Ny musikk og diktsamling fra Ketil Bjørnstad!

25.april fyller Bjørnstad 70 år, men feiringen starter allerede i dag med slipp av det nye albumet «New Morning» og diktboken «Sommernatt ved fjorden – Kjærlighetsdikt gjennom 50 år»:

or G. Stenersen

Lytt til "New Morning" her!

Ketil Bjørnstad har til nå gitt ut mer enn 70 album, der han selv enten er hovedartist, komponist eller musiker i tett samarbeid med andre store norske artister. 10.januar 1969, debuterte den seksten år gamle Bjørnstad som pianist med Filharmonien i Universitetets Aula og ble med det, musiker på heltid.

Ny morgen i en nedstengt by.

Våren 2020 ble landet nedstengt. Etter hvert begynte kreative krefter å se på ulike løsninger for å fremme kultur i en ellers dyster situasjon. Christer Falck tok initiativ til en streaming-festival på Sentralen i Oslo. Bjørnstad takket ja til å være med, og slik var også et nytt albumprosjekt satt i gang.

– Jeg forberedte meg på en konsert som jeg tenkte skulle bli svært innadvendt, uten store kontraster, som et ekko av den tiden vi levde i akkurat nå, oftest alene med våre tanker. Jeg ba om å komme i gang hurtigst mulig, og da jeg startet var det i det tomme rom, med en improvisasjon. Jeg satt alene i en vakker marmorsal med et kamera i front og to på siden, og mikrofoner der de pleide å være. Det eneste jeg visste var at jeg skulle spille i fem kvarter uten pause, og at konserten absolutt ikke ville bli så innadvendt som jeg først hadde trodd. Musikken lot seg ikke stanse av korona. Musikken gjorde alt sterkere, og flygelet var fantastisk, forteller Bjørnstad.

Albumet «New Morning» er ute digitalt og på CD som inkluderer DVD av konserten gjort i Marmorsalen på Sentralen.

«Sommernatt ved fjorden»

Ikke bare har Ketil Bjørnstad nytt album, men diktsamlingen «Sommernatt ved fjorden – Kjærlighetsdikt gjennom 50 år» kommer også for salg samme dag, utgitt på Aschehoug forlag. Bjørnstad har skrevet dikt siden han var ti år, men han skriver selv i forordet at det mest var lek med ord. Først da han som attenåring kom inn i musiker- og forfattermiljøet rundt Ole Paus, ble det alvor, og han debuterte med diktsamlingen «Alene ut» i 1972. Han sier selv at han fra da av skrev dikt på en annen måte, og mye av det han skrev ble også til musikk. Hva kom først: Ordet eller musikken?«Sommernatt ved fjorden» er en samling som både inneholder dikt som aldri fant frem til musikken, og dikt som Bjørnstad senere har tonesatt. I denne boken kan de leses på ordenes premisser. Boken er illustrert med grafiske arbeider av Gro Mukta Holter.

or G. Stenersen

Espen Berg Trio slipper sitt fjerde album!20.5.2022 11:57:10 CEST | Pressemelding

Espen Berg Trio slipper sitt fjerde album på Odin Records 20. mai. "Fjære" består av sju nye komposisjoner signert Berg og er spilt inn i en tid der det har vært vanskelig å samles. Som en motvekt til dette, og som et symbol på samhold og vennskap har trioen for første gang tatt med seg gjesteartister i studio: Mathias Eick (trompet), Hanna Paulsberg (sax) og Silje Nergaard (vokal). Albumet er på mange måter en naturlig evolusjon av trioens allerede etablerte kvaliteter, men byr på flere overraskelser underveis. Michael Scott Hartung i Propeller Music Division har også løftet musikken ytterligere med en gjennomarbeidet og detaljert produksjon.

Ny musikk fra Marte Eberson!20.5.2022 11:19:46 CEST | Pressemelding

Marte Eberson er ute med singelen «This Will Blow» - en deilig up-tempo poplåt som passer perfekt i sommerspillelisten. Med en vintage-vibe og fengende melodier, formidler sangen et gjenkjennelig budskap. Det er en optimistisk poplåt, men med en stofflighet og et analogt uttrykk som skal vekke assosiasjoner til en annen tid. Et lite tilbakeblikk til 60-tallet, men samtidig med et moderne, friskt uttrykk. Hør «This Will Blow» her! Tematikken i låta tar opp viktige, men enkle spørsmål, på en gjenkjennelig måte; som hvem en selv er i og utenfor et forhold, og selvstendighet. Å tørre å stå på egne ben, være alene og handle på vegne av en selv - om menneskelige dilemmaer som dukker opp i livet. «Jeg skrev låta «This Will Blow» i en tid hvor jeg var veldig gira på å klare meg selv. Jeg var lei av å føle at andres behov gikk foran min egen magefølelse, som skrek høyt at jeg ville være fri. Låten handler om å klare seg på egenhånd, å tørre å løsrive seg fra noe som ikke er bra for en. Det er p