Ny rapport: Cruisebesøkende i Norge
Basert på 3 232 intervjuer med cruisepassasjerer er dette den mest omfattende cruiseundersøkelsen i Norge noensinne.
Siden hjulbåten Quaker City la ut på det som regnes som det første cruiset fra New York til Europa i 1867 har cruisenæringen vært i vekst. Det er først fra 1990-tallet og frem til i dag at cruiseindustrien virkelig har skutt fart – både internasjonalt og i Norge. I dag ligger Norges andel av internasjonal cruiseturisme på rundt tre prosent, og markedsandelen på cruise er betydelig høyere enn for andre former av turisme, der Norge har en andel på under 0,5 prosent.
I sommer var det 3,6 millioner dagsbesøk i norske havner, fordelt på 850 000 cruisepassasjerer. Noen av disse besøkene varte kun noen få timer, mens andre skip lå inne fra tidlig morgen til sent på kveld, eller over natten. Til sammen var det over 2 000 anløp langs hele kysten. Det er flest cruisepassasjerer fra Tyskland, etterfulgt av Storbritannia og USA.
Den største forskjellen fra en lignende undersøkelse i 2014 er hvem cruisepassasjerene er. -Vi ser en stor endring i type passasjerer. De er blitt yngre, og en større andel reiser med barn, påpeker Margrethe Helgebostad, analyseansvarlig ved Innovasjon Norge Reiseliv.
Kjøpesterke reisende
Cruiseturistene er betalingsvillige turister, som bruker mye penger på reisen til Norge. Størstedelen av forbruket er betaling for cruisepakken. -Cruisepassasjerene bruker mye penger på sine Norgesferie totalt sett. Men fordi de ikke bruker penger på overnatting og transport i Norge, er det mindre penger som blir igjen her til lands sammenlignet med andre feriereisende, forklarer Helgebostad.
Dersom vi ser på forbruk utover transport og overnatting har cruisegjestene et høyere døgnforbruk enn de som bor på hytter, besøker venner og kjente, og campingturister. Undersøkelsen viser at gjennomsnittlig forbruk per dagsbesøk i sommer var 510 kroner blant cruisepassasjerer, mot 1 240 kroner for en gjennomsnittlig utenlandsk feriereisende.
Legger igjen mindre i Norge
Forbruket blant cruisepassasjerene er lavere enn ved forrige undersøkelse i 2014. Nedgang i forbruk kan skyldes flere forhold. Det kommer cruisepassasjerer fra flere nasjoner, det er flere yngre som også reiser med barn, og den norske kronen er langt lavere sammenlignet med dollaren, enn den var i 2014. Det er fremdeles eldre amerikanere som har det største døgnforbruket.
Cruisepassasjerer bruker mest penger på shopping, suvenirer og varekjøp, samt restauranter barer og kafeer. -De cruisepassasjerene som legger igjen mest penger i Norge, er de som enten går på eller av et skip i Norge. De har ofte en eller flere netter på et hotell, før eller etter reisen. Det er dermed snuhavnene som har best utgangspunkt for å tjene penger, påpeker Helgebostad.
Noen attraksjoner er absolutt nødvendig å få med seg
Det er noen attraksjoner som skiller seg ut ved at en svært stor andel av cruiseturistene besøker disse når de er i land på destinasjonen.
1. Nidarosdomen, Trondheim, 92 prosent
2. Nordkapplatået, Nordkapp, 91 prosent
3. Hammerfest kirke, Hammerfest, 86 prosent
4, Gamle bybro/Bakklandet, Trondheim, 79 prosent
5. Fisketorget i Bergen, Bergen, 75 prosent
Fakta:
- Det er gjennomført 3 232 intervjuer med cruisepassasjerer i 14 havner langs hele norskekysten – fra Kristiansand i sør til Nordkapp i nord.
- Datainnsamlingen har foregått i perioden 21. mai til 31. september 2019.
- Alle intervjuene er gjennomført som personlige intervju ved bruk av nettbrett.
- Datainnsamlingen har foregått over 75 intervjudager med 80 cruiseskip og på 175 cruiseanløp. Intervjuene ble gjennomført med cruisepassasjerer som var på vei tilbake til skipene etter et besøk i land.
- Det er tatt høyde for mange ulike forhold; fra størrelse på skip, antall anløp og cruiseturistenes nasjonalitet, til geografisk lokasjon av havnen, type havn og rederi, samt antatt segment på skip/rederi.
- Undersøkelsen er planlagt og gjennomført av Epinion i samarbeid med Gyger på oppdrag fra Innovasjon Norge.
Kontaktperson:
Margrethe Helgebostad, analyseansvarlig Innovasjon Norge Reiseliv, Margrethe.Helgebostad@innovasjonnorge.no, 917 49 513
Nøkkelord
Kontakter
Anne Line KaxrudSeniorrådgiver PR og kommunikasjon
Tel:+47 906 60 744Anne.Line.Kaxrud@innovasjonnorge.noBilder
Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Innovasjon Norge og Eksfin finansierer Nordic Halibut med til sammen 178 millioner kroner18.4.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding
Kveiteoppdrettsselskapet Nordic Halibut på Averøy i Møre og Romsdal mottar lånefinansiering på 102,5 millioner kroner fra Innovasjon Norge og 75 millioner kroner fra Eksportfinansiering Norge (Eksfin) til nytt landbasert settefiskanlegg på Tingvoll samt drift.
Nå åpnes det for nye klynger til Norwegian Innovation Clusters17.4.2024 15:00:00 CEST | Pressemelding
Innovasjon Norge, i samarbeid med Siva og Forskningsrådet, kan i dag kunngjøre opptak av nye klynger til klyngeprogrammet “Norwegian Innovation Clusters”.
Presseinvitasjon til Hannover Messe - besøk av statsminister Jonas Gahr Støre og Tysklands forbundskansler Olaf Scholz11.4.2024 06:00:00 CEST | Presseinvitasjon
Vi inviterer norsk presse til årets Hannover Messe, en av verdens største industrimesser, der Norge i år er partnerland. Statsminister Jonas Gahr Støre og Tysklands forbundskansler Olaf Scholz besøker den norske paviljongen mandag 22. april.
Tina Stiegler blir ny divisjonsdirektør i Innovasjon Norge21.3.2024 15:30:00 CET | Pressemelding
Tina Stiegler skal lede Innovasjon Norges største kundedivisjon som selskapets nye divisjonsdirektør for samfunns- og næringsutvikling.
Bionova fungerer godt, viser den første evalueringen20.3.2024 10:45:29 CET | Pressemelding
Bionovas to ordninger fungerer etter hensikten, viser evalueringen som er gjennomført av Oxford Research.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom