Ny rapport: Bare 9 prosent av europeiske selskaper er «modne» nok til å forsvare seg mot cybertrusler i en hybrid verden

Tre av fire (77 prosent) sikkerhetsledere i Europa forventer at en cybersikkerhetshendelse vil forstyrre virksomheten deres i løpet av de neste 12 til 24 månedene, det kommer frem i en ny rapport om motstandsdyktighet i en hybrid verden.
Sikkerhetssjef i Cisco Norge, Leif Sundsbø.

Oslo, 21. mars: I en helt fersk rapport fra Cisco kommer det frem at bare 9 prosent av selskaper i Europa har et «modent» beredskapsnivå, noe som trengs for å være motstandsdyktig mot dagens moderne cybersikkerhetsrisikoer.

– Tidligere opererte bedrifter med en driftsmodell som hovedsakelig var statisk. Folk opererte fra enkeltenheter fra ett sted og koblet seg opp til et statisk nettverk. Nå, i en hybrid verden, opereres det i økende grad fra flere enheter, fra flere steder, vi kobler oss til flere nettverk, får tilgang til applikasjoner i skyen og på farten – og vi genererer enorme mengder data. Dette gir nye cybersikkerhetsutfordringer for bedriftene, sier Leif Sundsbø, sikkerhetssjef i Cisco Norge.

Beredskapsgap

Rapporten er utviklet på bakgrunn av en post-COVID og hybrid verden, hvor brukere og data må sikres uansett hvor arbeidet gjøres. Rapporten fremhever hvor bedrifter gjør det bra, og hvor beredskapsgapet innen cybersikkerhet vil øke dersom forretnings- og sikkerhetsledere ikke tar grep.

Rapporten dekker fem kjernepilarer som danner grunnlaget for forsvarsmekanismer: identitet, enheter, nettverk, applikasjoner og data, og omfatter 19 forskjellige løsninger innenfor pilarene.

6700 cybersikkerhetsledere i 27 globale markeder, inkludert syv i Europa[1] har deltatt i undersøkelsen med formål om å gi en indikasjon på hvilke løsninger de har implementert og i hvilken grad løsningene er implementert. Bedriftene ble deretter klassifisert i fire stadier: nybegynner, formativ, progressiv og moden.

Alvorlig funn

I tillegg til det alvorlige funnet om at bare 9 prosent av europeiske selskaper er på et modent stadium, faller også mer enn halvparten (64 prosent) inn i nybegynner- (9 prosent) eller formativ (55 prosent). Dette bekymrer den norske sikkerhetssjefen.

– Dette beredskapsgapet er bekymringsfullt, spesielt fordi så mange cybersikkerhetsjefer der ute faktisk forventer at virksomheten deres skal bli berørt i løpet av de neste en til to årene, sier Sundsbø.

Betydelige kostnader

Kostnaden av å være uforberedt kan være betydelig, ettersom 52 prosent av respondentene sa at de hadde en cybersikkerhetshendelse i løpet av de siste 12 månedene, og 32 prosent av de berørte sa at det kostet dem minst 500 000 USD.

– Skiftet over til en hybrid verden har fundamentalt endret landskapet for selskaper, og skapt enda større kompleksitet innen cybersikkerhet. Organisasjoner må slutte å forholde seg til forsvar med en blanding av punktverktøy, og i stedet vurdere integrerte plattformer for å oppnå motstandskraft og redusere kompleksiteten, sier Jeetu Patel, konserndirektør og daglig leder for sikkerhet og samarbeid i Cisco.

– Først da vil bedrifter være i stand til å lukke gapet innen cybersikkerhet, fortsetter Patel.

Bedriftsledere må etablere grunnleggende beredskap på tvers av de fem sikkerhetspilarene for å bygge sikre og motstandsdyktige bedrifter. Dette behovet er spesielt kritisk gitt at 81 prosent av respondentene planlegger å øke sikkerhetsbudsjettene sine med minst 10 prosent i løpet av de neste 12 månedene.

– Ved å sørge for en grunnmur på tvers av sikkerhetspilarene, kan bedrifter bygge videre på sine styrker og prioritere områdene der de trenger mer modenhet – og dermed forbedre sin motstandskraft, avslutter Sundsbø.

Les rapporten her:

Andre nøkkelfunn i rapporten inkluderer:

Beredskap på tvers av de fem nøkkelpilarene:

• Identitet: Denne pilaren har det tredje høyeste antallet selskaper i det modne stadiet med 14 prosent
  • Enheter: Denne pilaren har den høyeste prosentandelen av selskaper i det modne stadiet med 27 prosent
  • Nettverkssikkerhet: Bedrifter henger etter på denne fronten med 63 prosent av bedriftene i nybegynner- eller formasjonsstadiet
  • Applikasjoner: Dette er pilaren der bedrifter er minst forberedt, med 72 prosent av bedriftene i nybegynner- eller formasjonsstadiet
  • Data: Fremgang er nødvendig her ettersom bare 16 prosent av bedriftene er rangert som modne

Info om rapporten:

Med tittelen Cisco Cybersecurity Readiness Index: Resilience in a Hybrid World, måler rapporten bedriftenes beredskap når det kommer til å opprettholde cybersikkerhetsresiliens mot moderne trusler. Disse tiltakene dekker fem kjernepilarer som danner grunnlaget for nødvendig forsvar: identitet, enheter, nettverk, applikasjonsarbeidsmengder og data, og omfatter 19 forskjellige løsninger innenfor pilarene.

[1] Undersøkelsen er gjennomført av en uavhengig tredjepart, er dobbeltblind, og er gjort i privat sektor i 27 globale markeder, inkludert syv i Europa (Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Spania, Polen, Nederland og Sveits).

Sikkerhetssjef i Cisco Norge, Leif Sundsbø.

Om Cisco

Cisco (NASDAQ: CSCO) er en verdensomspennende teknologileder som kobler ting sammen på en sikker måte. Vårt formål er å jobbe for en inkluderende fremtid for alle ved å hjelpe kundene våre med å tenke nytt rundt applikasjonene sine, drive hybridarbeid, sikre bedriften sin, transformere infrastruktur og oppfylle bærekraftsmålene sine. Oppdag mer på nyhetsrommet og følg oss på X på @Cisco.

Cisco og Cisco-logoen er varemerker eller registrerte varemerker for Cisco og/eller dets tilknyttede selskaper i USA og andre land. En liste over Ciscos varemerker finner du på www.cisco.com/go/trademarks. Tredjeparts varemerker som er nevnt er eiendommen til deres respektive eiere. Bruken av ordet partner innebærer ikke et partnerskapsforhold mellom Cisco og noe annet selskap.