Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helse

Ny podkast: Eldre & Psyken

Øker sjansen for at vi blir psykisk syke når vi blir eldre? Og er det eventuelt noe vi kan gjøre for å forebygge psykiske lidelser? En ny podkast vil kaste lys over hvordan vår psykiske helse kan endre seg når vi går inn i alderdommen

Med podkast-serien Eldre & Psyken vil Aldring og helse rette fokus mot hvordan vår psykiske helse kan endre seg når vi går inn i alderdommen.

– Du får møte eldre som lever med psykiske lidelser som depresjon, demens eller psykose. Sammen med noen av landets fremste eksperter på feltet, som professor og lege Knut Engedal, forsker Jørgen Bramness og psykolog Per Kristian Haugen vil de gi oss økt innsikt i psykiske lidelser hos eldre. De vil også snakke om temaer som ensomhet, spesielt i lys av koronapandemien, og rus hos eldre, sier prosjektleder og primus motor, Signe Tretteteig i Aldring og helse.

Depresjon – den vanligste psykiske lidelse hos eldre

I Norge har hver femte person over 65 år depresjon. Dette er den vanligste psykiske lidelsen hos eldre.

– Men depresjon blir ofte oversett hos eldre fordi symptomene ikke alltid er de samme som hos yngre, fortsetter Tretteteig.

Hun har sammen med fagsjef Marit Tveito stått for den faglige tilretteleggingen av den nye podkasten, som er laget av Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helse i samarbeid med Rådet for psykisk helse. Den er produsert av Vrang produksjon, med støtte fra Stiftelsen Dam.

Hva kan vi gjøre?

– Mange eldre vet rett og slett ikke selv at de har depresjon, eller de gir opp å søke hjelp etter å ha blitt møtt med manglende kunnskap og forståelse i hjelpeapparatet, fortsetter Tretteteig.

Det er denne type problemstillinger hun ønsker at vi skal få bedre svar på og forståelse for i Eldre & psyken.

– Hva kan både helsepersonell og andre gjøre, for at eldre med en psykisk lidelse skal få det best mulig?

Tema for de seks episodene er:

1: Møtet med alderdommen

2: Psykose hos eldre

3: Livet med demens

4: Eldre og ensomhet

5: Depresjon og selvmord hos eldre

6: Alkohol, piller og aldring

Aktuelle kontaktpersoner er:

Prosjektleder Signe Tretteteig.
signe.tretteteig@aldringoghelse.no/ 901 08 938.

Marit Tveito, fagsjef Psykisk helse, Aldring og helse,
marit.tveito@aldringoghelse.no / 924 55 517

Prosjektleder Signe Tretteteig, Aldring og helse
Fagsjef Marit Tveito, Psykisk helse, Aldring og helse
Logo podkast Eldre & Psyken

Om Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helse

Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helse
3103 Tønsberg

33 34 19 50http://www.aldringoghelse.no

Aldring og helse er en nasjonal kompetansetjeneste som jobber spesielt med aldersrelaterte tilstander og sykdommer. Vi har over 100 ansatte, som jobber i hele Norge, og vi driver faglig oppdatering av helsepersonell i nesten alle landets kommuner. Aldring og helse deltar i forskningsprosjekter – nasjonalt og internasjonalt – i tillegg til å drive egne faglige utviklingsprosjekter.

Følg saker fra Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helse

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helse på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helse

Ute i naturen og et mangfold av aktiviteter – Demensomsorg på gård gir god livskvalitet, viser ny forskning22.10.2020 07:00:00 CESTPressemelding

– En av de største forskjellene mellom gårdstilbudet og andre dagaktivitetstilbud er at de som er på gård tilbringer nesten halvparten av tiden ute. På andre dagtilbud er de nesten bare inne, forteller Grete Patil, prosjektleder for forskningsprosjektet Demensomsorg på gård og førsteamanuensis ved NMBU. Fredag 23. oktober avsluttes forskningsprosjektet med en digital konferanse der forskningsfunnene blir presentert.