UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Ny læreplan stiller høye krav til skolens utviklingsarbeid

Del

Innføringen av nye læreplaner i skolen har vært særlig krevende etter to år med pandemi. Nå ser enheten FIKS ved UiO nærmere på hva det kreves for å lykkes med utviklingsarbeid i skolen. Lederen av Ludvigsenutvalget, professor Sten Ludvigsen, kommenterer utviklingen og hva vi vet om læreres kunnskapsarbeid.

Det er seks år siden Ludvigsenutvalget leverte sin sluttrapport og med det ga innspill til fagfornyelsen. Etter to krevende år med innføring av læreplaner har nå mange skoler skapt nye rammer for utviklingsarbeid.

På faglig frokost 26. november peker Sten Ludvigsen på hva vi vet om de mest avgjørende faktorene for å lykkes med utviklingsarbeid:

- Viktige deler av utviklingsarbeidet bør ha elevenes læring og undervisning som utgangspunkt. Det er avgjørende å følge opp med modeller, tilbakemelding og evaluering når endringene skal bli en del skolens hverdag.

I tillegg til professor Sten Ludvigsen møter du representanter fra Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, FIKS, Viken fylkeskommune og skolene Vøyenenga og Lofsrud som deler sine erfaringer fra utviklingsarbeid i skolen.

- Under faglig frokost skal jeg vise fram hvordan Viken og FIKS samarbeider om opplæringen for elever og lærlinger i Viken. Sammen jobber vi helhetlig og langsiktig for å utvikle Vikenskolen, sier Kristine Hollup spesialrådgiver i Viken fylkeskommune.

Pressen er også velkommen.

FIKS (forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen) er en enhet ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo som arbeider innenfor den desentraliserte ordningen for kompetanseutvikling. Denne ordningen tar utgangspunkt i at skoleeierne (kommuner og fylkeskommuner) på basis av egne kompetansebehov samarbeider med et universitets- og høyskolemiljø om å utvikle kompetanse blant lærere.

Svært mange skoler henvender seg til FIKS for å arbeide med nye temaer i den nye læreplanen, LK20. FIKS arrangerer derfor både webinarer og faglige frokoster for å skape debatt og gi innsikt i hvordan utviklingsarbeidet foregår på tvers av ulike skoler og forskningsprosjekter.

Den faglige frokosten 26. november er årets siste arrangement av denne typen. Nytt webinar og faglig frokost blir det i uke seks i februar 2022.

Fredagens arrangementet finner sted på LINKEN, George Sverdrups hus, Universitetsbiblioteket kl. 08:15 – 10:00 påmelding her: https://nettskjema.no/a/227961

Fullstendig program for arrangementet finner du her: https://www.uv.uio.no/forskning/satsinger/fiks/om/aktuelt/arrangementer/2021/faglig-frokost-kunnskapsarbeid-er-krevende.html

Nøkkelord

Kontakter

Øystein GiljeProfessorFIKS - Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen

Professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning og faglig leder for FIKS

Tel:22858186Tel:41217141oystein.gilje@uv.uio.no

Bilder

Lenker

Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Postboks 1161 Blindern
0318 Oslo

http://www.uv.uio.no

Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom