Ny ledergruppe i NRK Vestfold og Telemark

Distriktsredaktør Kristin Monstad innfører tre nye redaktørlinjer og setter sammen en helt ny ledergruppe i NRK Vestfold og Telemark.
Fra venstre: Distriktsredaktør Kristin Monstad med sin nye ledergruppe - redaksjonssjef visuell og unginnhold Hilde Martine Lindgren, nyhetssjef dagsorden Richard Aune og nyhetssjef direkte Håkon Eliassen. (Foto Nils Fritjof Skumsvoll, NRK)

Den nye ledergruppen ble presentert på allmøte for de ansatte i dag. Den består av:

• Nyhetssjef dagsorden – Richard Aune (49)
  • Nyhetssjef direktejournalistikk – Håkon Eliassen (33)
  • Redaksjonssjef visuell og unginnhold – Hilde Martine Lindgren (37)

Distriktsredaktør Kristin Monstad er svært fornøyd med sin nye ledergruppe.

Dette er et sterkt team, der alle har høye ambisjoner for hvordan vi skal løse framtidens distriktsoppdrag. Nå skal vi sette fart på den digitale omstillingen, spisse satsingen på hendelsesjournalistikk og den planlagte, dagsordensettende egenjournalistikken. Vi styrker også satsingen på visuell nyhetsformidling mot ung målgruppe, sier Kristin Monstad.

Monstad begynte i NRK i august 2021. I april lyste hun ut hele lederkabalen, to stillinger internt og en eksternt.

Jeg har brukt tid på å bli kjent med NRK, og jeg har brukt mye tid på å gjennomføre strukturerte samtaler med alle ansatte for å bli kjent med hver enkelt og for sette meg inn i våre muligheter og utfordringer. På bakgrunn av dette så jeg etter en stund at det var behov for å organisere ledergruppa på en annen måte.

Gode søkere

Alle de tre nye lederne er interne søkere.

Vi hadde flere gode interne og eksterne søkere som var med til finalerunden. Det er ekstra gledelig at vi hadde så mange dyktige søkere i eget hus. Det er viktig å satse på egne ansatte, sier Monstad.

Richard Aune er i dag riksreporter og har de siste årene sørget for at NRK Vestfold og Telemark er blant distriktskontorene som leverer flest saker til Dagsrevyen. Han har jobbet med podcast-utvikling, har bakgrunn som vaktsjef og reportasjeleder, og var i flere år leder av Norsk Journalistlag i NRK.

– Jeg har et sterkt ønske om å bidra til at NRK Vestfold og Telemark skal nå stadig flere med enda bedre journalistikk som gir god oppdatering, innsikt og opplevelse. Det skjer enormt mye spennende i Vestfold og Telemark. Det er mange ufortalte historier fra vårt fylke som fortjener et større publikum både nasjonalt og regionalt, sier Aune.

Hilde Martine Lindgren har det siste året jobbet som reportasjeleder for undersøkende gruppe i NRKs region sørøst, som nylig har publisert store saker om overgrep i fotballen og ikke minst en ny sak om legen som feilopererte flere titalls pasienter i Flekkefjord. Hun har som reportasjeleder de siste årene også jobbet mye med nyskapende visuell journalistikk og digital historiefortelling med et ungt og bredt publikum som målgruppe.

Jeg gleder meg til å ta fatt på denne jobben fordi jeg har et brennende engasjement for å være med på å løfte redaksjonen digitalt, fordi jeg er glad i folk og fordi jeg elsker journalistikk, sier Lindgren.

Håkon Eliassen har de siste årene jobbet med digital fordypning og undersøkende journalistikk. Han har også bakgrunn som breakingjournalist og erfaring med å jobbe med internasjonale mesterskap for NRK Sport. Eliassen er en digital/visuell spydspiss og har samarbeidet med flere miljøer i NRK for å utvikle nye måter å fortelle historier på. Han har også jobbet med kompetanseutvikling både i NRK og som veileder ved Mediehøgskolen Gimlekollen i Kristiansand.

Jeg er stolt og ydmyk over denne muligheten, og gleder meg skikkelig til å komme i gang. Jeg brenner for visuell journalistikk og ønsker at vi i større grad skal utnytte NRKs digitale muligheter i journalistikken i Vestfold og Telemark, spesielt når det smeller. Det er jeg sikker på at vi kommer til å klare sammen, sier Eliassen.

Om NRK Vestfold og Telemark

NRK Vestfold og Telemark er ett av NRKs 10 distriktskontorer. Vi har hovedkontor i Porsgrunn og redaksjon i Tønsberg. Vi jobber hver dag for å vise fram vår del av landet gjennom å løfte de lokale historiene og de viktige sakene til et større publikum på NRKs nasjonale flater, som nrk.no, Dagsrevyen, Norge i dag, Dagsnytt og andre aktualitetsprogrammer. I tillegg leverer vi et bredt tilbud med lokale morgen- og ettermiddagssendinger på NRK P1. Hver kveld samler vi de viktigste sakene og historiene i TV-sendinger klokka 19.45 og 22.55. Vi har også lokal nettside, nrk.no/vt.

Vi satser tungt på undersøkende journalistikk. Flere journalister i NRK Vestfold og Telemark jobber i undersøkende gruppe, som er en fellessatsing mellom distriktskontorene på Sørlandet og Oslo/Viken. Dette er de tre distriktskontorene i NRKs region sørøst. I region sørøst har vi også et spennende samarbeid om ung målgruppe og publikumskontakt.

Distriktsredaktør Kristin Monstad
kristin.monstad@nrk.no