Ny rapport om anleggsmarkedet: Etterlyser nytt innkjøpsregime for å sikre bedre kontroll i statlige prosjekter.

Samfunnsøkonomisk analyse (SØA) har, på oppdrag fra Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg (EBA), laget en rapport om bruk av utenlandske entreprenører i offentlige utbyggingsprosjekter. Undersøkelsen viser at risikoen er høy for overskridelser og utsettelser i prosjekter drevet av utenlandske entreprenører.

Økonomisk nedgangstid i Europa og store, offentlige investeringer i utbyggingsprosjekter i Norge har gitt økt internasjonal tilstedeværelse i norske utbyggingskontrakter.

Et offentlig innkjøpsregime preget av store kontrakter og lave priser har gjort det vanskelig for norske entreprenører å konkurrere.

Rapporten viser at store prosjekter med internasjonale entreprenører har endt med store kostnadsoverskridelser og/eller forsinkelser.

Mangel på soliditet og kunnskap om lokale forhold identifiseres som mulige årsaker.

EBA er bekymret for fremdrift og frykter prosjekter i Intercity satsingen vil stoppe opp. EBA stiller spørsmål om det offentlige har mistet kontroll over utbygging av infrastruktur.

Til sist stiller EBA spørsmål om hvorvidt dette er en utvikling som kommer samfunnet til gode og refererer til regjeringserklæringen:

«Regjeringen vil løse de store utfordringene Norge står overfor: Skape et bærekraftig velferdssamfunn gjennom å omstille norsk økonomi, skape vekst og flere jobber, bygge infrastruktur i hele landet, fremme det grønne skiftet og sikre flere ben å stå på. Det er gledelig at flere lever lenger, men bærekraften i velferdsordningene avhenger av at flere er yrkesaktive og av nye løsninger. ………»

Under Arendalsuka tirsdag 13. august møtes Bettina Sandvin (byggherredirektør i Statens vegvesen) og Kari Sandberg (administrerende direktør i Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg) til debatt.

Velkommen!

Kari Sandberg
Administrerende direktør, EBA
Mobil: + 47 95 22 10 74
E-post: ksa@eba.no
www.eba.no

Entreprenørforeningen - Bygg og Anlegg (EBA) er en bransjeforening for entreprenører. Foreningen er tilsluttet Byggenæringens Landsforening (BNL) og Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO). EBA ledes av administrerende direktør Kari Sandberg.