Ny læreplan stiller høye krav til skolens utviklingsarbeid

Det er seks år siden Ludvigsenutvalget leverte sin sluttrapport og med det ga innspill til fagfornyelsen. Etter to krevende år med innføring av læreplaner har nå mange skoler skapt nye rammer for utviklingsarbeid.
På faglig frokost 26. november peker Sten Ludvigsen på hva vi vet om de mest avgjørende faktorene for å lykkes med utviklingsarbeid:
- Viktige deler av utviklingsarbeidet bør ha elevenes læring og undervisning som utgangspunkt. Det er avgjørende å følge opp med modeller, tilbakemelding og evaluering når endringene skal bli en del skolens hverdag.
I tillegg til professor Sten Ludvigsen møter du representanter fra Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, FIKS, Viken fylkeskommune og skolene Vøyenenga og Lofsrud som deler sine erfaringer fra utviklingsarbeid i skolen.
- Under faglig frokost skal jeg vise fram hvordan Viken og FIKS samarbeider om opplæringen for elever og lærlinger i Viken. Sammen jobber vi helhetlig og langsiktig for å utvikle Vikenskolen, sier Kristine Hollup spesialrådgiver i Viken fylkeskommune.
Pressen er også velkommen.
FIKS (forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen) er en enhet ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo som arbeider innenfor den desentraliserte ordningen for kompetanseutvikling. Denne ordningen tar utgangspunkt i at skoleeierne (kommuner og fylkeskommuner) på basis av egne kompetansebehov samarbeider med et universitets- og høyskolemiljø om å utvikle kompetanse blant lærere.
Svært mange skoler henvender seg til FIKS for å arbeide med nye temaer i den nye læreplanen, LK20. FIKS arrangerer derfor både webinarer og faglige frokoster for å skape debatt og gi innsikt i hvordan utviklingsarbeidet foregår på tvers av ulike skoler og forskningsprosjekter.
Den faglige frokosten 26. november er årets siste arrangement av denne typen. Nytt webinar og faglig frokost blir det i uke seks i februar 2022.
Fredagens arrangementet finner sted på LINKEN, George Sverdrups hus, Universitetsbiblioteket kl. 08:15 – 10:00 påmelding her: https://nettskjema.no/a/227961
Fullstendig program for arrangementet finner du her: https://www.uv.uio.no/forskning/satsinger/fiks/om/aktuelt/arrangementer/2021/faglig-frokost-kunnskapsarbeid-er-krevende.html
Nøkkelord
Kontakter
Øystein GiljeProfessorFIKS - Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen
Professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning og faglig leder for FIKS
Bilder
Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo er landets ledende utdannings- og forskningsmiljø i utdanningsvitenskap. Vi forsker på skole, læring, utdanning på alle nivåer og pedagogikk, og vi utdanner lektorer.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Samarbeid i blinde? Ny studie avdekker manglende kunnskap om «laget rundt barnet»5.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
For å lykkes med tidlig innsats og inkluderende opplæring, må skolen og PP-tjenesten spille på lag. En ny studie viser at vi vet lite om hvordan dette tverrfaglige samarbeidet faktisk fungerer, og at barn og foresattes perspektiver ofte får liten plass.
Jonasprisen 2025 til Team Pølsa22.8.2025 06:41:00 CEST | Pressemelding
– Ungdommene har gitt oss samtaler vi aldri ville hatt uten dem, det er bare å ta av seg hatten, sier juryleder Ellen Irén Brinchmann. Hun prøvde å telle antallet kronikker og artikler relatert til serien, men gav opp.
Slik gikk det med tverrfaglige tema i skolen19.8.2025 09:32:29 CEST | Pressemelding
I en tid preget av uro og samfunnsutfordringer, bør skolen være et sted hvor konfliktstoff utforskes mer, konkluderer forskere i ny rapport.
Hvordan oppleves verden for en som er autist?6.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
For 18 år gamle Liv handler det om sterke sanseinntrykk, utfordringer i det sosiale – og en dyp erkjennelse av at autismen er en grunnleggende del av hvem hun er. — Jeg føler meg ofte som en kopi. Jeg gjør det samme som de andre, men jeg skjønner ikke helt hvorfor, sier hun.
Flere elever får vist hva de kan med digitale verktøy4.8.2025 12:43:46 CEST | Pressemelding
Hvordan kan elevene vist hva de har lært med en iPad, sammenlignet med tradisjonelle verktøy som penn og papir? Et innovasjonsprosjekt viser vei.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom