Ny lagleder i «Nytt på Nytt»

Komiker Isalill Kolpus erstatter Pernille Sørensen i «Nytt på Nytt».
Til høsten er Isalill Kolpus å se som ny lagleder i «Nytt på Nytt». Foto: FOTO: KJETIL SOLHØI / NRK

– Dette er den villeste jobben man kan få, så jeg er utrolig takknemlig og helt himmelfallen, forteller en veldig glad Isalill Kolpus.

Den samiske komikeren blir å se på NRK til høsten sammen med Bård Tufte Johansen og Johan Golden.

Kolpus startet som stand-up komiker for tre år siden og tar et stort steg når hun nå skal være med å lede en av Norges største tv-suksesser.

Overraskende jobbtilbud

Finnmarkingen ante ikke at hun var kandidat til å ta over som lagleder i humorprogrammet, før hun fikk tilbudet om ny jobb.

– Jeg fikk tilbudet mens jeg var på vei til en standupfestival i Lofoten, og jeg var ikke forberedt i det hele tatt. Det ble ei rar jobbhelg, forteller Kolpus som nå ser frem til å bli en fast del av panelet i «Nytt på Nytt».

Programmet har vært på lufta i over 20 år og har i uke etter uke i en rekke år vært et av Norges mest sette program.

Erfaring fra «Nytt på Nytt»

Kolpus er ikke helt ukjent for «Nytt på Nytt»-publikummet. Hun har vært gjest i programmet, og i februar var hun også vikar for Pernille Sørensen under en sending.

Denne våren har komikeren vært tekstforfatter for «Nytt på Nytt».

– Det at jeg har jobbet som tekstforfatter i programmet er en trygghet. Jeg kjenner de som jobber der og vet at de er bransjens aller beste gjeng, forteller hun.

Programleder gjennom flere år, Bård Tufte Johansen, forteller at han hadde to krav til en ny lagleder.

– At hun var morsom, og at det var en med fiskerettigheter i samisk område, sier den fiskeglade programlederen. I tillegg mener han det er et stort pluss at Kolpus er utdannet lektor og i flere år har jobbet som lærer.

– Humor-Norge har jo like lavt utdanningsnivå som Finnmark, så at vi får en med høy utdanning fra Finnmark føles som en lottogevinst, sier han.

Må finne sin egen stil

I mars ble det kjent at Pernille Sørensen skulle slutte i «Nytt på Nytt» etter sju år som lagleder.

Kolpus synes det er stas å overta etter en så populær komiker som Sørensen, men hun gruer seg også til å bli sammenlignet med forgjengeren.

– Det eneste jeg har å utsette på jobben er at jeg må ta over etter Pernille Sørensen. Hun er et ikon og en av landets fremste komikere. Jeg har ingen forhåpninger om å klare å fylle hennes sko.

– Jeg kommer nok til å bruke den første tiden til å finne ut hva min rolle i programmet blir, og må finne min egen stil og plass i «Nytt på Nytt».

Andre perspektiver

– Bård og Johan er begge fra Østlandet, og jeg tror det kan være bra at det kommer en fra en helt annen kant av landet. I tillegg er jeg kvinne, og samisk, og i noen situasjoner har jeg nok litt andre perspektiver enn de to andre, sier Kolpus som er fra Sør-Varanger.

For tre år siden bestemte hun seg for å bli standup-komiker, og hennes siste forestilling «Oja, du er nysame?» ble godt mottatt av publikum.

Hun er bosatt i Tromsø, men snart går flyttelasset sørover til Oslo.

– Har et skarpt blikk på verden

Isalill er valgt fordi hun er morsom, smart og aktivt engasjert i samfunnet rundt seg, så vi gleder oss stort til å starte høsten med henne, forteller Kooyman.

– Vi i redaksjonen har også hatt gleden av å ha henne med som manusforfatter i hele vinter, og vi ser et stort potensial for satire i Isalills skarpe blikk på verden. Det blir spennende og gøy å få hennes energi inn i miksen med Bård og Johan.

Den andre laglederen, Johan Golden, er også fornøyd med finnmarkingen.

– Bård og jeg har valgt Isalill fordi hun er den som minner mest om oss selv. Like barn leker best. I tillegg ville vi ha en som har hatt en ordentlig jobb, så da måtte vi ut av Oslo.

«Nytt på Nytt» er tilbake igjen til høsten og 8. september er Isalill Kolpus å se som ny lagleder i humorprogrammet.

Prosjektleder for «Nytt på Nytt», Kjetil Kooyman, er glad for å få Kolpus med på laget. Foto: Rune Lind/NRK
Bård Tufte Johansen og Johan Golden. Foto: Ole Kaland, NRK
Isalill Kolpus da hun var gjest i «Nytt på Nytt». Foto: Skjermdump/NRK

Som allmennekringkaster skal NRK fylle viktige sosiale, kulturelle og demokratiske behov i det norske samfunnet. NRK tilbyr et bredt og variert medietilbud for det norske publikum gjennom NRK.NONRK TVNRK Radio, fem TV-kanaler og 14 radiokanaler. Nær ni av ti nordmenn tar daglig del i innhold fra NRK på en eller flere plattformer.