Ny nasjonal strategi for trygg digital oppvekst legges fram fredag

– Medietilsynet har vært en pådriver for en bedre koordinering av den offentlige innsatsen på dette feltet, og er svært glad for at dette arbeidet nå er kommet et langt skritt videre, sier direktør Mari Velsand.
Ressurser og innsats skal samordnes bedre
Barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF) og justis- og beredskapsminister Monica Mæland (H) inviterer til frokostmøte og lansering av ny nasjonal strategi for trygg digital oppvekst fredag 3. september. Et viktig mål med strategien er å samordne ressursene, slik at nye utfordringer kan fanges opp raskere og treffsikre og effektive tiltak kan settes inn der det trengs.
Medietilsynet har hatt ansvar for å utarbeide strategien, og har i arbeidet innhentet innspill fra mange andre aktører, som også er engasjert i arbeidet for en trygg digital oppvekst.
– Samarbeid og involvering, ikke minst av barn og ungdom selv, er vesentlig for å lykkes i dette arbeidet. Det gjelder ikke bare i utarbeidelsen av selve strategien, men også når innsatsen skal utvikles og implementeres, sier Velsand.
Barne- og familiedepartementet skal ha et overordnet koordinerende ansvar for feltet trygg digital oppvekst, mens Medietilsynet skal koordinere innsatsen på direktoratsnivå.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeKommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Ti nye aviser får produksjonstilskudd31.10.2025 12:30:11 CET | Pressemelding
Ti nye aviser får produksjonstilskudd når Medietilsynet har fordelt årets bevilgning på drøyt 440 millioner kroner. Syv av disse er lokalaviser.
Framleis låg lønnsemd for norske aviser og tv – medan nasjonal radio held fram med å auka lønnsemda30.10.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Låg lønnsemd pregar store delar av mediebransjen. Unntaket er kommersiell riksdekkjande radio, som har rekordgode resultat. Det viser rapporten til Medietilsynet «Norsk medieøkonomi 2020-2024».
Medietilsynets høringssvar om forslag til lov om aldersgrenser i sosiale medier24.10.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet støtter regjeringens initiativ til å gjennomføre lovendringer som reduserer risikoen som bruk av sosiale medier kan ha for barn og unge, men mener lovforslaget byr på flere utfordringer.
Ber foreldre være aktive i møte med barnas sosiale medier22.10.2025 08:37:04 CEST | Pressemelding
Kriminelle rekrutterer barn ned i 12-årsalderen via sosiale medier. Ni av ti norske 12-åringer har tilgang på ett eller flere sosiale medier. Her er Medietilsynets og Nettpatruljens råd til bekymrede foreldre.
Hard kamp om innovasjonsstøtte til media20.10.2025 13:47:25 CEST | Pressemelding
Medietilsynet skal fordele nær 24 millionar kroner i innovasjonsstøtte i år. Da søknadsfristen gjekk ut før helga, hadde 87 søknadar kome inn, med ønske om til saman meir enn det dobbelte – nær 60 millionar kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
