Ny læreplan stiller høye krav til skolens utviklingsarbeid

Det er seks år siden Ludvigsenutvalget leverte sin sluttrapport og med det ga innspill til fagfornyelsen. Etter to krevende år med innføring av læreplaner har nå mange skoler skapt nye rammer for utviklingsarbeid.
På faglig frokost 26. november peker Sten Ludvigsen på hva vi vet om de mest avgjørende faktorene for å lykkes med utviklingsarbeid:
- Viktige deler av utviklingsarbeidet bør ha elevenes læring og undervisning som utgangspunkt. Det er avgjørende å følge opp med modeller, tilbakemelding og evaluering når endringene skal bli en del skolens hverdag.
I tillegg til professor Sten Ludvigsen møter du representanter fra Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, FIKS, Viken fylkeskommune og skolene Vøyenenga og Lofsrud som deler sine erfaringer fra utviklingsarbeid i skolen.
- Under faglig frokost skal jeg vise fram hvordan Viken og FIKS samarbeider om opplæringen for elever og lærlinger i Viken. Sammen jobber vi helhetlig og langsiktig for å utvikle Vikenskolen, sier Kristine Hollup spesialrådgiver i Viken fylkeskommune.
Pressen er også velkommen.
FIKS (forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen) er en enhet ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo som arbeider innenfor den desentraliserte ordningen for kompetanseutvikling. Denne ordningen tar utgangspunkt i at skoleeierne (kommuner og fylkeskommuner) på basis av egne kompetansebehov samarbeider med et universitets- og høyskolemiljø om å utvikle kompetanse blant lærere.
Svært mange skoler henvender seg til FIKS for å arbeide med nye temaer i den nye læreplanen, LK20. FIKS arrangerer derfor både webinarer og faglige frokoster for å skape debatt og gi innsikt i hvordan utviklingsarbeidet foregår på tvers av ulike skoler og forskningsprosjekter.
Den faglige frokosten 26. november er årets siste arrangement av denne typen. Nytt webinar og faglig frokost blir det i uke seks i februar 2022.
Fredagens arrangementet finner sted på LINKEN, George Sverdrups hus, Universitetsbiblioteket kl. 08:15 – 10:00 påmelding her: https://nettskjema.no/a/227961
Fullstendig program for arrangementet finner du her: https://www.uv.uio.no/forskning/satsinger/fiks/om/aktuelt/arrangementer/2021/faglig-frokost-kunnskapsarbeid-er-krevende.html
Nøkkelord
Kontakter
Øystein GiljeProfessorFIKS - Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen
Professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning og faglig leder for FIKS
Bilder
Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo er landets ledende utdannings- og forskningsmiljø i utdanningsvitenskap. Vi forsker på skole, læring, utdanning på alle nivåer og pedagogikk, og vi utdanner lektorer.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
– Engelsklærarar tek eit stort ansvar for leseopplæringa16.12.2025 14:03:29 CET | Pressemelding
Engelsklærarar tek like stort ansvar for litteraturundervisinga som norsklærarar, viser ny klasseromforsking frå Universitetet i Oslo. I begge fag les elevane lengre tekstar no enn for ti år sidan.
Født sent på året: Urettferdig fra første skoledag?16.12.2025 06:45:00 CET | Pressemelding
Ett band. Fem medlemmer. Alle født i november. Ingenting er på stell. De mener det er fordi de er født sent på året. Kan det være så enkelt? Forskning og erfaringer fra praksis viser at de kanskje er inne på noe.
Hvor gode er testene som skal fange opp barn i risiko for lærevansker?10.12.2025 06:45:00 CET | Pressemelding
Ny studie viser store kunnskapshull.
Ny studie: Barnehager fanger opp for få barn med behov for ekstra støtte5.12.2025 06:45:00 CET | Pressemelding
En omfattende norsk studie viser at mange barn i barnehagealder som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker enten får for lite hjelp – eller ingen hjelp i det hele tatt. Resultatene viser store skjevheter i hvem som får spesialpedagogisk støtte og hvor mye.
Ny studie: ADHD-symptomer henger tett sammen med språkvansker29.10.2025 06:40:00 CET | Pressemelding
Barn med spesialundervisning i språk viser oftere tegn til ADHD-symptomer enn andre barn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom

