth Backe-Hansen og Marianne Rugkåsa ved OsloMet.
Prosjektet er finansiert av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir). Rapporten inneholder en undersøkelse av praksis i samværssaker etter barnevernloven av 17. juli 1992 nr. 100, og består av fire delstudier: en survey, en nettbasert studie, en case-studie og en juridisk studie.
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth Gording StangProfessor dr. jur. og prosjektlederOsloMet
elisabeth-gording.stang@oslomet.noKamilla BrandalKommunikasjonsrådgiverOsloMet
Fakultet for samfunnsvitenskap
Bilder





Om OsloMet
OsloMet – storbyuniversitetet har cirka 22.000 studenter og 2.600 ansatte, og har studier i Pilestredet og på Kjeller.
OsloMet tilbyr et bredt spekter av høyere utdanning innen profesjonsrettede studier i Norge.
OsloMet er også en ledende leverandør av forskningsbasert kunnskap for velferdssamfunnet.
Følg pressemeldinger fra OsloMet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra OsloMet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra OsloMet
Asbjørnsen og Moe fortellermaraton 8. – 10. mai5.5.2025 08:27:11 CEST | Pressemelding
Alle de norske folkeeventyrene som ble samlet og utgitt av Asbjørnsen og Moe i 1851, skal fortelles løpet av en tre dagers maratonforestilling på OsloMet.
Flere unge vil bli sykepleier og lærer28.4.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
Antall søkere til sykepleie- og lærerutdanning ved OsloMet øker betydelig. – Gledelig at flere velger noen av de viktigste yrkene i samfunnet, og at trenden snur for lærerutdanningen, sier rektor Christen Krogh.
Pressekonferanse: Søkertall til høyere utdanning22.4.2025 10:50:53 CEST | Presseinvitasjon
Årets søkertall til høyere utdanning blir kjent mandag 28. april kl. 11.00. Kunnskapsdepartementet og OsloMet inviterer til pressekonferanse.
Lanserer bildeordbok på romanes1.4.2025 14:00:09 CEST | Pressemelding
I forbindelse med den internasjonale romdagen 8. april lanserer Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) ved OsloMet den digitale bildeordboken Bildetema på romanes. Romanes er romenes morsmål og har status som nasjonalt minoritetsspråk i Norge. Bildeordboka blir en av svært få skriftlige ressurser på romanes.
Hvordan undervise så flest mulig blir inkludert?21.2.2025 12:48:48 CET | Pressemelding
Hvorfor faller noen studenter av i undervisningen? OsloMet inviterer til foredrag med studentstemmer og praktiske eksempler får du innsikt i enkle grep og smarte læringsstrategier som gjør høyere utdanning mer tilgjengelig for alle.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom