Ny rapport: Læreplanene er diffuse – vil gi lærere tolkningshjelp

– Vi ser et behov for å utvikle tre sett med «briller», eller forståelsesrammer, slik at lærere og forskere ser etter det samme når livsmestring, utforsking og digital kompetanse skal løses i fagene og i klasserommet, forteller engelskprofessor Lisbeth M. Brevik, som leder prosjektet EDUCATE ved Universitetet i Oslo.
I den ferske rapporten Å observere fagfornyelsen i klasserommet, som nylig ble overlevert Utdanningsdirektoratet, presenterer hun og kollegaer tre observasjonsprotokoller for lærere; en for livsmestring, en for utforsking og en for digital kompetanse.
Forståelsen av temaene spriker
– Vi erfarer at det er et stort behov for å operasjonalisere hva de tre temaene er – og ikke er – i undervisningen i fagene, sier professor Greta Björk Gudmundsdottir ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, prosjektets nestleder.
Forskerne har vært inne i 108 klasserom i grunnskolen og videregående flere steder i landet. Til sammen har de 420 timer med videoopptak som de nå er i ferd med å analysere.
Det er lærere i fagene engelsk, fremmedspråk, KRLE/religion og etikk, matematikk, naturfag, norsk og samfunnsfag/-kunnskap som nå får et verktøy for å praktisere de nye læreplan-temaene.
Forskerne anerkjenner at de tre temaene innebærer komplekse avveininger for alle involverte og at læreplanene på noen områder er diffuse og ikke alltid til hjelp.
– Våre tre protokoller kan være et verktøy for lærere til å se hvordan de kan løse disse tre temaene i fagene, sier Gudmundsdottir.
Vil ha hjelp til å bedre verktøyet
Målet til forskningsprosjektet EDUCATE er å finne ut hvordan lærere og skoleforskere kan utvikle et felles blikk og språk for å snakke om den nye praksisen.
Lærerne har derfor også mulighet til å bidra selv: Forskerne ønsker tilbakemelding fra de som bruker protokollene slik at de kan oppdatere og gjøre dem enda bedre.
Første rapport omhandler også de helt unike etiske sidene ved prosjektet.
– Vi viser for eksempel hvordan vi tar hensyn til forskningsetiske prinsipper rundt klasseromsforskning og viser i detalj hvordan vi går inn i ni ulike typer klasserom som vi har filmet i, slik at andre forskere kan bruke både metodene og kunnskapen vår senere, sier Brevik.
Prosjektets kommende rapporter vil presentere empiriske funn rundt temaene livsmestring, utforsking og digital kompetanse, inkludert algoritmisk tenkning, fra videofilmet undervisning og fra det elever og lærere rapporterer om undervisningen.
Disse blir publisert senere i 2023 og i 2024. EDUCATE er finansiert av Utdanningsdirektoratet.
Nøkkelord
Kontakter
Lisbeth M. BrevikProfessorInstitutt for lærerutdanning og skoleforskning
Tel:90036500l.m.brevik@ils.uio.noBilder

Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo er landets ledende utdannings- og forskningsmiljø i utdanningsvitenskap. Vi forsker på skole, læring, utdanning på alle nivåer og pedagogikk, og vi utdanner lektorer.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Mer dybdelæring, men elevene mangler entusiasme16.10.2025 08:47:26 CEST | Pressemelding
Etter innføringen av nytt læreplanverk, har lærerne økt fokuset på dybdelæring. Men elevenes motivasjon og engasjement uteblir.
— Hvorfor skal jeg gidde å fortsette dette livet?8.10.2025 06:55:00 CEST | Pressemelding
Åtte prosent av barn og unge sliter psykisk. — Jeg var redd hele tiden. Jeg var lei meg absolutt hele tiden. Men jeg klarte ikke å sette ord på det. Ingen spurte hvordan jeg hadde det. Ingen så meg, forteller Mikkel.
Lærarane trivst, men føler seg mindre verdsett av samfunnet7.10.2025 10:55:57 CEST | Pressemelding
Det kan vi lese av dei ferske tala frå TALIS24, gjerne kalla læraranes og rektoranes undersøking.
Samarbeid i blinde? Ny studie avdekker manglende kunnskap om «laget rundt barnet»5.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
For å lykkes med tidlig innsats og inkluderende opplæring, må skolen og PP-tjenesten spille på lag. En ny studie viser at vi vet lite om hvordan dette tverrfaglige samarbeidet faktisk fungerer, og at barn og foresattes perspektiver ofte får liten plass.
Jonasprisen 2025 til Team Pølsa22.8.2025 06:41:00 CEST | Pressemelding
– Ungdommene har gitt oss samtaler vi aldri ville hatt uten dem, det er bare å ta av seg hatten, sier juryleder Ellen Irén Brinchmann. Hun prøvde å telle antallet kronikker og artikler relatert til serien, men gav opp.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom