Ny musikk fra Veronica Maggio, Kings of Convenience, DMX, Moby, Alba August samt ukens Podtips!

Veronica Maggio er tilbake!

MOBY slipper albumet Reprise på Deutsche Grammophon og filmen MOBY DOC

Mari Bølla er "Not That Girl"!

Kings of Convenience er klare med "Fever", andre låt ut fra deres etterlengtede nye album Peace or Love som slippes 18. juni. "Fever" er et intimt bossa nova-infusert stykke med duoens gjenkjennelige gitarmelodier og klassiske komposisjon. "Låten var den på albumet Peace or Love som gikk raskest å skrive. Innspillingen og arrangeringen var imidlertid som vanlig en lang prosess, som endte med at Eirik la på pianoet de siste dagene av albuminnspillingen i februar 2020" - Erlend Øye. Peace or Love er lyden av to gamle venner som utforsker en ny fase i livet sammen og finner nye måter å fange den unnvikende magien på. Albumet er spilt inn over fem år i fem forskjellige byer med elleve sanger om livet og kjærligheten med den forlokkende skjønnheten, renheten og følelsesmessige klarheten som forventes fra Kings of Convenience.

Den svenske artisten Brother Leo er i dag ute med låten “People som er co-produsert av NEIKED Collective. Brother Leo er så langt mest kjent som låtskriver og produsent, og har tidligere jobbet med Aviciis mangeåringe samarbeidspartner Sandro Cavazza på låten "Sad Love" i 2020. Han har også jobbet med en rekke andre kjente produsenter og låtskrivere som Coffee (Dua Lipa, Rihanna), Steve Mac (Ed Sheeran, James Blunt) og Elof Loelv (Rihanna, Tove Lo, Tove Styrke).

Tesher var inntil nylig kanskje mest kjent for mash-ups på YouTube, men har nå fått en internasjonal viral hit i låta “Jalebi Baby”. Originalt er låten en en Bollywood-sang som Tesher har remikset og i dag ble nok en ny versjon av låten sluppet. Denne gangen med Jason Derulo!

Den avdøde rapperen DMX jobbet med å ferdigstille albumet Exodus før han gikk bort i april – i dag er albumet tilgjengelig. Albumet inneholder 13 låter og den nye singelen “Bath Salts” med Jay-Z og Nas. Albumet, som er oppkalt etter hans yngste sønn, gis ut etter ønske fra Earl Simmons’ (DMX) familie. På gjestelisten finner vi blant andre Bono, Jay-Z, Nas, Usher, Alicia Keys og Snoop Dogg. Hans nære venn og superprodusent Swizz Beats er executive producer. DMX var en av de mest suksessfulle rapperne på slutten av 90- og begynnelsen av 00-tallet, og er den første artisten noensinne som toppet Billboard 200 Charts med fem album på rad.

Den svensk-danske skuespilleren og artisten Alba August slipper sin nye singel “Old Love” sammen med sin debutEP Overflow. Gjennom sitt virke som skuespiller og artist har hun bygget opp en imponerende fanbase som strekker seg over flere verdensdeler, fra Brasil til Filippinene. Hun har tidligere gjort roller som Astrid Lindgren i Unga Astrid og hatt hovedrollen i Netflix-serien The Rain. I tredje sesong av serien kunne man høre hennes første singel, “We’re Not Gonna Make It”.

Ingebjørg Bratland synger inn sommeren med en cover-versjon av “I Ungdommen”, opprinnelig en låt av det svenske bandet Mando Diao fra 2012. Teksten er oversatt av Ingebjørg selv og har fått et luftig og sommerlig preg.

Etter å ha åpnet opp om spiseforstyrrelser på den forrige singelen sin, adresserer nå artisten Kim Wigaard utfordringene om å være åpen om sin seksualitet i “Figure It Out”. Kim har fra tidligere av lang erfaring gjennom musikaler, kabareter, opera, og har i tillegg vært deltaker i Melodi Grand Prix i 2020.

De to unge rapperne CCA Jonas og 8lanco fra Bergen slår seg sammen på det sommerlige samarbeidsprosjektet SUNSET 1. Første låt ut fra prosjektet er “BESTIE”, produsert av BB Mario og Kase Junior, som blant annet har produsert Wiz Khalifa og T.I.

Bygdepop-bandet BEIST fra Trondheim slipper sin nyeste singel “På’n igjen”. Bandet har spilt musikk sammen i over fire år og bygget seg opp masse erfaring på veien.

Ukens Podtips:

I dag har Alexander besøk av Sara og Arash i Kongen over alle podder. De har sluppet albumet Glitterglitch og de forklarer ideen bak det kreative navnet, samt hvordan det er å jobbe sammen når man er i familie. Alex får også vite greia med Padelboyz!

På Skraphaugen bråker det veldig i dag. Tio & Tullerusken er på skrapdykking, og leter etter nyttige deler som de samler i en trillebår. De skal nemlig bygge en robot!

I denne episoden av Bak Gullmedaljen snakker Sondra med Andreas bak Instagramprofilen Maksprestasjon om viktigheten av kosthold og søvn. Hvor mye har det egentlig å si for våre egne prestasjoner?

*Alle podcastene produseres av Universal Music.

Universal Music AS er verdens, og Norges, største musikkselskap og representerer blant annet artister som Astrid S, Post Malone, Ariana Grande, The 1975, Onkl P, Shawn Mendes, Dagny, The Beatles, Odd Nordstoga, Drake, Imagine Dragons, Seeb, The Rolling Stones m.fl.

Ice Csay er klar med ny musikk etter ett års opphold i fengsel – Baby Rasta24.6.2021 09:29:21 CEST | Pressemelding

21 åringen Ice Csay, som kommer fra Ammerud i Groruddalen, har ikke vært artist lenge, men lenge nok til å opparbeide seg populæritet blant ungdommen i Oslo. Ice Csay er nå klar for å ta steget ut fra nabolaget og ut mot Skandinavia etter ett års opphold i fengsel. På fredag slipper han singelen “Baby Rasta”. Ice Csay rakk å gi ut fire singler i 2020, samt en remix av den siste låta “Badman” med Ezzari, Siyabång, YEMZ, Nani og 129. Den nye singelen, “Baby Rasta”, begynte han på et par dager før han gikk inn i fengsel. Den ble ferdigstilt under oppholdet. Nå, etter ett års opphold, er han klar til å vise den til verden. - “Låta handler ikke om noe spesielt, den er bare kul og fengende. Må gi litt shout outs her og der, du vet. FREE DA GUYS!” - Ice Csay “Baby Rasta” er produsert av Makethenoises og ORIO. Torsdag 24. juni kl 18:00 slippes musikkvideoen på youtube. Om Ice Csay: Ice Csay fra Ammerud i Oslo, serverer en fet og gjenkjennelig sound som aldri før har eksistert i norsk musikk. H

Metallica feirer 30-årsjubileet for The Black Album med re-utgivelse og et coveralbum!22.6.2021 15:36:04 CEST | Pressemelding

Metallica markerer 30-årsjubileet for deres selvtitulerte femte album, også kjent som The Black Album, med hele to slipp: en ny utgivelse av The Black Album og The Metallica Blacklist, et coveralbum. Se trailer HER. Albumene slippes 10. september, men allerede nå er forhåndsordre tilgjengelig og kommer med Miley Cyrus sin versjon av “Nothing Else Matters” med WATT, Elton John, Yo-Yo Ma, Robert Trujillo og Chad Smith, den latinske artisten Juanes sin tolkning av “Enter Sandman”, en ny versjon av “Enter Sandman (Remastered)”, en liveversjon fra Moskva “Enter Sandman (Live in Moscow)” og en demoversjon av “Enter Sandman (July 12th, 1990 Demo)”. The Black Album er en av de mest kommersielt vellykkede og kritikerroste platene gjennom tidene. 1991-utgivelsen ga Metallica sitt første #1 album i over ti land og inkludert en serie med singler - "Enter Sandman", "The Unforgiven", "Nothing Else Matters","Wherever I May Roam "og "Sad But True". Albumet tok bandet til store arenaer verden rundt og