Ny norgessjef i XPENG

XPENG Motors Norway AS fortsetter å bygge sin norske organisasjon, og flere sentrale stillinger er nå besatt. Siste mann inn er Claes Persson som trer inn i rollen som daglig leder. I tillegg er det ansatt en ansvarlig for myndighetskontakt, en Fleet Sales Manager og ny markedsdirektør.
XPENG P7. Foto: Marcus Valeur

Rekrutteringene er et ledd i XPENG’s omfattende satsning i Norge, og understreker den langsiktige satsningen det er lagt opp til. Den nye norgessjefen holder ikke tilbake på sine ambisjoner for merket.

- Jeg gleder meg stort over å bli en del av XPENG sin offensive satsning i Norge. Etableringen av XPENG i Norge har gått i et forrykende tempo, og viser hvilken handlingskraft som ligger i organisasjonen. Teknologi og utvikling blir viktig for bilprodusenter fremover. Det kjennes derfor helt riktig å bli med i denne utviklingen, og tilby et merke som har blitt et ledende teknologidrevet bilmerke i Kina, sier ny daglig leder i XPENG Motors Norway AS, Claes Persson.

Persson har lang erfaring fra bilindustrien, og kommer senest fra en lederstilling i bilteknologiselskapet MSX International. I tillegg har han jobbet som leder i Loyds Industrier i Sverige.

Med seg på laget har han blant annet fått Erik Thomas Ganer som får ansvaret for myndighetskontakt. Ganer har tidligere vært kommunikasjonssjef i Huawei. Han har i tillegg bakgrunn som journalist i NRK og erfaring fra Utenriksdepartementet.

Trine Johansen er XPENGs nye norske markedsdirektør. Hun har med seg lang bransjeerfaring fra ulike stillinger i Harald A. Møller, senest som servicemarkedssjef for Audi.

- XPENG er i en spennende fase nå, og vi ser at flere og flere er nysgjerrige på både XPENG som merke og våre to modeller, XPENG G3 og XPENG P7. I fjor høst ble vi kåret av Kantar til årets best kjente nykommer, noe vi er svært ydmyke og takknemlige for, sier Trine Johansen.

XPENG Norway har også fått på plass ny leder for Fleet Sales, Line Jarmot. Hun har bred erfaring fra både finans og administrasjonsselskap, forhandler og importør.

XPENG’s norske organisasjon har dermed fått på plass mange viktige funksjoner. De skal støtte og jobbe tett sammen med importør, XBI Norge AS, i tiden som kommer.

- Disse rekrutteringene viser at vi har kommet langt med etableringen vår på det norske markedet, og har fått på plass et bredt og kompetent lag. Jeg gleder meg til å se resultatene av hva vi sammen med XBI skal få til i tiden som kommer. Det skal lanseres flere modeller som gir oss en bredere portefølje av modeller på det norske markedet. Dette vil være viktige byggesteiner i arbeidet med å nå visjonen vår om at XPENG skal være blant topp tre elbilmerker i Norge innen 2025, avslutter Claes Persson.

Ny norgessjef i XPENG - Claes Persson

XPENG Motors er en av Kinas ledende selskaper innen smarte elektriske biler. Selskapet designer, utvikler, produserer og selger smarte elbiler som er sømløst integrert med ny teknologi som AI og avanserte førerassistenter. XPENG har satset på en egen utviklingsavdeling og intelligent produksjon for å gi sine kunder en bedre mobilitetsopplevelse. I dag jobber ca. 50 % av de over 10.000 ansatte med utvikling og intelligente løsninger. Ledende eksperter fra internett-, bil- og teknologibransjen har gått sammen i ledelsen, med et åpent tankesett og en langsiktig sektorovergripende visjon. XPENG skal skape smarte elektriske biler bygd på teknologi og data, og forme fremtidens mobilitetsopplevelse. XPENG er tilstede med egen organisasjon i Norge og har lansert elbilene G3 og P7. Norge er det første markedet i Europa hvor XPENG har etablert seg.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra XPENG Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.