Ny podkast: Barnet mitt har vedtak, men får ikke spesialundervisning

I Norge har vi mange lover og rettigheter som skal sikre at barn får den hjelpen de trenger gjennom utdanningsløpet. Samtidig rapporteres det om mye avvik, og vi leser ofte om foreldre og barn som føler seg sviktet av systemet.
I sjuende episode av «Det virker!» snakker vi om rettigheter.
Ble ikke hørt
Morten Rydén fra Halden forteller om en svært frustrerende periode da sønnen Storm gikk på barneskolen.
— Det begynte i tredje klasse. Det ble et blodslit med leksene, og spesielt lesingen. Vi kunne sitte i flere timer, men det gikk ikke. Uansett hvor mye vi prøvde, så fikk han det ikke til, forteller Morten.
De tok opp med skolen at sønnen leste dårlig, men læreren delte ikke bekymringen deres.
— De fortalte oss om en hyggelig gutt som var flink til å jobbe. Han hadde orden i sakene sine og venner på skolen. Men vi følte aldri at han mestret skolen. Det var det som var problemet vi tok opp igjen og igjen. Så vi fortsatte å mase, og det gikk over to år før noe endelig skjedde, sier Morten.
Lang prosess
I juni 2019, i slutten av femte klasse, fikk de skolen til å søke om utredning hos Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT). I november kom PPT til skolen for å kartlegge situasjonen til Storm. Den sakkyndige vurderingen kom ikke før året etter, i februar 2020. Skolen fattet vedtak i april 2020. Og så endelig, i mars 2021, fikk Storm diagnosen dysleksi.
— Nå kommer det til å skje noe, tenkte vi. At en med spesialpedagogisk kompetanse kommer for å hjelpe sønnen vår. Så enkelt ble det dessverre ikke, forteller Morten.
I denne episoden får du høre hva foreldrene til Storm gjorde videre for at sønnen deres skulle få den hjelpen han hadde krav på.
Vi får også svar på spørsmål som:
- Hvorfor opplever noen foreldre å ikke blir hørt av skolen når barnet blir liggende etter i undervisning?
- Hva bør en gjøre dersom en opplever å ikke bli tatt på alvor av skolen?
- Hvilke rettigheter har man egentlig i en slik situasjon? Hva sier opplæringsloven?
- Hva betyr egentlig tilfredsstillende utbytte av ordinær undervisning?
- Hva er skolens plikt når det kommer til å gi spesialundervisning etter et vedtak er gitt?
- Er det noen krav til hvem som skal gi spesialundervisningen, hva den skal inneholde og hvordan den skal organiseres?
- Hvem kan en klage til dersom barnet ikke får spesialundervisning?
- Hvordan går en frem for å klage?
- Hva sier den nye opplæringsloven om spesialundervisning?
Gjester i studio:
- Kjersti Utnes Borgaas, seksjonssjef i Barnehage- og utdanningsavdelingen i Statsforvalteren i Oslo og Viken.
- Janaina Hartveit Lie, førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Universitetet i Agder.
Programleder og produsent:
Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.
Nøkkelord
Kontakter
Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver ved SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering.
Telefon: 92 82 14 94
Fredrik Solli WandemKommunikasjonsrådgiverSpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Tel:92821494f.s.wandem@isp.uio.noBilder




Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering er finansiert av Forskningsrådet og er samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder, Nord Universitet, Universitetet i Oslo og Universitetet i Stavanger.
Vår hovedidé er å bringe ledende forskere og lovende yngre forskere sammen for å løfte kvaliteten på den spesialpedagogiske forskningen i Norge.
Forskningen i senteret er bygget opp rundt fire sentrale spørsmål:
- HVEM trenger spesialundervisning, og NÅR bør de få den?
- HVA skal spesialundervisningen inneholde, og HVORDAN bør den gis?
Les mer om SpedAims her.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
– Engelsklærarar tek eit stort ansvar for leseopplæringa16.12.2025 14:03:29 CET | Pressemelding
Engelsklærarar tek like stort ansvar for litteraturundervisinga som norsklærarar, viser ny klasseromforsking frå Universitetet i Oslo. I begge fag les elevane lengre tekstar no enn for ti år sidan.
Født sent på året: Urettferdig fra første skoledag?16.12.2025 06:45:00 CET | Pressemelding
Ett band. Fem medlemmer. Alle født i november. Ingenting er på stell. De mener det er fordi de er født sent på året. Kan det være så enkelt? Forskning og erfaringer fra praksis viser at de kanskje er inne på noe.
Hvor gode er testene som skal fange opp barn i risiko for lærevansker?10.12.2025 06:45:00 CET | Pressemelding
Ny studie viser store kunnskapshull.
Ny studie: Barnehager fanger opp for få barn med behov for ekstra støtte5.12.2025 06:45:00 CET | Pressemelding
En omfattende norsk studie viser at mange barn i barnehagealder som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker enten får for lite hjelp – eller ingen hjelp i det hele tatt. Resultatene viser store skjevheter i hvem som får spesialpedagogisk støtte og hvor mye.
Ny studie: ADHD-symptomer henger tett sammen med språkvansker29.10.2025 06:40:00 CET | Pressemelding
Barn med spesialundervisning i språk viser oftere tegn til ADHD-symptomer enn andre barn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom