Ny rapport: Helsesjekk av boligen demper klimapåvirkningen

Tiltak for å unngå vannskader og brann øker ikke bare sikkerheten hjemme, men er også gunstig for miljøet. Det viser en ny studie.

De seneste årene har det vært gjennomført over 90 000 helsesjekker av boliger i Norge gjennom If Boligsjekk. (Foto: Killian Munch/If)

Forsikringsselskapet Ifs arbeid med If Boligsjekk har gjennom å forhindre bygningsskader redusert klimapåvirkningen tilsvarende omtrent 1,4 millioner mil med bilkjøring med bensinbil.

Det går frem av en studie som IVL Svenska Miljöinstitutet har gjennomført på oppdrag fra If, etter 132 000 boligsjekker i Norge og Sverige de siste årene.

Å undersøke og vedlikeholde boligen sin reduserer risikoen for å rammes av vannskader, brann og andre skader som krever reparasjon eller nybygging. Færre og mindre omfattende skader er ikke bare bra fra et økonomisk perspektiv, men betyr også mindre påvirkning av miljøet.

– Alle som har hus, vet at det trenger ettersyn og vedlikehold for å kunne holde i mange år, men det er ikke alltid så lett å vite hva man skal gjøre og hvor ofte. Forsikringsselskapet If tilbyr derfor en helsesjekk av boligen og eiendommen med 150 sjekkpunkter, sier Rune Smådal, nordisk ansvarlig for If Boligsjekk.

Samtidig får boligeier konkrete råd om skadeforebygging, sikkerhet og vedlikehold, slik at risikoen for å rammes av ulike skader blir mindre.

If Boligsjekk er frivillig, og tilbys uten ekstra kostnad for kunder som har superdekning på boligforsikringen sin. Tjenesten er tilgjengelig i alle nordiske land.

– Studien vår viser at If Boligsjekk har en vesentlig klimanytte gjennom å forhindre at bygningsskader oppstår, sier Rasmus Andersson, prosjektleder for studien og miljøingeniør ved IVL Svenska Miljöinstitutet.

– Vi vil i første rekke forebygge skader, det er det beste ut fra et bærekraftsperspektiv. Skadeforebygging reduserer miljøpåvirkningen, øker tryggheten og får ned de økonomiske kostnadene ved å ha bolig, sier Rune Smådal i If.

– Hovedhensikten med If Boligsjekk er å senke risikoen for å rammes av skader. Men tjenesten bidrar også positivt til miljøet gjennom at færre og mindre skader også reduserer behovet for å måtte reparere, erstatte eller bygge nytt, sier Smådal.

If har gitt IVL Svenska Miljöinstitutet i oppdrag å undersøke hvor stor klimanytte If Boligsjekk har i Norge og Sverige.

If gjennomfører ved hjelp av Anticimex årlig 15 000 boligsjekker i Sverige og 14 000 i Norge. Siden tilbudet startet, har det til sammen vært gjennomført 90 000 boligsjekker i Norge og 42 000 i Sverige. Det tilsvarer en beregnet klimabesparing på 2 630 tonn kulldioksid sammenlagt i de to landene gjennom unngåtte skader og tiltak for å rette opp disse, viser studien fra IVL. Det tilsvarer klimautslippet som skyldes om lag 1 400 000 mils bilkjøring med bensinbil.

Om IVLs studie

• I studien har IVL beregnet klimapåvirkningen for 50 skadeopprettende tiltak i Norge og 50 i Sverige som ble gjennomført i 2019.
  • Klimapåvirkningen for de materialer som ble i brukt i skadeopprettingen har blitt beregnet gjennom livssyklusanalyse, fra råvarefremstilling til ferdigstilling av byggene.
  • I arbeidet har If blant annet bidratt med det statistiske grunnlaget for hvilken riskoreduksjon som boligsjekken gir. Den beregnede klimapåvirkningen for de 50 skadeopprettende tiltakene har gjennom dette kunne oversettes til en gjennomsnittlig reduksjon av klimapåvirkningen per gjennomført hussjekk.
  • Via Ifs opplysninger om antallet gjennomførte hussjekker årlig og siden starten har resultatet deretter blitt oversatt fra per hussjekk til per år og akkumulert.

Mer informasjon:

• For informasjon om If Boligsjekk, kontakt Rune Smådal, nordisk ansvarlig for If Boligsjekk – telefon 905 85 326 – rune.smadal@if.no
  • For tilgang til IVLs rapport og spørsmål om Ifs bærekraftsarbeid, kontakt Philip Thörn, bærekraftsjef i If – telefon +46 709 85 38 11 – philip.thorn@if.se
  • Andre spørsmål om rapporten, kontakt Rasmus Andersson, prosjektleder ved IVL Svenska Miljöinstitutet – telefon +46 107 88 67 43 -  rasmus.andersson@ivl.se

Rune Smådal er nordisk ansvarlig for If Boligsjekk. (Foto: If)

Følg saker fra If

Siste saker fra If