Avinor

Ny kunst til glede for reisende

Avinor er stolte av å kunne presentere sitt nyeste kunstverk i den stadig voksende kunstsamlingen ved Oslo lufthavn. Installasjonen «Beauty´s Summer Dead» er laget av den internasjonalt profilerte norske kunstneren Børre Sæthre.
Installasjonen «Beauty´s Summer Dead» står i den nye delen av avgangshallen (Foto: Trond A. Isaksen)

Installasjonen er plassert i den nye delen av avgangshallen og inngår som en siste del av utbyggingsprosjektet av nye Oslo lufthavn.

Sæthres kunstinstallasjoner kjennetegnes ofte ved at de gir betrakteren følelsen av å ha “tredd inn i en annen dimensjon”. «Beauty´s Summer Dead» består av et liggende hvitmalt furutre omkranset av 57 ravner med lysende øyne. Et fluoriserende turkis underlag omfavner motivet.

Verkets tittel refererer til en av William Shakespeares mest berømte sonetter, Sonette 104, som inngikk i en samling med 154 kjærlighetsdikt utgitt for første gang i 1609.

En flyplass er et sted ladet med følelser, mennesker som er på vei til noe annet, fulle av forventninger til og spenning over hva som er i vente. Sæthres kunstverk inviterer reisende til en underfundig opplevelse i et annerledes univers, som en slags kick-start før deres egen reise begynner.

Børre Sæthre (f.1967) er en av Norges mest anerkjente kunstnere. Han har siden 90-tallet markert seg internasjonalt med spektakulære installasjoner som iscenesetter symbolladede, drømmeaktige univers med referanser til blant annet science fiction-sjangeren.

En tidlig variant av Beauty´s Summer Dead ble opprinnelig laget til den temporære utstillingspaviljongen «Frosken» på Tullinløkka i 2005, i forbindelse med Nasjonalmuseets utstilling Kyss frosken! Forvandlingens kunst. Den har blitt et viktig referanseverk innen norsk samtidskunsthistorie. Sæthre har hatt separatutstillinger ved Bergen kunsthall (Festspillutstillingen 2007), Astrup Fearnley museet, Oslo og Museum of Modern Art, New York. Kunstneren er opprinnelig fra Hamar, og bor og arbeider i New York.

Avinor avduker i disse dager et nytt kunstverk i en annen del av flyplassen. Den internasjonalt toneangivende norske kunstneren AK Dolven (f. 1953) er representert med skulpturen «Seng» plassert i flyplassens Non-Schengen-område. Tid er et gjennomgående tema i Dolvens kunstnerskap og er innarbeidet både som et element og materiale. I “seng” viser Dolven at kropp i kontakt med natur kan være et verktøy for å oppfatte tid. Verket, som er laget i marmor, gir den besøkende en unik opplevelse som skiller seg vesentlig fra de hverdagslige objekter vi møter og bruker i våre liv.

Den nye kunstinstallasjonen er en del av utbyggingsprosjektets kunstsamling og er også finansiert i dette prosjektet.

Foto: Trond A. Isaksen

Om Avinor

Avinor

+47 67 03 00 00https://avinor.no
Avinor Oslo lufthavn er Norges hovedflyplass og ble åpnet 8. oktober 1998. I 2018 hadde Oslo lufthavn 28,5 millioner reisende.

Norges hovedflyplass ligger på Gardermoen, 47 kilometer nord for Oslo. Flyplassen har en sterk miljøprofil og har blant annet stort fokus på kollektivtransport til og fra flyplassen. I 2017 hadde Oslo lufthavn en kollektivandel på 70 prosent, som er høyest i Europa.

15 000 mennesker jobber på Oslo lufthavn for å holde flyplassen i gang 24 timer i døgnet. Disse 15 000 er fordelt på over 150 selskaper som jobber med alt fra bagasjehåndtering til flynavigasjon.

Nye Oslo lufthavn sto ferdig 27. april 2017.

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor

Tilbake til normal drift etter fiberbrudd påvirket flytrafikken i Nord-Norge26.4.2024 15:56:56 CEST | Pressemelding

Oppdatering kl. 20:30 Feilene og bruddene på fiberkablene er nå funnet og reparert. Alle systemer er testet grundig, og vi kan gå tilbake til normal drift. Vi beklager konsekvensene disse feilene har fått for de som ikke har kommet seg dit de skulle i kveld, og til alle andre som har blitt rammet av manglende flytrafikk i Nord-Norge. Det er fiberbrudd fra Bodø og Nordover. Dette påvirker teknisk utstyr og trafikkavvikling for Avinor fra Bodø og nordover. Alle tilgjengelige ressurser jobber med saken og det er satt sentral krisestab. Vi har andre systemer som uavhengig av feilen sørger for en trygg avvikling av trafikken som allerede er i luften. Vi har systemer og prosedyrer for å håndtere en slik situasjon trygt. Flysikkerheten er aldri i fare. Passasjerer bes forholde seg til informasjon fra sine flyselskap. Dette er den informasjonen vi har per nå. Vi kommer tilbake med mer informasjon.

Strenge restriksjoner for luftrommet over Sør-Norge25.4.2024 06:46:33 CEST | Pressemelding

Grunnet en teknisk feil hos Oslo Kontrollsentral er det strenge restriksjoner for luftrommet over Sør-Norge. Det forventes vesentlige forsinkelser. Varighet er for øyeblikket ukjent. Vi oppfordrer alle reisende til å forholde seg til den informasjon de får fra sitt flyselskap. Vi beklager ulempene dette medfører. Vi prioriterer enkelte flyvninger, deriblant beredskapsfly. Vi kommer tilbake med mer informasjon.